۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۲۹۳
کارشناس مسائل اقتصادی:
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در طول سال‌های گذشته تمرکز بخش دولتی در وصول مالیات بیشتر متوجه بخش‌های تولیدی بوده است.
به گزارش پایداری ملی، جعفر قادری در نشست روحانیون و طلاب جنوب فارس که در حوزه علمیه رضویه لامرد برگزار شد به مهم‌ترین عوامل رونق تولید در کشور با توجه به نام‌گذاری سال پرداخت و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ادامه نام‌گذاری سال‌های گذشته که بیشتر متمرکز بر مسائل اقتصادی است امسال را به‌عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری کردند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور مشکل اشتغال، تورم، ارز و نیاز به برخی کالاهای وارداتی داریم و از سوی دیگر نرخ بیکاری کشور با ۱۳ درصد قابل قبول نیست زیرا در کشورهای توسعه‌یافته دنیا نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد است.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ تورم آن چیزی که توسط دولت اعلام‌شده۳۰ تا ۳۵ درصد است، گفت: ۵۰ میلیارد دلار سالانه واردات کالاهای خارجی داریم که باید ارز آن تأمین شود.

قادری ادامه داد: باوجود اینکه در تولید ناخالص ملی رتبه ۱۸ در دنیاداریم اما ازنظر درآمد سالانه رتبه ۷۵ داریم که این رتبه نیز قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: راهی جز پرداختن به رونق تولید نداریم و زمانی که صحبت از تولید می‌شود، کالا و خدمات مدنظر است.

نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نام‌گذاری سال رونق تولید توسط رهبری یعنی هر کس به سهم خود در هر حوزه‌ای درزمینهٔ فراهم کردن رونق تولید تلاش کند تصریح کرد: باید یک مدل اقتصادی قابل‌قبول برای حل مشکلات اقتصادی و تولیدی داشته باشیم.

قادری بیان داشت: در فضای کسب‌وکار رتبه ۱۲۹ در دنیا داریم که رتبه قابل قبولی نیست و کشورهای منطقه رتبه‌های خوبی نسبت به ما دارند.

وی اضافه کرد: زمانی که ریسک تولید بالا باشد نیاز است که بازده بالایی برای تولید نیز وجود داشته باشد تا افراد مبادرت به تولید کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز ادامه داد: پایین بودن بازده بخش‌های تولیدی نسبت به بخش‌های دلالی و واسطه‌گری بخشی از سرمایه‌ها و نیروی انسانی را به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌کشاند.

قادری ابراز داشت: تولیدکننده باید استانداردهای لازم را لحاظ کرده اما در قاچاق کالا چنین الزامی وجود ندارد و طبیعی است که تولید ملی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ‌های بیمه و مالیات در طول سال‌های گذشته گفت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته تمرکز بخش دولتی در وصول مالیات بیشتر متوجه بخش‌های تولیدی بوده است.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های سهامی عام می‌توانند یکی از بخش‌ها و ظرفیت‌هایی باشند که بتوانند در فضای بزرگ تولید را انجام دهند.

قادری اضافه کرد: مجموعه‌های دیگر مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز می‌توانند بخشی از زنجیره تولید با همکاری مردم در این بخش باشند به‌عنوان نمونه کشت گیاهان دارویی توسط مردم انجام و چرخه تولید و تبدیل‌شدن آن به دارو توسط این نهادها انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر