۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۴۸۰۴۲
وزیر دفاع روسیه از افزایش آمادگی رزمی پایگاه‌های نظامی این کشور در تاجیکستان و قرقیزستان جهت جلوگیری از ورود شبه نظامیان از افغانستان به آسیای مرکزی خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع کشورهای شانگهای در «بیشکک» گفت: با هدف جلوگیری از ورود شبه نظامیان به قلمرو کشورهای متحد در آسیای مرکزی آمادگی رزمی پایگاه‌های نظامی مسکو در تاجیکستان و قرقیزستان افزایش و توانایی‌های واکنشی آنها در شرایط بحرانی تقویت می‌شود.

وی افزود: روسیه به شرکای خود در منطقه در نوسازی ارتش و افزایش امکانات رزمی آن از جمله از طریق ارائه تجهیزات نظامی و سلاح، آمادگی رزمی نظامیان و آموزش پرسنل، کمک می‌کند.

شایگو گفت: ماه سپتامبر سال جاری در میدان «دانغوز» منطقه «اورینبورگ» برگزاری رزمایش‌های نظامی «مرکز -2019» برنامه ریزی شده که با هدف تامین امنیت نظامی در آسیای مرکزی صورت می‌گیرند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد: پس از شکست داعش، تروریست‌ها از سوریه و عراق به مناطق دیگر از جمله به آسیا مرکزی، جنوب و شرق آسیا حرکت می‌کنند که در نتیجه این امر جرائم فراملی افزایش، سلول‌های تروریستی و محیط مناسب برای جنبش‌های افراطی شکل می‌گیرند.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به عدم حل و فصل مشکلات در افغانستان علیرغم حضور طولانی آمریکا، وضعیت این کشور را سخت و پیچیده خواند و از تقویت مواضع داعش که از افغانستان به عنوان میدانی برای حضور بیشتر در منطقه استفاده می‌کنند، به طور ویژه ابراز نگرانی کرد.

وی در ادامه بر ضرورت مبارزه مشترک با تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان و همچنین جلوگیری از تولید و ترانزیت مواد مخدر و ارائه کمک‌های لازم برای احیای اقتصادی و برقراری صلح و ثبات در این کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری از پیامدهای فعالیت‌های پزشکی و بیولوژیکی پنتاگون در منطقه ابراز نگرانی کرد.

شایگو ادامه داد: تحت کنترل پنتاگون از جمله در برخی کشورهای عضو شانگهای تعدادی از آزمایشگاه‌های بیولوژیک ایجاد شده که در آن برنامه‌های بیولوژیکی نظامی اجرا و سیستم‌های نرم افزاری نصب شده که امکان کنترل از راه دور بر تحقیقات این چنینی را فراهم می‌کنند.

وی افزود: انتخاب اماکن استقرار این آزمایشگاه‌ها نیز تصادفی نیست، بسیاری از آنها در مناطق مجاور با ما قرار دارند و منبع دائمی خطر بیولوژیکی می‌باشند.

شایگو گفت: چنین اقداماتی به طور مستقیم مخالف کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیک و سمی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر