۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۳۴۸
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: به منظور راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت در اصفهان لازم است تمام بیمارستان‌های این شهر به نرم افزار پکس مجهز شود.
به گزارش پایداری ملی، حمیدرضا صفی‌خانی صبح شنبه در نشستی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمه سلامت در اصفهان اظهار داشت: اگرچه تجهیز بیمارستان‌های اصفهان به نرم افزار پکس با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان امکان پذیر است اما نباید هزینه زیاد آن مانع از اجرای شود.

وی با اشاره به اینکه مقدمه و مهمترین زیر ساخت راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت در سیستم بهداشت و درمان اصفهان ایجاد سرور پکس در بیمارستان‌ها است، ادامه داد: سیستم پکس نرم افزاری است که برای بایگانی (آرشیو) و انتقال تصاویر پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کاربرد دارد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد: پکس نوعی سرمایه گذاری است و امروزه طبق اعلام برخی شرکت‌های خارجی کمتر کشوری مثل ایران و افغانستان را شاهدیم که فیلم و مواد خام تصویربرداری از آنها خریداری می‌کنند.

وی بیان داشت: همان طور که میلیاردها تومان خرج احداث ساختمان‌های و خرید تجهیزات پزشکی می‌شود ضروری است چند صد میلیون تومان اعتبار برای راه اندازی سرور پکس در بیمارستان‌ها شود.

تا ۲۵ فرودین ماه کدهای یکتای IRC در بیمارستان‌ها حاکم می‌شود

صفی خانی با بیان اینکه پکس یکی از الزامات پرونده الکترونیک سلامت است، تصریح کرد: برخی بیمارستانها از قبل سامانه‌هایی دارند و این در حالی که سال گذشته طی مناقصه‌ای نرم افزار پکس برای ۲۰ بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان خریداری شد که اقدامات قراردادی آن طی دو ماه اخیر با وجود چالش‌های فراوان نهایی و امضا شد.

وی به لزوم تأمین داده‌های تمیز پایه‌ای در سیستم درمان از طرف معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد و افزود: تا زمانیکه اطلاعات پزشکان به طور یکتا از سوی معاونت درمان ارائه نشود، کدگذاری‌های رزیدنت‌های سال آخر صورت نگیرد و دارو و تجهیزات پزشکی دارای کد نشود نمی‌توان انتظار خروجی مفیدی و تصمیم‌گیری مدیریتی از اجرای پرونده الکترونیک سلامت داشت.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی انواع کدینگ داخلی بیمارستانها ضعیف است، اعلام کرد: جلسه مشترکی به منظور کدگذاری داروها و تجهیزات پزشکی تشکیل شد و سازمان غذا و دارو متعهد شد تا ۲۵ فروردین کدهای یکتای IRC را حاکم کند.

وی با اشاره به اینکه برخی پزشکان دو یا چند کد نظام پزشکی دارند و این مشکلی است که باید از سوی معاونت درمان رسیدگی شود، اظهار داشت: قبل از این که صدور پروانه مطب با نظام پزشکی و مدیریت آن با معاونت درمان باشد، این مشکل کمتر وجود داشت و کدهای پزشکان یکتا بود.

صفی خانی افزود: راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت حتی در کشورهایی که سامانه‌های مرتبط با این پرونده مانند HIS و غیره قوی ترند، کار آسان و کم هزینه و قابل انجام در مدت کوتاهی نیست.

بیمه سلامت با همکاری خوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عملیاتی شد

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان نیز در این دیدار نیز به همکاری نزدیک بین بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در صورتی که این همکاری نبود پروژه بیمه سلامت با مانع مواجه می‌شد و شکست می‌خورد.

حسین بانک گفت: در لوای این همکاری خوب بیمه سلامت با حمایت همه جانبه مدیریتی و مسیر درست فنی تاکنون پیش رفته است.

مدیر کل بیمه سلامت اصفهان با اشاره به اینکه بیمه سلامت در برخی استان‌ها در مرحله پایلوت شکست خورد، اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت هم در سایه همکاری و مطابق با الگوی پایلوت دیگر استان‌ها باید در اصفهان اجرایی شود.

مدیر فناوری وزارت بهداشت در سفر به اصفهان از نزدیک با سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و اطلاع از میزان آمادگی زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت و وضع فعلی و نیازهای آن آشنا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر