۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۴۸۴۵۷
روزی که صهیونیست‌ها از آن وحشت داشتند موشک‌های حماس موازنه نظامی با اسرائیل را بر هم زد قدرتنمایی موشکی مقاومت فلسطین طی نبرد ۴۸ ساعته آخر ماه شعبان، صهیونیست‌ها را نه تنها خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد از تجاوز جدیدشان به نوار غزه پشیمان کرد.
به گزارش پایداری ملی، قدرتنمایی موشکی مقاومت فلسطین طی نبرد 48 ساعته آخر ماه شعبان، صهیونیست‌ها را نه تنها خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد از تجاوز جدیدشان به نوار غزه پشیمان کرد، بلکه آنها را به نقطه‌ای رساند که از نخستین روز تشکیل رژیم سرطانی‌شان از آن می‌ترسیدند؛ روزی که موازنه نظامی اسرائیل در برابر مقاومت از دست برود.


تارنمای امنیتی عبری زبان «واللا» یک روز پس از پیشنهاد آتش‌بس دولت بنیامین نتانیاهو به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) فاش کرد در حقیقت این ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی بوده‌اند که نخست‌وزیر افراطی را مجبور به آتش‌بس کرده‌اند. بر اساس این گزارش، «اویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش و «نداو ارگمن» رئیس شاباک، سرویس‌ امنیت داخلی رژیم، در دومین روز تجاوز به غزه در جلسه کابینه امنیتی توصیه کرده‌اند جنگ در غزه بیش از این ادامه نیابد.


کوخاوی و ارگمن معتقد بودند دامنه درگیری‌ها نباید گسترده‌‌تر شود، بلکه باید از تلاش‌های مصر و طرف‌های بین‌المللی برای آرام‌سازی اوضاع در غزه حمایت کرد، چرا که طبق برآوردهای آنها اگر طی هفته‌های آینده مذاکرات برای آتش‌بس در غزه پیشرفتی نداشته باشد و تفاهمات حاصل شده اجرا نشود، اوضاع در مرزهای جنوبی سرزمین‌های اشغالی مجددا متشنج می‌شود و معلوم نیست درگیری‌های فلسطینی-اسرائیلی تا کجا پیش رود.


پیش از تارنمای واللا، خبرنگار روزنامه معاریو «تال لیف رام» فاش کرده بود گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس قصد داشته است در صورت ادامه درگیری‌ها، جنگ علیه صهیونیست‌ها را برای نخستین‌بار از طریق 2 عملیات از عمق مدیترانه به دریا بکشاند. یک مسؤول ارشد نیروی هوایی ارتش عبری نیز تایید کرده بود مقاومت فلسطین قصد حمله به یک قایق نظامی اسرائیلی به وسیله یک جسم شناور را داشته است. در عین حال تهدید حماس به موشک‌باران تل‌آویو و نیروگاه هسته‌ای دیمونا هم مزید بر علت شد تا مسؤولان ارشد نظامی و امنیتی از ترس خسارت‌های غیرقابل جبران به زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل، به این نتیجه برسند که نتانیاهو را که با جنگ‌افروزی به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از پرونده‌های فساد و ناکارآمدی دولتش است، برای آتش‌بس زیر فشار بگذارند.


بیم زیان‌های سنگین اقتصادی نیز در اجماع صهیونیست‌ها برای پایان دادن فوری به جنگی که خود آغاز کرده بودند موثر بوده است. هزینه‌های چند صد میلیارد دلاری حملات با جنگنده‌های گران‌قیمت و درگیری سامانه گنبد آهنین با موشک‌های مقاومت، تعطیلی اجباری کارخانجات شیمیایی حیفا، نیروگاه هسته‌ای دیمونا و سکوی گاز تمار در نزدیکی ساحل فلسطین اشغالی در ایام حملات موشکی مقاومت و همچنین فرار توریست‌ها به‌خاطر خطرات جنگ و کاهش درآمدهای محلی و دولتی، همگی انگیزه‌های اقتصادی مهمی برای تسلیم زودهنگام نتانیاهو در جنگی بود که خود از بامداد شنبه آغاز کرده بود.


برخی رسانه‌های عبری نزدیک به حزب افراطی لیکود در مقاله‌های‌شان به این موضوع اعتراف کرده‌اند که هدف اصلی حملات هوایی اخیر اسرائیل به نوار غزه که به شهادت 25 فلسطینی و جراحت بیش از 150 تن انجامید، در حقیقت نه بر اساس حق کذایی پاسخگویی به حملات اولیه حماس، بلکه عملیاتی برای یکسره کردن کار مقاومت به منظور صاف کردن جاده برای اجرای طرح «معامله قرن» بوده است. هدف نتانیاهو این بود با ترور و زدن زیرساخت‌ها و مراکز فرماندهی و ارتباطی، چنان ضربه‌ مهلکی به حماس وارد آورد که اوضاع غزه از کنترلش خارج شود و آنگاه تشکیلات خودگردان و خودفروخته محمود عباس با سرمایه‌های سعودی و اماراتی (در حدود 10 میلیارد دلار) به عنوان منجی، فاتحانه وارد باریکه شود اما آنچه دولت ائتلافی صهیونیست‌های افراطی لیکود و اسرائیل خانه ما به‌خاطر حمله اخیر از دست دادند، بسیار بیش از آن چیزی بود که در انتخابات فشرده اخیر در مقابل ائتلاف چپ‌ها و سکولارها به دست آورده بودند.


حماس: با موشک‌های جدید از گنبد آهنین عبور کردیم!


در حقیقت روزی که صهیونیست‌ها از آن می‌ترسیدند درست یک هفته پیش از هفتادویکمین سالگرد یوم‌النکبه از راه رسید؛ روزی که واقعیات میدان جنگ ثابت کرد هسته مقاومتی شکست‌ناپذیر در میان فلسطینیان ایجاد شده که می‌تواند با موشک‌ها و فناورهای جدیدش، مزیت‌های نظامی ارتش فوق‌العاده مجهز اسرائیل را از بین برده  و ضرباتی سنگین به شهرها و زیرساخت‌های رژیم اشغالگر وارد آورد.


ابوعبید، سخنگوی گردان‌های عزالدین‌قسام، دوشنبه گذشته ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس موقت از سوی رژیم تل‌آویو، در بیانیه‌ای مهم‌ترین راز موازنه قوای حماس با ارتش اسرائیل را اعلام کرد؛ برتری تاکتیکی نسل جدید موشک‌های ساخت غزه بر سامانه شکست خورده گنبد آهنین.


او با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «با تکیه بر تاکتیک شلیک ده‌ها موشک در آن واحد توانستیم از مانع سامانه دفاع موشکی موسوم به گنبد آهنین عبور کنیم... شدت و گستردگی شلیک و قدرت تخریب موشک‌ها باعث وارد آمدن خسارت‌های قابل توجه به دشمن و به هم ریختن همه محاسبات آن شد».

صحت پیام تاریخی او را آمار خود صهیونیست‌ها ثابت می‌کند؛ چنان که شبکه 12 اسرائیل روز یکشنبه فاش کرد از 650 موشک فلسطینی شلیک شده طی یک روز و نصفی از نواز غزه (تا آن لحظه) 173 فروند یعنی تنها یک چهارم آنها توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شده‌، ضمن اینکه برای نخستین بار بندر اشدود در شمال غزه و مناطق مسکونی نزدیک نیروگاه اتمی دیمونا در فاصله 80 کیلومتری این باریکه هدف موشک‌های حماس قرار گرفت.


«اوی یسخاروف» تحلیلگر نظامی تارنمای عبری زبان واللا نیز در مقاله‌ای، توان هدف‌گیری و تسلط حماس را فوق‌العاده توصیف کرد و نوشت: «حماس چندین بار موفق شد سامانه گنبد آهنین را ناکارآمد کند و در مقابل عناصر این جنبش کمترین میزان خسارت را متحمل شدند. همچنان عوامل بسیاری اسرائیل را نگران می‌کند. بدیهی است این سازمان (حماس) پناه گرفتن را آموخته است. همه مسؤولان ارشد و فعالان اصلی این جنبش موفق شدند بدون هیچ‌گونه جراحت، جنگ را پشت سر بگذارند. آنان در زمان درگیری‌ فورا به زیر زمین و به سمت مجموعه تونل‌هایی می‌روند که حماس زیر نوار غزه احداث کرده است. حتی قدرت هدف‌گیری و سامانه کنترل و تسلط این جنبش فوق‌العاده است. همه اینها علائم هشدار برای اسرائیل است».

در همان حالی که مقامات ارشد نظامی و امنیتی فعلی و سابق رژیم صهیونیستی نظیر «تال روسو» رئیس سابق ستاد مشترک رژیم و «یوفال اشتاینتس» وزیر انرژی کابینه نتانیاهو و وزیر پیشین اطلاعات از روز دوشنبه و پس از اعلام آتش‌بس، اظهار نظرهای صریح و مایوس‌کننده‌ای درباره آینده اسرائیل داشتند، دیگران هم در حال پیوستن به آنها هستند.


«یوم توو سامیا» ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین فرماندهی جنوبی ارتش رژیم در گفت‌وگو با جروزالم پست گفت: «اسرائیل هیچ‌گونه چشم‌انداز راهبردی درباره چگونگی مدیریت حماس ندارد. این تنها یک دور از درگیری‌های ما در غزه است.‌ همین حالا حماس تصمیم می‌گیرد چه زمانی درگیری شروع و چه زمانی تمام شود. فقدان راهبردی مشخص در بحبوحه خروج ما از غزه در سال 2005 یکی از مولفه‌هایی است که به شکل‌گیری این وضعیت که در حال حاضر در باریکه غزه با حماس داریم، کمک کرده است».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر