۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۴۴۱۹۳
طالبان اعلام کردند به محض اینکه نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند با تمام گروه‌های افغانستانی مذاکره خواهند کرد و حاضرند درباره روند صلح با کشورهایی مانند روسیه به توافق برسند.

به گزارش پایداری ملی، طی روزهای گذشته طالبان افغانستان اعلام کردند به محض اینکه نیروهای خارجی، این کشور را ترک کنند با تمام گروه‌های افغانستانی مذاکره خواهند کرد اما درباره عمل به قوانین اسلامی و حفظ فرهنگ بومی مردم مصالحه نخواهد شد و در این زمینه‌ها از مواضع خود عقب نشینی نخواهند کرد.

طالبان: دموکراسی غربی را فراموش کنید

طالبان در بیانیه خود اعلام کرد آمریکا، قدرت‌های استعماری و برخی کشورهای دیگر به دنبال این هستند که آنان تلاش برای برپایی امارت اسلامی را فراموش کرده به دنبال دموکراسی غربی باشد. برپا نکردن امارت اسلامی برای طالبان مانند هدر دادن و نقش بر آب کردن 18 سال تلاش این گروه در افغانستان است.

این بیانیه می‌افزاید: بعد از اینکه آمریکایی‌ها کشور را ترک کردند نظام اسلامی در افغانستان جایگزین خواهد شد. برای اداره کشور در بخش صنعت، آموزش و پرورش، قوانین اجتماعی و تمام مسائل از قوانین اسلامی پیروی می‌شود. طالبان افغانستان هیچ نظامی را غیر از نظام اسلامی نخواهد پذیرفت.

بر این اساس، آمریکا و تمام کشورها این موضوع را فراموش کنند که می‌توانند طالبان را با دموکراسی غربی همراه کنند. طالبان ضمن استقبال از اینکه نیروهای ایتالیایی نیز قصد ترک افغانستان را دارند به بیانیه ناتو در این زمینه که هنوز مشخص نیست نیروهای خارجی چه زمانی افغانستان را ترک می‌کنند، اعتراض دارد.

وجود 14 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان

ناتو نیز اعتراف کرده آمریکا 14 هزار نیرو در افغانستان دارد. طالبان هشدار داده نیروهای نظامی عضو ناتو باید قبل از آمریکا افغانستان را ترک کنند زیرا در صورتی که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند هیچ نیروی نظامی خارجی در این کشور پذیرفته نخواهد شد و طالبان علیه سربازان خارجی وارد عمل می‌شود.

حال نه تنها ایتالیا بلکه آلمان و انگلیس باید اعلام کنند که نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنند.

برخی کشورها نگران هستند اگر نیروهای آمریکایی افغانستان را ناگهان ترک کنند این کشور دچار هرج و مرج و همچنین جنگ داخلی شود. در این زمینه روسیه بیشتر از بقیه کشورها نگران اوضاع افغانستان است.

نگرانی‌های مسکو و پکن

مسکو از این می‌ترسد که بعد از اینکه آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کردند داعش و حرکت اسلامی ازبکستان به آسیای مرکزی کاملا نفوذ کرده یا از این کشورها راهی افغانستان شوند.

در همین راستا روسیه تصمیم گرفته برای تأمین امنیت خود و مهار تروریسم در افغانستان از پاکستان کمک بگیرد.

کابلوف و سفر به پاکستان

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان برای همین منظور به پاکستان سفر کرد. کابلوف در مذاکره با مقامات پاکستانی بر این موضوع تأکید کرد که پاکستان، ایران و روسیه باید در بازسازی و تأمین امنیت افغانستان نقش داشته باشند.

این کشورها نباید همانند گذشته که افغانستان بعد از ترک روس‌ها به حال خود رها شده بود تنها بماند. در حال حاضر نباید روسیه، ایران، پاکستان و چین افغانستان را به حال خود رها کنند.

روسیه و چین می‌خواهند از جنگ داخلی در افغانستان که مشابه آن در سال 1990م اتفاق افتاد، جلوگیری کرده مانع تکرار آن شوند.

بر همین اساس معتقدند باید قراردادی بین اعضای طالبان و ارتش افغانستان نوشته شود تا اعضای این گروه جزو سربازان افغانستانی حساب شوند. طالبان باید عضو دولت افغانستان باشند تا دیگر اختلافی وجود نداشته باشد.

بیش از 18 سال است که جنگ در افغانستان ادامه دارد و در این مدت تعداد زیادی از نیروهای امنیتی افغانستانی که عضو اقوام مختلف بودند، کشته‌ شدند. تشکیل یک کمیسیون صلح بین ارتش افغانستان و طالبان بسیار ضروری است تا دشمنی‌ها کهنه فراموش شود.

لزوم مشارکت همسایگان در صلح و بازسازی افغانستان

اگر در حال حاضر افغانستان به حال خود رها شود دوباره دچار جنگ داخلی خواهد شد و بیشتر از همه پاکستان آسیب می‌بیند زیرا هزاران نفر از مهاجران افغانستانی دوباره به این کشور سرازیر می‌شوند.

کشورهای آسیای مرکزی نیز از آسیب‌های جنگ داخلی افغانستان محفوظ نخواهند بود که همین موضوع مشارکت روسیه، ایران، چین و پاکستان برای بازسازی و حفظ امنیت افغانستان را بیشتر می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است با نفوذ روسیه و چین در افغانستان مخالف باشند.

به هر حال آمادگی طالبان برای شرکت در مذاکرات بین المللی امیدی برای صلح پایدار در این کشور به وجود آورده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر