۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۹۳۵۷
نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که کشورش روی طرحی برای متنوع‌سازی راه‌های صادرات نفت کار می‌کند تا در صورتی که مسیر همیشگی آن بسته شد، مسیرهای جایگزین باشد.
به گزارش  پایداری ملی، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، سه‌شنبه‌شب در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود، از وجود طرحی برای متنوع کردن راه‌های صادرات نفت عراق سخن گفت. 

به گزارش آناتولی،‌ نخست‌وزیر عراق از «جایگزین‌های راهبردی» در صورت بسته شدن «تنگه هرمز»‌ صحبت کرده و گفته قصد دارد با ترکیه و کردستان عراق برای یافتن راه‌های جایگزین صادرات نفت تلاش کند تا در زمانیکه جنگی میان آمریکا و ایران در گرفت، بتواند به صادرات نفت ادامه دهد. 

عبدالمهدی ضمن مهم خواندن همکاری با ترکیه و اقلیم کردستان،‌ گفته «در صورتی که تنگه هرمز بسته شود، ما راه‌های جایگزینی وضع کرده‌ایم» اما توضیح بیشتری در این خصوص ارائه نکرد. 

اکنون تنها مسیر صادرات نفت عراق، بصره است که بیشتر نفت خام این کشور از  این طریق آن صادر می‌شود. هم‌اکنون عراق حدود چهار میلیون بشکه در روز نفت می‌فروشد. کردستان عراق هم که حدود 250 هزار بشکه تولید نفت دارد، آن را از طریق خط لوله‌ای که به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، صادر می‌کند. 

نخست‌وزیر عراق همچنین تأکید کرد که «تعدد گذرگاه‌های صادرات نفت، طرحی راهبردی است و ما در این خصوص کار می‌کنیم».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر