۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۴۰
رئیس اتحادیه شیشه مشهد صدور بخشنامه‌های مکرر دستگاه‌های اجرایی را مانع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی دانست و گفت: رونق تولید با هزینه‌تراشی محقق نمی‌شود .
به گزارش پایداری ملی، محسن خدادادی، با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «رونق تولید» از سوی رهبر انقلاب ، اظهار کرد: برای رونق تولید باید کار را آسان کرد و کارهای اضافی کنار گذاشته شود چون با این هزینه‌تراشی‌ها رونق تولید محقق نمی‌شود.

رئیس اتحادیه شیشه مشهد بابیان اینکه رونق تولید از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است، ابراز کرد: اگر تولید نباشد، رونق تولیدی نخواهد بود به همین جهت واحدهای تولیدی پایه‌های اقتصاد هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

وی صدور بخشنامه‌های مکرر دستگاه‌های اجرایی را مانع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی دانست و یادآور شد: رونق تولید با هزینه‌تراشی محقق نمی‌شود، چراکه پروسه‌های اداری، تأمین مواد اولیه، بخشنامه‌های پی‌درپی، تصمیمات آنی و غیر کارشناسی فصل مشترک همه دغدغه‌های فعالان بخش تولید و صنعت است .

خدادادی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می‌شوند و دراین‌بین آمار بیکاران نیز رشد صعودی به خود می‌گیرد، افزود: این روزها التهابات موجود در بازار و فراز و نشیب‌های اقتصادی، پای کمتر سرمایه‌گذاری را به  حوزه تولید باز می‌کند حتی فعالان کنونی این حوزه نیز ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را از حوزه تولید به سمت فعالیت‌هایی سوق دهند که حاشیه امن‌تری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید در عرصه قانون‌گذاری و اجرا تلاش شود تا موانع رونق تولید برداشته شود، ادامه داد: افزایش حدود دو برابری قیمت در برخی از مواد اولیه به‌طورقطع و یقین افزایش قیمت تمام‌شده را به همراه دارد و در چنین شرایطی تقاضای خرید کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه شیشه مشهد با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر تأمین مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز تولید، ابراز کرد: چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این بازه زمانی همواره سیاست‌ها مبتنی بر ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز و چند نرخی بودن آن بوده است.

وی بابیان اینکه این نوع عملکرد باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان و همچنین بروز شوک‌های ارزی و نوسانات نرخ ارز و بر هم خوردن ثبات بازارها شده است، گفت: پایداری نرخ ارز از طریق ثباتی که در انواع بازارها ایجاد می‌کند باعث ایجاد رشد اقتصادی باثبات در کشور می‌شود و سطح عمومی قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در این شرایط تولیدکنندگان علاوه بر اینکه در تأمین مواد اولیه وارداتی خود دچار مشکل می‌شوند، قادر به تهیه مواد اولیه تولید داخل نیز نخواهد بود.

خدادادی مهم‌ترین پیامد نوسانات نرخ ارز را که اغلب افزایشی است، نا اطمینانی در بازار دانست و اظهار کرد:  تسهیلات ارزی برای برخی صنایع بزرگ ضروری است اما با شرایط نوسانی نرخ ارز این تسهیلات مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. چراکه تولیدکننده نمی‌داند در آینده این تسهیلات را با چه نرخ ارزی می‌بایست پرداخت نماید. بنابراین در این شرایط رکود بر تولید حاکم می‌شود.

رئیس اتحادیه شیشه مشهد یادآور شد: پویایی اقتصاد کشور و حل مشکلات این حوزه درگرو تحقق شعار امسال است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر