۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۴۴۸۵۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: کشور ما در ردیف کشور‌هایی است که رقم بالایی از مخاطرات را در آن شاهد هستیم و طی سال‌های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از زلزله قابل توجه بوده است.

به گزارش پایداری ملی،، اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سمینار مدیریت سلامت در بلایا گفت: مدیریت سلامت در بلایا یک بحث تکلیفی است که در طرح تحول سلامت به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واگذار شده است و با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه این موضوع در استان کرمان دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه حوادث و بلایا اتفاق‌هایی هستند که ما کمترین نقش را در ایجاد آن داریم، اما باید آموزش را جدی بگیریم، افزود: کشور ما در ردیف کشور‌هایی است که رقم بالایی از مخاطرات را در آن شاهد هستیم و طی سال‌های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از زلزله قابل توجه بوده است و که لزوم کار و حرکت در این راستا را می‌رساند.

مکارم تصریح کرد: گرچه بروز مخاطرات طبیعی با اراده بشر نیست، اما بسیاری از عوارض آن را میتوان با آموزش در جامعه به حداقل برسانیم و اگر آمادگی و اطلاعات لازم باشد تلفات کمتر است، از زلزله بم درس‌های بسیاری گرفتیم و بعد از این اتفاق بود که مراکز دانشگاهی در بحث حوادث طبیعی به شکل جدی دنبال شد، اما آنچه مورد انتظار و مطلوب است، هنوز محقق نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت با اشاره بر لزوم اعتقاد بر بروز مخاطرات طبیعی و اختصاص منابع در این راستا گفت: اصلی‌ترین اقدامات برای کاهش صدمات در بلایا آموزش، آمادگی و واکنش و بازسازی هستند که اگر در این بخش‌ها خوب عمل کنیم، بسیاری از صدمات و تلفات را نخواهیم داشت.

وی افزود: سه گسل در جنوب کرمان داریم که در صورت نبود، آموزش و آمادگی لازم با فعال شدن هر یک از این گسل‌ها صدمات قابل توجه خواهد بود و برگزاری این سمینار توسط دانشگاه علوم پزشکی جیرفت میتواند، سرآغاز یک کار بلندمدت باشد تا ضرورت آموزش و آمادگی را تسریع دهیم.

غلامعلی حقیقت دبیر سمینار مدیریت در بلایا در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این همایش گفت: در راستای نقشه مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت بر اساس سند ۱۴۰۴ ماموریت سامانه مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت به حداقل رساندن پیامد‌های سوء مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در سطح جامعه است.

وی افزود: طرح توسعه آموزش در وزارت بهداشت، علاوه بر طرح توسعه سلامت اجرا و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ۱۰ کلان منطقه تقسیم شده است و در همین راستا دو ماموریت ویژه به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واگذار شده که یکی عقرب گزیدگی و مورد دیگر مدیریت سلامت در بلایا است.

وی با اشاره به حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، جیرفت، زاهدان، زابل، ایرانشهر، بم و رفسنجان سیرجان معانان بهداشتی و درمان و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی (کلان منطقه ۸) در این سمینار تصریح کرد: معاونان بهداشتی و درمانی، مدیران حوادث و فوریت‌های پزشکی کلان منطقه ۸، روسای بیمارستان‌ها و شبکه‌ها دبیران eoc، اساتید و روسای دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد.

وی افزود: معاون آموزش هلال احمر کشور دکتر سلطانی، مدیر گروه مدیریت سلامت در بلایا دانشگاه علوم پزشکی تهران، مسئولان و اساتید از مرکز مدیریت بیماریها، دپارتمان سلامت و کاهش خطر بلایا، بهبود تغذیه و رییس پدافند غیرعامل و معاون آموزشی اورژانس کشور از سخنرانان و اساتید این سمینار هستند.

دبیر سمینار مدیریت در بلایا در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: این سمینار در دو نوبت اول و دوم اسفند امسال و چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سال ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر