۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۶۱
با نگاهی به دیدگاه وزیر ارشاد درباره نقش رسانه در امنیت ملی
مرور دیدگاه های سیدعباس صالحی درباره جایگاه رسانه در امنیت ملی را می توان به نوعی پیاده سازی اصول پدافند غیرعامل در ساختار رسانه در شرایط کنونی کشور دانست.
به گزارش پایداری ملی، «سیدعباس صالحی»، روز گذشته در دیدار با هیئت مدیره خانه مطبوعات به نکته ای اشاره کرد که حائز اهمیت است و آن، «نقش رسانه ها در امنیت ملی» است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر آن هشداری را مطرح کرد. این که اگر رسانه ها نقش خود را در امنیت ملی ایفا نکنند با پدیده «جابجایی رسانه ای» روبرو خواهیم شد.

او در توصیف «جابجایی رسانه ای» هم گفت: این که «رسانه های غیر رسمی جای رسانه های رسمی» و «رسانه های خارجی جای رسانه های داخلی» را بگیرند.

«جایگاه رسانه در امنیت ملی» موضوعی نیست که وزیر ارشاد این روزها و درپی خروج آمریکا از برجام و دور تازه تحریم ها بیان کرده باشد. او دو سال و نیم پیش وقتی در پی استعفای علی جنتی، مدتی کوتاه سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در همایش «پدافند غیرعامل»، با اشاره به لزوم تطبیق مولفه های پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگی گفت: «فریاد و تکرار آن، ادبیات نمی سازد»

صالحی آن روز دین، دانش، رسانه، هنر و ادبیات و سبک زندگی عمومی را از جمله قرارگاه های مهم پدافند غیرعامل برشمرد و با اشاره به زیرساخت های پدافند فرهنگی گفت: «پدافند غیرعامل زیرساختی علاوه بر زیرساخت های فیزیکی، زیرساخت های فرهنگی را نیز شامل می شود که مفاهیم ایمان، ولایت و خانواده مفاهیم پایه زیرساختی اند. همچنین مفاخر تاریخی و سرمایه های انسانی جاری منابع انسانی زیرساختی به حساب می آیند.»

نگاه وزیر ارشاد به کارکرد فرهنگ در امنیت ملی، امروز که کشور با چالش های چندگانه روبروست اهمیت دوچندان می یابد. در شرایطی که مسائل کشور به صورت زنجیروار بر هم تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند(سیاست بر اقتصاد و اقتصاد بر فرهنگ و بالعکس)، شناخت تاثیر فرهنگ بر دیگر مولفه ها می توان راهگشا باشد.

به همین خاطر است صالحی روز گذشته از شرایط امروز کشور گفت و بر لزوم احساس مسئولیت نهادهای مرتبط با حوزه رسانه تاکید کرد: «باید بدانیم چه وظایفی داریم و متناسب با آن احساس مسئولیت داشته باشیم و بدانیم رسانه به عنوان یکی از ارکان حفظ هویت و منافع ملی در این مقطع زمانی چه اقداماتی می تواند داشته باشد.»

مرور دیدگاه های وزیر ارشاد، کارکردهای رسانه در تناسب با پدافند غیرعامل را روشن می کند. مثل این که «اصول استتار و پراکندگی پدافند غیرعامل» اقتضا می کند که لزوما نباید خطرات را فریاد زد.

اما رسانه می تواند نقشی تاثیرگذارتر هم داشته باشد. چنان که صالحی «گفتمان سازی و محتواسازی، تربیت نیرو و تلاش برای اقناع، باور و رفتار به عنوان عملیات اصلی فرهنگ سازی را از مهمترین فعالیت های لازم در زمینه پدافند غیرعامل» می داند و می گوید: باید وضعیت کنونی را به دقت شناسایی کنیم تا به فعال کردن هسته های علاقه مند به فعالیت برسیم و و در فرهنگ سازی در این زمینه را شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر