۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۹۰۴
در ادعایی جدید مطرح شد
موسسه آمریکایی مطالعات علوم و امنیت بین‌المللی در گزارشی مدعی شد ایران در حال آسفالت کردن بخشی از سایت پارچین است.

به نقل از شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، موسسه آمریکایی مطالعات علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در گزارشی مدعی شد، تصاویر ماهواره‌ای اخیر تغییرات بیشتری در سایت نظامی پارچین را نشان می‌دهد.

طبق ادعای این گزارش، تصاویری را که شرکت ماهواره‌ای «دیجیتال گلوب»، در 13 آگوست گرفته، آسفالت کردن بخشی از مجتمع پارچین را نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها خواستار بازدید از آن شده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ایران به آژانس اجازه دسترسی به این سایت را نداده و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه آسفالت کردن پارچین و سایر فعالیت‌های انجام شده در آن در راستای تلاش برای پنهان کردن آثار فعالیت تسلیحات هسته‌ای است، رد کرده است.

آژانس انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود به بازرسی‌های بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرده است. ایران همچنین به منظور نشان دادن حسن نیت خود، با وجود اینکه پارچین سایتی نظامی محسوب می شود، پیشتر یکبار در سال 2005 اجازه بازرسی از این منطقه را به بازرسان آژانس داده است.

پس از بازدید بازرسان، آژانس در گزارش خود درباره بازدید چنین نوشت: «آژانس در این بازدید (ژانویه ۲۰۰۵ از پارچین) پنج ساختمان را برگزید و توانست آزادانه به ساختمان‌ها و پیرامون آن‌ها دسترسی پیدا کرده و همچنین اجازه یافت از آنها نمونه بردای کند.

اما نتایج این نمونه‌برداری، وجود مواد هسته‌ای را نشان نداد و آژانس اثری از تجهیزات یا مواد چند منظوره در اماکنی که بازدید کرد، ندید.

البته این نخستین بار نیست که موسسه مطالعات علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی انجام برخی تغییرات در سایت پارچین می‌شود. پیشتر نیز این مؤسسه که ریاست آن را دیوید آلبرایت بر عهده دارد در گزارش‌های مختلف از تغییرات اساسی در مرکز پارچین خبر داده بود که طبق ادعای این مرکز، تغییرات صورت گرفته در مرکز پارچین شامل «تخریب سازه و خاک‌برداری» بوده است.

آلبرایت در برهه‌های زمانی مختلف به ویژه زمان مذاکرات هسته‌ای یا هنگامی که بحث درباره برنامه هسته ای ایران داغ می شود، سابقه فضاسازی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را در پرونده خود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر