۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۴۴۶۹۳
وزیر امور خارجه قطر در نشست مونیخ بار دیگر کشورهای عربی را به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو دعوت کرد و گفت زمانیکه چند کشور عربی قطر را محاصره کردند، ایران به کمک دوحه آمد.

به گزارش پایداری ملی، وزیر خارجه قطر روز یکشنبه در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ، بار دیگر کشورهای عربی را به گفت‌وگو با ایران فراخواند.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی با بیان اینکه «هیچ ائتلاف جایگزینی برای شورای همکاری خلیج [فارس] نداریم» گفت، «ما تصمیم‌های خود را به طوری که به سود ملت قطر باشد، می‌گیریم». 

محمد آل ثانی، با طبیعی خواندن وجود رابطه میان این کشور و ایران، گفت در شرایطی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قطر را بایکوت کردند، ایران فضای پرواز و تجارت مورد نیاز را برای این کشور فراهم کرد.

این مقام قطری تأکید کرد که کشورش هیچ مانعی ندارد برای به‌کارگیری تلاش‌ها جهت حل بحران با سه کشور خلیج فارس (عربستان، امارات و بحرین) به علاوه مصر ندارد و دوحه همیشه خواستار نشستن بر سر میز گفت‌وگو بوده است. 

آل ثانی گفت، مسئله فلسطین، دلیل اصلی اختلاف ما با اسرائیل است... ما از راهکار دو دولتی حمایت می‌کنیم و معتقدیم که حقوق فلسطینی‌ها باید به آن‌ها بازگردانده شود... من در نشست ورشو حضور داشتم. اگر قرار است مشکلات منطقه حل شود، این کار باید از طریق دربرگیری همه باشد، نه استثنا کردن. اگر اختلافی با ایران هست، باید با این کشور گفت‌وگو کرد. ریشه اصلی بحران‌های منطقه مناقشه اسرائیل-فلسطین است.

وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه «منازعه فلسطینی اسرائیلی، باید به شکلی عادلانه که حقوق فلسطینی‌ها را رعایت کند، حل شود» تأکید کرد که «مسئله فلسطین ریشه روابط بین هر کشور عربی و اسرائیل است و بازپس‌گیری حقوق فلسطینی‌ها تنها راه این مسئله است». 

وزیر خارجه قطر که روابط خوبی با جنبش حماس در غزه دارد تأکید کرد که «هدف قطر کمک به ملت غزه است نه چیزی دیگر». 

او با از سر گیری روابط کشورش با سوریه مخالفت کرد و گفت، «برخی می‌گویند باید رابطه با رژیم سوریه برقرار کنیم و کرسی این کشور در اتحادیه عرب را بازگردانیم... سوال ما این است، رژیم سوریه چه کرده که ما باید چنین هدیه‌ای به آن بدهیم؟».

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر