۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۰۳۴۲
شورای امنیت سازمان ملل عصر سه شنبه به وقت نیویورک در یک بیانیه، ضمن محکومیت شدید «خشونت‌های اخیر» در سودان، توقف فوری خشونت علیه غیرنظامیان را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به موازت تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در سودان بین «شورای نظامی انتقالی» و مخالفان، بیانیه‌ای در رد خشونت‌ها در این کشور بحران‌زده آفریقایی منتشر کرده است.

طبق نوشته خبرگزاری «آناتولی»، با شدت گرفتن نافرمانی‌های مدنی در سودان که به دنبال شدت گرفتن خشونت‌های اخیر نظامیان با مخالفان صورت گرفته، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خشونت‌ها علیه غیرنظامیان را محکوم کرده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر تعهد خود به «تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سودان» تاکید کردند و همچنین خشونت‌های اخیر در این کشور را به شدت محکوم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در این بیانیه «بر اهمیت احترام گذاشتن به حقوق بشر و اطمینان از حفاظت کامل از غیرنظامیان» تاکید کردند.

این بیانیه یک روز بعد از آن منتشر شد که «کمیته مرکزی پزشکان سودان» اعلام کرد در درگیری‌های روز دوشنبه حداقل ۱۱ نفر از مردم سودان در حمله نیروهای وابسته به ارتش این کشور به ساکنان ایالت دارفور مرکزی کشته و ۲۰ تن هم زخمی شدند.

تلفات اخیر از سودانی‌ها در حالی بر جای مانده که طی حمله خونین سوم ژوئن (۱۳ خرداد) نیروهای وابسته به شورای نظامی انتقالی به معترضان در خارطوم پایتخت این کشور بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

سازمان ملل پیش از این نیز به دنبال ادامه نافرمانی‌های مدنی در سودان تاکید کرده بود که «اوضاع خارطوم را با نگرانی دنبال می‌کنیم».

نافرمانی مدنی در سودان در اعتراض به حاکمیت شورای نظامی چند روزی است که ادامه دارد و گفته می‌شود عدم حضور کارمندان در بخش دولتی و خصوصی در محل کارهایشان به ۹۰ درصد رسید.

بانک‌ها،‌ شرکت‌ها و مراکز تجاری و حتی رستوران‌ها در نقاط مختلف پایتخت و حتی در برخی شهرهای دیگر، روز  دوشنبه بسته بود. مخالفان همچنان از مردم و کارمندان خواسته‌اند همچنان در منازل خود بمانند و سر کار حاضر نشوند .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر