۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۵۲۴۵
سفیر ایران در تاجیکستان تشریح کرد
سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به نقش ایران در کمک به حل مسائل منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقاطع و موارد مختلف ثابت کرده همواره در قبال مسائل و مشکلات منطقه بخشی از راه حل و در موارد زیادی کلید طلایی بوده است.

به گزارش پایداری ملی، «حجت الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در «دوشنبه» با اشاره به نقش ایران در کمک به حل مسائل منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقاطع و موارد مختلف نشان داده و ثابت کرده که همواره در قبال مسائل و مشکلات منطقه بخشی از راه حل و در موارد زیادی کلید طلایی بوده است.

وی افزود: این نقش آفرینی را در کمک های ایران برای مقابله با تروریسم در عراق، افغانستان و سوریه و در تلاش‌های میانجیگرانه در قبال بحران جنگ داخلی تاجیکستان، قره باغ، یمن و ... می توان دید.        

فغانی تصریح کرد: ایران، بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی، کشوری مسئول است که نمی تواند در مورد رنج و گرفتاری دیگران بی تفاوت باشد. لذا همواره با نظرداشت توانمندی ها و ظرفیت های خود، جهانی فکر کرده و منطقه ای عمل می کند. شخصاً معتقدم بهترین پاسخ برای مقابله با چالش های جهانی شدن یا جهانی سازی، منطقه گرایی است و تجارب میدانی هم می تواند موید این برداشت باشد.

این دیپلمات ایرانی در ادامه تصریح کرد: ایران در قبال بحران ها و مشکلات منطقه، همواره تاکید داشته و دارد که باید در درجه اول از امکانات و ظرفیت های ملی کشورهای درگیر بحران استفاد شود و این کار باید با تمرکز بر اصول وحدت و وفاق ملی صورت گیرد سپس برای تکمیل آن، باید به دنبال راه حل های درون منطقه ای بود.

به گفته وی، اما مداخلات قدرت های بزرگ فرا منطقه، نوعاً نتایج مثبتی ندارد. حتی می تواند حساسیت هایی ایجاد کرده و موجب وخامت اوضاع گردد. این نکته را در قبال بحران افغانستان، سوریه، عراق و... می توان مصداقاٌ دید.

فغانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در میان کارشناسان مسائل منطقه این نظر وجود دارد که آسیای مرکزی در شمار اولویت های سیاست خارجی ایران قرار ندارد و به این دلیل روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی میان تهران با این کشورها از سطح بالایی برخوردار نمی باشد، گفت: این برداشت درست نیست. قبل از توضیح چرایی آن، مایلم یک نکته را یادآور شوم و آن اینکه روابط خارجی یک جاده دو طرفه است که همیشه یک طرفش در اختیار شماست.

به گفته سفیر ایران در «دوشنبه»، با این مقدمه باید گفت در سیاست خارجی ایران بسط مناسبات با همسایگان همواره یک راهبرد اصلی و اولویت پایدار، در همه دولت های پس از انقلاب بوده و در همه این مقاطع هم، در مجموع رفت و آمد هیأت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بین ایران و همسایگانش از جمله آسیای مرکزی و قفقاز، بیش از تعاملات با نقاط دورتر، ولو قدرت های بزرگ، بوده است.

وی تصریح کرد: علت افزایش یا کاهش تعاملات با برخی کشورها یا مناطق پیرامونی ایران در چهار دهه گذشته، نوعاً ناشی از وقوع برخی تحولات پیش بینی نشده در آنها یا ایران بوده که طبعاً اشتغالاتی را برای طرف ها ایجاده کرده و برنامه هایی را به سیاست خارجی آنها تحمیل نموده است.

فغانی گفت: تغییر برخی اولویت ها در طرف های مقابل نیز ناگزیر بر سطح همکاری طرف ایرانی تاثیرگذار بوده و لذا ممکن است رفت و آمدها و تعاملات در مقاطعی با منطقه پررنگتر از مقاطع دیگر بوده باشد، اما این را نمی توان لزوماً به معنی خارج شدن منطقه از اولویت سیاست خارجی ایران  تفسیر کرد.

وی افزود: طبق آمارها رئیس جمهور ایران در 20 سفر خارجی خود، ۱۳ بار از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز دیدار کرده وزیر امور خارجه آقای ظریف نیز با همه گرفتاری ها، ۳۲ سفر از ۵۹ سفر خارجی اش به کشورهای مشترک‌المنافع بود. وی در دو سال اخیر هم دو بار به تاجیکستان آمده بی آنکه در این فاصله همتای ایشان به تهران رفته باشد.

فغانی در ادامه یادآور شد: امضای توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا در 2۷ اردیبهشت ۹۷ ( ۱۷ می ۲۰۱۸) که اخیراً 7 بهمن ۹۷ (۲۷ ژانویه ۲۰۱۹) در مجلس شورای اسلامی هم پذیرفته شد، مؤید علاقه‌مندی و اهتمام ایران به همکاری با این منطقه است.پروژه هایی چون کریدور شمال- جنوب و پروژه راهبردی چابهار و نیز راه‌آهن پنج جانبه که توسط ایران پیگیری می‌شوند، همگی موید اهمیت این منطقه برای ایران است.

به گفته سفیر ایران در تاجیکستان، روابط ما با ازبکستان امروز شاید بهتر از هر زمانی در دوره بعد از انقلاب باشد. مبادلات ما با آن کشور در سال گذشته تقریباً دو برابر شد. در روابط با قرقیزستان هم به ویژه پس از سفر متقابل رؤسای جمهور دو کشور، تحرک قابل توجهی ایجاد شده است. با قزاقستان روابط دوجانبه عالی است و فراتر از سطح دو جانبه، همکاری های منطقه ای و بین المللی خیلی خوبی هم شکل گرفته است. چنانکه می دانید این کشور میزبانی برخی از جلسات مذاکرات هسته ای ایران و نیز مذاکرات سوریه تحت عنوان «روند آستانه» را به عهده دارد.

فغانی یادآور شد: با ترکمنستان نیز تفاهمات خوبی در حوزه‌های تجاری، ترانزیت، تأدیه مطالبات و حل و فصل مشکلات زندانیان داشته ایم. تنها در سفر ابتدای سال جاری آقای روحانی به آن کشور، ۲۸۳ زندانی ایرانی آزاد شدند که خود یک رکورد در روابط است.

وی گفت: ابتکارات «سیاست همسایگی» و «منطقه قوی» و «امنیت شبکه‌ای» همگی مؤید تمرکز و توجه دولت بر روابط با منطقه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر