۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۴۴۳۹
در میزگرد «دستاوردها و چشم‌انداز انقلاب اسلامی» در بیشکک مطرح شد
در قرقیزستان میزگردی با موضوع «چهلمین ساگرد انقلاب اسلامی ایران؛ دستاوردها و چشم‌انداز» با حضوررایزن فرهنگی ایران در «بیشکک»، کارشناسان و خبرنگاران ملی برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی، پدر قرقیزستان میزگردی با موضوع «چهلمین ساگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛ دستاوردها و چشم‌انداز» با حضور «علی حکیمی‌پور» رایزن فرهنگی ایران در «بیشکک»، کارشناسان و خبرنگاران ملی برگزار شد.

در این مراسم همراه با رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، «دنیس بردکاف» کارشناس مسائل سیاسی، «ادیل عثمان‌بتاف» کارشناس مسائل آسیای مرکزی و «الماس تاجیبای» کارشناس مسائل بین‌المللی نظرات خود درباره انقلاب اسلامی، دستاوردها و چشم‌اندازهای آن را تشریح کردند.

در ابتدای جلسه علی حکیمی‌پور با اشاره به وقوع برخی انقلاب‌ها و خیزش‌های دیگر در خاورمیانه با حضور ارتش از جمله در مصر اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران این است که هیچ وقت ارتش در مقابل مردم چه قبل از آمدن امام خمینی (ره) و چه بعدش قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در واقع دشمنان بسیار تلاش برای کودتا از طریق ابزارهای مختلف از جمله ارتش کردند اما آنان به اهدافشان نرسیدند چرا که پشتیبانی اصلی انقلاب مردم بود.

رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان گفت: طی چهل سال اخیر تعداد دشمنان ایران کم نشده و برعکس با توان بیشتری با مردم ایران مخالفت می‌کنند که فشارهای مختلف از جمله تحریم‌های غیرعادلانه و جنگ رسانه‌ای را ایجاد می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: رسانه‌های غربی به قدری درباره ایران سیاه‌نمایی کردند که خبرنگاران نیز حتی دروغ خود را باور می‌کنند اما بعد از سفر به ایران از عوض شدن کامل نظرات خود درباره این کشور و پیشرفت آن خبر می‌دهند.

وی گفت: حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی، ایران بدون تکیه به غرب و شرق توسعه یافته و به طور مستقل به دستاوردهای جدی در حوزه هسته‌ای، بهداشتی، نظامی، آموزش، صنعت، فرهنگ، فیلمسازی و غیره رسیده که مورد تعجب جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

 حکیمی‌پور افزود: امروز ایران علاقه‌مند به انتقال دستاوردهای خود به کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان است چرا که با فرهنگ و دین مردمان منطقه اشتراکات زیادی دارد و باید با تکیه به قدرت خود و عدم وابستگی به بازیگران دیگر به سمت پیشرفت برویم. ممکن است امروز آمریکا یک قدرت جهانی باشد اما فردا چه تحولاتی رخ می‌دهد، معلوم نیست.

الماس تاجیبای نیز با اشاره به دلائل وقوع انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک تحول مردمی بود و ریشه‌های عمیقی در بی‌توجهی رژیم شاه به نیازهای اجتماعی مردم داشت.

وی افزود: در آن هنگام روحانیان از جمله امام خمینی (ره) توانست مردم را دور هم جمع کرده انقلاب را به پیروزی برساند.

این کارشناس قرقیز تصریح کرد: آن هنگام دولت شوروی سابق نیز با توجه به منافع خود از جمله خروج آمریکایی‌ها از ایران از انقلاب حمایت کرد و روسیه هم پس از فرپاشی شوروی این مسیر را طی می‌کند.

تاجیبای گفت: کشورهای منطقه از جمله قرقیزستان در بسیاری موارد از ایران حمایت می‌کنند. «الماس‌بک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان هنگام بستن پایگاه نظامی آمریکا از این کشور گفت که بیشکک این اقدام را به خاطر علاقه‌مندی برای حفظ روابط دوستانه با ایران انجام داد.

این کارشاسناس قرقیز خاطر نشان کرد: کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان از همان ابتدا انقلاب مردمی اسلامی ایران را حمایت کردند و در دنیای مدرن هم دنبال همکاری می‌باشند.

ادیل عثمان‌بتاف کارشناس مسائل آسیای مرکزی نیز در ادامه با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: اکنون زمان اعلام نتایج انقلاب رسیده چرا که چهل سال مدت کافی برای اثبات مؤثر بودن یک نظام اجتماعی و سیاسی است.

وی ادامه داد: حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی به مدت بیش از سی سال ایران توانست یکی از کشورهای لیدر منطقه تبدیل شود. تهران برای حل مسائل اقتصادی خود به طور مستقل و عدم دخالت قدرت‌های ثالث تلاش می‌کند.

این کارشناس قرقیز خاطر نشان کرد: طبق شرایط جهانی شدن تنها چند کشور از جمله آمریکا و چین توانایی اجرای سیاست‌های کاملا مستقل را دارند در حالی که دیگر کشورها مجبور به ایجاد اتحادیه‌های مختلف برای افزایش نفوذ خود در مقیاس بین‌المللی شدند و برای ملحق به چنین اتحادیه‌هایی، نظام کشورها باید مدرن‌سازی شده، مورد توجه جوانان و شبیه به همدیگر باشند.

عثمان‌بتاف گفت: به نظر من در حال حاضر ایران باید به سمت مدرن‌سازی همه جانبه بپردازد تا در مراحل بعدی هم موفق باشد.

کارشناس قرقیز خاطر نشان کرد: با شروع بحران سوریه ایران هر چه بیشتر در عرضه‌ سیاسی بین‌المللی فعال شد و حتی مواضعش را تقویت کرد و این عوامل توانمندی تهران را نشان داد. ایران برای توسعه بیشتر و همکاری با کشورهای آسیای مرکزی ایران به سه ابراز برقراری پروازهای مستقیم، توسعه روابط اقتصادی (نه تنها در سطح برگزار نمایشگاه‌ها) و همکاری‌های نظامی نیاز دارد.

وی گفت: به نظرم چهل سال بعد از انقلاب، پایه و اساس ایران اسلامی تقویت شد و برای پیروزی در مرحله بعدی باید بیشتر تلاش کرد. در روابط ایران و آسیای مرکزی چندی چالش نه چندان بزرگ از جمله امنیت اطلاعات وجود دارد که برای توسعه همکاری همه جانبه در چارچوب منافع کشورهای منطقه و تهران ضرورت دارد.

دنیس بردکاف کارشناس مسائل سیاسی نیز به بررسی دلائل وقوع انقلاب اسلامی ایران  پرداخت و تصریح کرد: شاه چندین اشتباه بسیار بزرگ انجام داد. نخست آنکه بسیار سریع مردم را برای پذیرش فرهنگ اروپایی مجبور کرد در حالی که انقلاب به یک ابزار قدرتمند برای برقراری عدالت تبدیل شد.

وی افزود: پس از چهل سال می‌توان گفت نظامی حاکم در ایران تأثیر خود را نشان داد. نظامی اسلامی که تحت تحریم‌های اقتصادی شدید نه تنها شکست نخورد بلکه به سمت توسعه رفت.

کارشناس خاطر نشان کرد: دستاورده‌های ایران در حوزه تکنولوژی از جمله بیولوژی، نانو و غیره بسیار تعجب آور هستند و قابل مقایسه با تکنولوژی‌های کشورهای مانند ژاپن و آلمان می‌باشد و از همه مهم‌تر ایران نشان داد که کشورهای تحت تحریم‌های مختلف توانایی کافی برای توسعه همه جانبه دارند.

بردکاف گفت: در مرحله فعلی کشورهای اسیای مرکزی منتظر سیاست شفاف‌تر از طرف ایران هستند چرا که مناسبات جدی برای همکاری وجود دارد و علاقمندی طرفین از چشم‌اندازهای مهم خبر می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر