۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۰۰۶۶
رئیس هیئت مدیره شرکت مپها گفت: مزرعه خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی در گچساران راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش پایداری ملی، نشست تدوین نقشه راه توسعه اشتغال و کسب و کار شهرستان‌های گچساران و باشت با حضور نماینده شهرستان ها، فرمانداران، مدیران کل و جمعی از متخصصین و صاحب نظران برجسته کشوری در حوزه کارآفرینی در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.

در این نشست رضا برزگر با بیان اینکه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از موضوعات مهم پدافند غیرعامل است که در دولت‌های مختلف به این موضوع پرداخته شده است، اظهار کرد: برق یکی از مهمترین زیرساخت‌های حوزه‌های دیگر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود، گفت: کشور ایران علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است.

این مسوول ادامه داد: در سال‌های اخیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به‌صورت ۲۰ ساله و با قیمت‌های مصوب، موجب جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت مپ‌ها گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور ساخت ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که ۱۶ هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده، و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیربادی (خورشیدی) تامین می‌شود.

برزگر با بیان اینکه موضوع تولید گاز گلخانه‌ای از زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله رفسنجایی این طرح در دولت به تصویب رسید، افزود: این طرح به منظور استفاده کمتر از انرژی‌های فسیلی تجدیدناپذیر و تولید انرژی گلخانه‌ای به تصویب رسید.

این مسوول گفت: وزارت نیرو با تسهیل قوانین و شیوه‌های سرمایه گذاری در بخش خصوصی، خرید تضمیمی برق تولیدی انرژی‌های خورشیدی توسط شرکت توانیر در قالب قرارداد۲۰ ساله از جمله گام‌های مهمی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیردر کشور برداشته شده است.

وی به واگذاری پنل‌های خورشیدی برای ایجاد اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: واگذاری پنل‌های خورشیدی به مددجویان علاوه برای تولید انرژی پاک موجب توانمندسازی و درآمدزایی خانوار‌های زیرپوشش این نهاد می‌شود.

برزگر ادامه داد: بر اساس این طرح هر پنل خورشیدی ظرفیت تولید ۵ کیلو وات در ساعت برق را دارد که در مجموع ۹ هزار کیلو وات ساعت برق به صورت سالانه تولید می‌شود.

وی گفت:این پنل‌ها به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد واگذار می‌شود و وزارت نیرو نیز به مدت ۲۰ سال برق تولیدی را به صورت تضمینی خریداری می‌کند.

این مسوول با بیان اینکه هم‌اکنون ۲ شرکت آلمانی در خوزستان در حال ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی هستند، گفت: ۲۸۰ هکتار زمین با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در بهبهان راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد استفاده از انرژی پاک در شهرستان گچساران اجرا می‌شود، گفت: طرح مزرعه خورشیدی در اراضی گچساران به زودی عملیاتی می‌شود که با اجرایی شدن این طرح موجب اشتغالزایی ۳۵۰۰ نفر به طور متسقیم می‌شود.

برزگر با بیان اینکه این طرح با مشارکت شرکت فونسیک آلمان برای تولید برق احداث می‌شود، افزود: برای اجرای این طرح در مراحل اولیه نیاز به ۷۰ مگا وات انرژی برق است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر