۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۶۵۵۳
رئیس جمهور فرانسه به یک کمیسیون ماموریت داد تا نقش فرانسه در نسل‌کشی دهه نود میلادی در رواندا را بررسی کنند.
به گزارش پایداری ملی، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به کمیسیونی فرمان داد تا نقش این کشور در نسل‌کشی رواندا  را بررسی کند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، ماکرون دیروز (جمعه) کمیسیونی را مامور کرد تا درباره نقش فرانسه در کشتار سال ۱۹۹۴ در رواندا تحقیق کند. این کشتار به  جان باختن بیش از ۸۰۰ هزار نفر که بیشتر این افراد، بومی‌های توتسی  بودند، منجر شد. در این کمیسیون شماری مورخ و پژوهشگر حضور دارند و قصد دارند با بررسی تمامی آرشیوهای فرانسه در ارتباط با نسل‌کشی رواندا، نقش این کشور در واقعه مزبور را بررسی کنند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: «هدف این است که یک گزارش در این زمینه تهیه شود که در فاصله دو سال منتشر خواهد شد ... و امکان دسترسی به آن برای همگان میسر خواهد بود و از لحاظ علمی و بر مبنای اطلاعات آرشیوی، نقش فرانسه در نسل‌کشی رواند از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ بررسی خواهد شد.»

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در سال ۲۰۱۵  اسناد مربوط به این واقعه تاریخی را از حالت محرمانه خارج کرده بود. با این حال پژوهشگران اعلام کردند که فقط بخشی از این اسناد عمومی شدند و در این اسناد اطلاعاتی درباره نقش فرانسه در نسل‌کشی وجود نداشت.

نسل‌کشی رواندا در واکنش به هدف قرار گرفتن هواپیمای حامل «جونال هابیا ریمانا» رئیس جمهور وقت رواندا که به کشته شدن وی منجر شد، رخ داد. از زمان وقوع کشتار در رواندا،مقامات این کشور در مواردی دولت فرانسه را به حمایت از دولت هوتو متهم کرده‌اند. شماری از مظنونین دست داشتن در نسل‌کشی که قرار بود در رواندا محاکمه شوند، به فرانسه پناهنده شدند.

در آن زمان نظامیان فرانسوی در  قالب ماموریت سازمان ملل رواندا مستقر بودند اما تا دو ماه بعد از شروع نسل‌کشی یعنی تا ماه ژوئن در جلوگیری از آن مداخله نکردند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر