۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۴۲۷۶
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌ شرقی:
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که جای خالی مداخله همگانی نخبگان در فرآیند مطالعات توسعه کشور احساس می‌شود، افزود: باید صاحب‌نظران و نخبگان جامعه، مداخله عاملانه و هوشمندانه‌ای در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور داشته باشند.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، بدر شکوهی در جلسه هیات اندیشه‌ورز استان در دانشگاه تبریز، ضمن گرامیداشت فرارسیدن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، با بیان این‌که جلسات هیات اندیشه‌ورزی استان در حقیقت اتاق فکری در راستای مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه است، اظهار کرد: مطابق آیین نامه‌ی ابلاغی، رسالت اصلی هیات‌های اندیشه‌ورز، آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه‌ای کشور است.

وی با تاکید بر این‌که تحقق عزم و اراده نظری و عملی با تقویت و نهادینه کردن فرهنگ تفکر و فرهنگ اندیشه‌ورزی در سطوح مختلف جامعه ممکن است، افزود: اگر این موضوع درست پابگیرد منشا تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف جامعه خواهد شد.

وی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت فعالیت‌های اندیشه‌ورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در جامعه آنگونه که باید در پرداخت به این مقوله مهم قدم‌های موثری برداشته نشده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به تفاوت دیدگاه در رابطه با مسائل مختلف به ویژه در مورد مسائل دینی، گفت: این تفاوت دیدگاه باعث می‌شود تا قضاوت‌های متفاوتی ارائه شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره زمر در مورد انتخاب احسن از گفته‌ها و قول‌ها، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این انتخاب احسن، باید زمینه برای شنیدن قول های متفاوت و مختلف فراهم شود.

وی در جمع بندی جلسه نیز ضمن تایید پیشنهاد یکی از اعضای گروه مبنی بر تشکیل کمیته‌ها تصمیم گیری در مورد مباحث مطروحه، تاکید کرد: برای دست یابی به خروجی قابل لمس از این جلسات، لازم است در کنار برگزاری این جلسات، کمیته‌هایی پیرامون مباحث تشکیل شود.

شکوهی در ادامه بر لزوم تدوین تقویم زمانی برای جلسات هیات اندیشه‌ورزی تاکید کرد و گفت: لازم است که این تقویم حداقل برای شش ماه تهیه شود و اعضا بر اساس آن در جلسات حضور یابند.

وی در ادامه خطاب به اعضای هیات اندیشه ورزی استان تاکید کرد: باید دقت کنیم مباحث مطروحه در جلسات هیات اندیشه ورزی استان بر اساس رسالت این هیات بوده و مربوط به اندیشه‌های جمعی و در عین حال مربوط به مباحث روز باشد که تاکنون نیز چنین بوده است.

معرفت نفس یکی از راه‌های درمان تحقیرشدگی است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز این جلسه با تاکید بر این‌که معرفت نفس یکی از راه‌های درمان تحقیرشدگی است، اظهار کرد: اگر انسان معرفت نفس داشته و ارزش خود را بداند، دچار حقارت نشده و دنیا و موقعیت‌ها را کوچک می‌بیند؛ چنین فردی خوباور بوده و تحقیرناپذیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام اصغر نقدی با اشاره به رفتارهای پیامبر اسلام (ص) در رابطه با تکریم انسان‌ها، گفت: برگزاری جلسات بصورت حلقه‌ای و میزگرد، لغو امتیازهای ویژه، احترام و ادای سلام به مردم، ارزش دادن به مردم و به ویزه به زنان و… از جمله رفتارهای پیامبر گرامی اسلام (ص) با مردم بود.

وی در مورد آثار تحقیرشدگی نیز خاطرنشان کرد: تن دادن به هر نوع پستی و گناه، خودباختگی و بی اعتمادی به خود، قائل شدن بهای کم به خود و دیگران، تسلیم شدن در برابر دشمن و ذلت پذیری، احساس کوچکی در برابر موقعیت‌های دنیایی، انتقام‌جویی و عدم مراقبت از خویش از جمله این آثار است.

نقدی با اشاره به راهکارهای درمان تحقیرشدگی نیز خاطرنشان کرد: ایمان به خدا و یاد خدا و همچنین معرفت نفس از جمله این راهکارهاست.

توصیه‌های اسلامی در راستای حفظ کرامت انسانی بوده است

مشاور فرهنگی استاندار و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: باید در فرآیند تکریم، افراط و تفریط نشده و اعتدال رعایت شود تا به نتایج موثر دست یابیم.

حجت‌الاسلام عباس عباس‌زاده با اشاره به برخی از رفتارهای پیامبر اسلام (ص) در مورد تکریم مردم، گفت: پیامبر اسلام (ص) عبای خود را زیر میهمان پهن کرده و برای افرادی که به تازگی وارد مجلس می‌شدند جا باز می‌کرد. او حتی در نگاه کردن به مردم نیز عدالت را رعایت کرده و به گونه‌ای نگاهش را توزیع می کرد که فردی مورد بی توجهی قرار نگیرد.

وی با تاکید بر این‌که تامین نیازها به نوعی تکریم است، خاطرنشان کرد: در متون دینی همه توصیه‌های اسلامی در راستای تکریم و حفظ کرامت انسانی بوده و اگر این اصول اخلاق اسلامی را در جامعه رواج داده و حتی دفاع عقلانی کنیم، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

تحقیرشدگی، عوارض جسمی و روانی به دنبال دارد

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری نیز در این جلسه اظهار کرد: تحقیرشدگی، عوارض جسمی و روانی اعم از "کمبود اعتماد به نفس، افسردگی، خشونت، خود کم بینی و …" بر روی افراد می‌گذارد.

علیرضا کریمی با طرح این سوال که چرا برخی از بزرگسالان و والدین دست به تحقیر می‌زنند؟ تشریح کرد: شاید بزرگسالانی نیز به نوعی دچار تحقیر شده‌اند، از این رو مدیران از زیرمجموعه و والین از فرزندان خود به نوعی انتقام می‌گیرند.

وی با تاکید بر این‌که باید فرهنگ‌سازی در این رابطه از رده های بالا در جامعه شروع شود، گفت: برگزاری جلسات هیات اندیشه‌ورز برای حل چنین مسایل و مشکلاتی بسیار ارزشمند بوده و پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای تخصصی برای پیگری و تصمیم‌گری در مورد مباحث تشکیل شود.

فرزندان تحقیر شده، توان تصمیم‌گیری در بسیاری از شرایط را از دست می‌دهند

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه اظهار کرد: تحقیرشدگی اعتماد به نفس افراد را سلب کرده و حتی فرزندانی که از سوی والدین تحقیر می‌شوند، توان تصمیم گیری در بسیاری از شرایط را از دست داده و با بحران‌های زیادی روبه روی می‌شوند.

رقیه صادق‌زاده با بیان این‌که تحقیرشدگی باعث بروز آسیب‌های روحی و روانی در افراد می‌شود، تاکید کرد: بالا بردن اعتماد به نفس از طریق فرهنگ سازی و طرح‌های توانمندسازی و توان افزایی از جمله راهکارهایی است که برای درمان تحقیرشدگی می‌توان پیگیری کرد.

سجاد توحیدی، مدیر فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: این جلسه، یازدهمین جلسه هیات اندیشه ورز استان است و این هیات با جدیت استانداری و مجموعه دانشگاه تبریز مسیر خوبی را طی می‌کند و فعالیت‌هایش مورد استقبال قرار گرفته است.

گفتنی است، یازدهمین جلسه هیات اندیشه‌ورز استان به ریاست "بدر شکوهی" مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و همچنین جمعی از اعضای این هیات در دانشگاه تبریز برگزار شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر