۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۳۴۲
گلف نيوز :
"فرانسيس متئيو" در مقاله جديد خود با اشاره به تقويت روابط کشورمان با دولت افغانستان اذعان مي کند که روابط دو کشور در طول يک دهه اينده گسترش خواهد يافت و اين شکستي براي آمريکايي ها خواهد بود .
 نويسنده مقاله با اذعان به موفق بودن استراتژي کشورمان در منطقه مي نويسد "استراتژي ايران تنها به جهان عرب و بحران سوريه و مقابله با تهديدات غرب محدود نيم شود بلکه ايرانيان به سوي شرق نیز نظر دارند. جمهوري اسلامي ايران در همين راستا روابط خود با کشورهاي چين و هندوستان را بهبود بخشيده است و همکاري هاي گسترده اي با آنان دارد. ايران همچنين بر کشور همسايه خود افغانستان نيز تاثيرگذار است و توان تاثيرگذاري بالايي بر آن کشور برخوردار مي باشد." 

نويسنده با اذعان به پيروزي کشورمان در نبرد با آمريکايي در زمينه تقويت روابط با افغانستان مي نويسد "پس از سالها کار فشرده و مداوم دولت ايران اکنون موقعيت خود در منطقه را پيدا کرده است. در همين زمينه ايران موفق شده تا روابط خود با افغانستان را بهبود بخشد و اين در حاليست که نيروهاي آمريکايي و نيروهاي نظامي ايساف از کشورهاي غربي قرار است تا پايان سال 2014 ميلادي افغانستان را ترک کنند. ايران همچنين نمي خواهد تا طالبان بار ديگر در افغانستان به قدرت برسد." 

نويسنده مقاله با اذعان به خطاي بزرگ تاريخي دولت آمريکا در زمينه افغانستان و عدم استفاده از فرصت همکاري با ايران می افزايد "ايران در سال 2001 ميلادي آماده کمک رساني به نيروهاي خارجي براي سرنگون ساختن حکومت طالبان در افغانستان بود با اين حال "جورج دبليو بوش" رييس جمهور آمريکا اين فرصت را بسادگي از دست داد. اکنون، آمريکا تصميم دارد تا در مورد برنامه هسته اي ايران با مقامات آن کشور مذاکراتي داشته باشد. در ماه ژانويه "حسين شيخ الاسلام" مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که ايران مي تواند براي تامين امنيت خروج نيروهاي خارجي از افغانستان همکاري هاي لازم را بعمل آورد." 

نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به روابط گسترده دو ملت ايران و افغانستان مي افزايد  "ايران عميقا با افغنستان در ارتباط است. از آن جمله مي توان به روابط نزديک ايرانيان و افغان ها در مناطق غربي افغانستان اشاره کرد. مردم دو کشور به زبان مشترکي تکلم مي کنند و ايرانيان حضوري جدي و قدرتمند در مناطق مختلف افغانستان از جمله در "هرات" بزرگترين شهر آن کشور دارند. در اين ميان بايد اشاره کرد که "اسماعيل خان" والي شهر هرات روابط ديرينه و حسنه اي با ايرانيان داشته است. همچنين از جمله رهبران ديگر افغان که روابط خوبي با ايران داشته اند مي توان به "برهان الدين رباني" رهبر پيشين گروه جماعت اسلامي افغانستان اشاره کرد که در زمان مقابله با نيروهاي مهاجم شوروي از ايران کمک هايي را دريافت نمود. در زمان حکمراني نيروهاي طالبان نيز رهبران افغان به ايرانيان مهاجرت کردند تا در آنجا در امان باشند.

روزنامه "وال استريت ژورنال پيش تر گزارش داده بود که افغان ها با کمک ايرانيان موفق شده اند تا چندين کتابخانه در آن کشور تاسيس کنند که مجهز به خدمات اينترنتي نيز باشد. ايران همچنين در زمينه رسانه اي به منظور افتتاح شبکه هاي راديويي و تلويزيوني مختلف در افغانستان به آن کشور مشاوره ارايه داده است." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "مجيد نامجو" وزير انرژي ايران در جريان سفر خود به افغانستان در ماه ژانويه گذشته اظهار داشت که قرار است تا برق رساني ايران به افغانستان گسترش يابد و از احداث قريب الوقوع خطوط انتقال نفت ميان دو کشور خبر داد. حجم مبادلات تجاري دو کشور نيز در حال رشد مداوم بوده است بطوريکه از ميزان 50 ميليون دلار در سال 2006 ميلادي به 2.2 ميليارد دلار در سال 2012 ميلادي افزايش يافته است. همکاري دو کشور به نفع هر دو ملت است چرا كه مي توانند بيش از پيش به بازارهاي جهاني دسترسي داشته باشند."
 
نويسنده مقاله در بخش پاياني اين نوشتار با ابراز اميدواري در مورد گسترش روابط ايران و افغانستان در دوران ریاست جمهوری "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان مي افزايد "انتخاب "حسن روحاني" رييس جمهور جديد ايران نويد بخش گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و افغانستان است. قطعا در طول يک دهه آينده ايران روابط خود را نه تنها در سطح منطقه اي و در ناحيه هرات بلکه در بخش هاي ديگر نيز به طور چشمگيري گسترش خواهد داد." 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر