۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۰۶
منابع مطلع از دیدار قریب‌الوقوع نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی با نماینده روسیه در قدس غربی می گویند، حضور ایران در سوریه مهم‌ترین موضوع این نشست است.

به گزارش پایداری ملی، چند روز دیگر، قدس اشغالی میزبان جلسه نمایندگانی از آمریکا و رژیم صهیونیستی با روسیه است. 

سه روز پیش (نُهم خرداد) دولت آمریکا از این جلسه خبر داد و اعلام کرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بزودی در دیداری سه‌جانبه در قدس (اشغالی) با «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیتی دولت روسیه و «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دیدار می‌کند.

بر اساس بیانیه قبلی کاخ سفید، این دیدار در ماه ژوئن (خرداد-تیر) و در شهر قدس اشغالی برگزار می‌شود.

 


بنری از ترامپ و نتانیاهو در فلسطین اشغالی

 

این نشست در نوع خود اولین جلسه مشترک مسکو با تل‌آویو و واشنگتن در خصوص سوریه و تحولات آن است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابعی که آنان را «دیپلمات‌های غربی» نامید، نوشت که «آینده حضور ایران در سوریه، پرونده اصلی مورد بحث این جلسه است که که عنوان کلی آن بررسی امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه است».

طبق این گزارش، سه طرف در این جلسه آنچه «نقشه راه» خوانده می‌شود بررسی می‌کنند و تل‌آویو و واشنگتن از مسکو می‌خواهند که در مقابل «امتیازهایی» مثل بازسازی، مشروعیت‌بخشی و رفع تحریم، روسیه به «اقدامات ملموس» برای کنترل نقش ایران و کنترل روند سیاسی در سوریه متعهد باشد. 

این منابع می‌گویند، واشنگتن معتقد است با تفاهم تل‌آویو، «ابزارهای نفوذ»ی برای مذاکره با روسیه دارد تا «ایران از سوریه اخراج و نفوذش ضعیف» شود. این ابزار نفوذ شامل باقی‌گذاشتن نیروهای آمریکا در شرق فرات و مشارکت کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس و آلمان در ائتلاف شرق سوریه و همچنین «مانع‌ترشی» در روند عادی‌سازی روابط [کشورها] با دمشق یا کارشکنی در بازسازی سوریه یا مشروعیت‌ ندادن به دولت سوریه است.

از جمله خواسته‌های آمریکا از روسیه در روند سیاسی در سوریه، تشکیل کمیته قانون اساسی و اجرای قطعنامه 2254 است. 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پس از اعلام خبر برگزاری این نشست، گفت شخصاً پیشنهاد برگزاری چنین دیداری را به واشنگتن و مسکو داده و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند. وی گفت: «این بی‌سابقه است».

آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از شکست خوردن در براندازی حکومت سوریه از طریق چند سال بحران نظامی و امنیتی، اکنون تلاش می‌کنند از طریق مذاکرات سیاسی، ایران را از سوریه خارج کنند.

دمشق بارها اعلام کرده است که حضور ایران در سوریه به درخواست دمشق بوده و حضور ایران کاملا قانونی است. در مقابل، ایران نیز بارها اعلام کرده که فقط در زمانی که دمشق از تهران بخواهد، ایران سوریه را ترک خواهد کرد.

در جدیدترین اظهار نظر مقامات دمشق، روز گذشته فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، «اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوری طی این سال‌ها نبود، سوریه نمی‌توانست این صفحات درخشانِ ایستادگی را ثبت کند». معاون وزیر خارجه سوریه ضمن ابراز تأسف از گرایش سیاسی برخی کشورهای عربی-اسلامی برای تضعیف انقلاب اسلامی ایران، گفت: «انقلاب اسلامی چه جرمی علیه عربستان و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] مرتکب شده است... تنها گناه [ایران] این است که با قدس و فلسطین است... ولی این رژیم‌ها در راستای خدمت به اهداف صهیونیست‌ها شکل گرفته‌اند».

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه سوریه با حمایت همپیمانانش در محور مقاومت تصمیم گرفته که ایستادگی کند، خاطر نشان کرد، سوریه فرونخواهد پاشید، عقب نخواهد نشست و تسلیم اراده رژیم صهیونیستی در این منطقه نخواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر