۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۴۹۶
توصیه "نشنال اینترست" به دولت اوباما؛
"لاسی هیلی" در مقاله جدیدی که در نشریه "نشنال اینترست" منتشر شده است به دولت اوباما و کنگره آمریکا توصیه می‌کند‌ با صدایی واحد خواست خود مبنی بر مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کنند.
 لاسي هيلي نویسنده مقاله نشريه نشنال اينترست با اشاره به لزوم استفاده از فرصت پیش آمده در ایران از سوی دولت اوباما برای تلاش به منظور تعامل با ايران نوشت: "با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران فرصت خوبی برای دولت آمریکا و کنگره به منظور تعامل با ایران فراهم آمده است. در صورتی که هر چه سریع‌تر اقدامی صورت نگیرد این فرصت از بین خواهد رفت. کنگره آمریکا باید پیشنهادهاي خوبی را به ایران عرضه نماید و منتظر پاسخ باقی بماند. اکنون با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای نمایندگان ایرانی با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 فرصتی تازه برای تعامل با ایران ایجاد شده است که پیش‌تر وجود نداشت."

نويسنده مقاله در ادامه آورده است: "می‌توان نامه جمعی از نمایندگان آمریکایی به ابتکار "دیوید پرایس" و "چارلز دنت" به رییس جمهور آمریکا به منظور استقاده از فرصت پیش آمده برای تعامل با ایران را یکی از نمونه تلاش‌ها برای بهبود روابط ایران و آمریکا دانست. این نامه نشان می‌دهد فرصت تعامل به ندرت پیش می‌آید و کنگره و دولت اوباما باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند. با این حال فرصت تعامل کوتاه مدت خواهد بود.

هلي در بخش ديگري از مقاله خود با اشاره به ادعاهاي هميشگي نتانياهو عليه برنامه هسته‌اي ايران نوشت: "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائيل دائما به لفاظی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد. با این حال این موضوع جدیدی نیست. در عمده موارد و هنگام مذاکرات ایران و کشورهای غربی، اسراديلي‌ها و محافظه کاران آمریکایی خواستار استفاده دولت آمریکا از قوه قهریه بوده‌اند. به همین خاطر رییس جمهور آمریکا باید از فرصت ایجاد شده به بهترین وجه ممکن استفاده نماید تا از طریق دیپلماتیک موضوع برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود."

نویسنده با توصیه به دولت آمریکا می‌افزاید: "متاسفانه در گذشته دولت آمریکا پیشنهادات قابل توجهی را به ایران ارایه نکرده است و انتظار پیشرفت مذاکرات را نیز داشته است در حالی که این موضوع امکان پذیر نیست. دولت اوباما باید تحریم‌های وضع شده علیه ایران را کاهش دهد." 

نویسنده در بخش پایانی مقاله خود می‌نویسد: "دولت اوباما نباید منتظر گام ایران باقی بماند؛ چرا که در این صورت زمان تلف خواهد شد. آمریکایی‌ها باید خود گام لازم برای تعامل با ایران را بردارند. دولت آمریکا باید با نمایندگان مجلس آن کشور بر سر جلوگیری از وضع تحریم‌های شدیدتر به توافق دست یابد تا پس از آن راهکاری دیپلماتیک برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران پیگیری شوند. اکنون فرصت آن فرارسیده  کنگره و دولت آمریکا با صدایی یکپارچه خواست خود برای تعامل با ایران را اعلام کنند. دو کشور باید به پای میز مذاکره بازگردند و امیدوار باشند که بی اعتمادی دیرینه میان آنان برطرف گردد."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر