۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۷۷۷۸
به نظر می‌رسد این پوسته‌ها وظیفه بدبین کردن مردم نسبت به برنامه‌های بومی را بخوبی اجرا کردند و حالا هم که از موبایل‌‎ها حذف شده‌اند چیزی برای از دست دادن ندارند. موضوع اینجاست که اگر واقعا این برنامه‌ها در حال جاسوسی از کاربران ایرانی هستند چرا وزارت ارتباطات به این موضوع ورود نمی‌کند؟ اگر هم این مسائل صحت ندارد چرا درباره آنها شفاف‌سازی نمی‌شود؟

به گزارش پایداری ملی، طبق آمارهای رسمی 2 پوسته محبوب ایرانی تلگرام بیش از 25 میلیون کاربر فعال دارند اما عضویت در آنها توسط هیچ کدام از مقامات ارتباطی کشور از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته تا دبیر شورای عالی فضای مجازی تجویز نمی‌شود. حالا به نظر می‌رسد در انفعال مسؤولان، یک شرکت آمریکایی به دلیل دسترسی به اطلاعات شخصی، این برنامه را از موبایل ایرانی‌ها حذف کرده است.

نتیجه انفعال چیزی جز بدبینی بیشتر مردم به پیام‌رسان‌های بومی نبود.  به گزارش «وطن‌امروز»، گوگل 2 اپلیکیشن تلگرام طلایی و هاتگرام را با ادعای جاسوسی کردن از اطلاعات کاربران از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد. در روزهای گذشته سرویس امنیتی گوگل‌پلی (پلی پروتکت) با هشدار دادن به کاربران اندرویدی به آنها گفته بود که تلگرام طلایی قصد جاسوسی از اطلاعات شخصی آنها مانند عکس، پیغام‌ها، فهرست تماس و صداهای ضبط‌شده را دارد و از آنها خواسته بود این نرم‌افزار را از روی گوشی‌های خود پاک کنند. کمتر از 48 ساعت از این پیام نگذشته بود که کاربران اندرویدی با یک صحنه عجیب رو به رو شدند؛ گوگل به صورت خودکار این دو برنامه را از روی حافظه موبایل‌ها پاک کرد!

پوسته‌ها از چه زمان محبوب شدند؟


طلاگرام و هاتگرام هیچ وقت محبوب کاربران ایرانی نبودند، محبوبیت آنها از زمانی شروع شد که گروهی تصمیم گرفتند اطلاعات کاربران ایرانی در سرورهای تلگرام اصلی بماند. برای بررسی این محبوبیت مشکوک باید به همین روزها در یک سال گذشته برگردیم؛ زمانی که یکی از قضات قوه‌قضائیه تصمیم به فیلترینگ تلگرام گرفت؛ تصمیمی که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. این اتفاق توانست در کوتاه‌مدت حجم بالایی از کاربران را به سمت پیام‌رسان‌های بومی سرازیر کند. همزمان با کوچ کاربران، روسای 3 قوه هم به این حرکت پیوستند.

   این روند ادامه داشت که ناگهان کاربران متوجه شدند 2 پوسته تلگرام در ایران در مقابل فیلترینگ مقاوم هستند و از همین مرحله کوچ متوقف شده و این دو برنامه محبوب شدند. این یعنی به صورت عملی فیلترینگ ناکام ماند. در همین مدت و به موازات انتقاد مسؤولان از معایب این کلاینت‌ها، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم چندین بار خبر مسدودی یا مستقل شدن آنها از سرورهای اصلی تلگرام را داد. نخستین تاریخی که وی برای این موضوع اعلام کرد پایان شهریورماه سال گذشته بود اما با گذشت از این تاریخ، فیروزآبادی از آماده نبودن زیرساخت‌های پوسته‌های فارسی برای انتقال از سرورهای تلگرام خبر داد و زمان این اتفاق را پایان پاییز و ابتدای دی‌ماه اعلام کرد اما حالا با گذشت چند ماه از این موعد باز هم طلاگرام و هاتگرام به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

زور کسی به پوسته‌ها نمی‌رسد؟!


موضوع جالب اینجاست که امروز هیچکس مسؤولیت پوسته‌های فارسی تلگرام را بر عهده نمی‌گیرد. محمدرسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان بومی آی‌گپ با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مانع رونق گرفتن پیام‌رسان‌های داخلی نسخه‌های غیررسمی تلگرام است، گفته است: در آغاز فیلترینگ تلگرام روزانه 100 تا 200 هزار نفر کاربر به مجموعه ما اضافه می‌شد ولی الان این ماجرا فیصله یافته و جذب کاربر ما بسیار کم شده است. 2

برنامه مذکور نزدیک به 30 میلیون کاربر دارند و کماکان هم فعال هستند.‌ آی‌گپ امروز نزدیک به 2 میلیون نصب دارد و نزدیک به یک میلیون هم کاربر فعال درون خودش جای داده است ولی این رقم می‌توانست بسیار بالاتر باشد. وی افزود: پشت این پیام‌رسان‌ها افرادی هستند که نمی‌گذارند آنها به حالت معلق دربیایند و همین موضوع به پیام‌رسان‌های داخلی لطمه وارد می‌کند.

کاظمی با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی براحتی می‌توانند جایگزین پوسته‌های تلگرام شوند، گفت: در شرایط کنونی و مشخص نبودن آینده فضای پیام‌رسانی کشور، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ممکن نیست. وی با انتقاد شدید از وزارت ارتباطات، گفت: شرکتی بدون هیچ دانش و تخصصی یک فیلترشکن راه انداخته است و هر بار از یک ارگان رسمی کشور مهلت فعالیت می‌گیرد و مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.

پوسته‌های تلگرام را چه کسی هدایت می‎‌کند؟


اصلی‌ترین سوالی که درباره طلاگرام، هاتگرام و دیگر پوسته‌های غیررسمی تلگرام می‌توان مطرح کرد این است که آنها توسط چه شخص یا اشخاصی مدیریت و هدایت می‌شوند. اگر بتوانیم این سوال را پاسخ بدهیم آن زمان می‌توانیم از دست‌های پشت‌پرده حمایت از این بدافزارهای محبوب هم صحبت کنیم.  چندی پیش حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قول «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر پیشین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز پیش‌تر در یادداشتی هاتگرام و طلاگرام را 2 فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد دانست که به‌طور غیرقانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به پیام‌رسان فیلترشده تلگرام فراهم می‌کنند.

وی در این باره مقامات دولتی را متهم کرده بود که از طریق این دو فیلترشکن، مانع مهاجرت ۷۰ درصد کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی شده و از این طریق برای تلگرام زمان خریده‌اند.

ناامید‌سازی مردم از پیام‌رسان‌های ایرانی


به نظر می‌رسد این پوسته‌ها وظیفه بدبین کردن مردم نسبت به برنامه‌های بومی را بخوبی اجرا کردند و حالا هم که از موبایل‌‎ها حذف شده‌اند چیزی برای از دست دادن ندارند.

موضوع اینجاست که اگر واقعا این برنامه‌ها در حال جاسوسی از کاربران ایرانی هستند چرا وزارت ارتباطات به این موضوع ورود نمی‌کند؟ اگر هم این مسائل صحت ندارد چرا درباره آنها شفاف‌سازی نمی‌شود؟ 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر