۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۲۱
کارشناسان بین‌المللی معتقدند تهدیدات زیستی از مهمترین خطرات جامعه انسانی است که در قرن حاضر و آینده با تلفات و هزینه‌های هنگفت جایگزین حملات نظامی خواهد شد.
کارشناسان بین‌المللی معتقدند تهدیدات زیستی از مهمترین خطرات جامعه انسانی است که در قرن حاضر و آینده با تلفات و هزینه‌های هنگفت جایگزین حملات نظامی خواهد شد.

اهمیت پدافند زیستی نیز زمانی مشخص می‌شود که کشورها برای تامین غذا و داروی خود نیازمند واردات هستند پس پدافند غیرعامل در بخش زیستی برای ایران در خط مقدم قرار دارد.

عبدالمجید شیخی کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه «صیانت پایدار» معتقد است مهمترین تهدیدی که در سال‌های آینده ایران با آن مواجه می‌شود، تهدیدات زیستی خواهد بود بنابراین باید بتوانیم با تمام توانایی و قدرت با تهدیدات مقابله کنیم.

وی می‌افزاید: جنگ زیستی می‌تواند با ایجاد ناامنی چهارچوب‌های اقتصادی  کشورها را برهم زده و با ایجاد لایه‌های مختلف کشورها را زمین‌گیر کند، به این معنی که با شروع بیماری به عنوان لایه نخست، نظام بهداشتی کشور مورد حمله در شرایط ویژه قرار گرفته و در لایه دوم با بیوتروریسم و ایجاد بانک اطلاعاتی برای لایه سوم یعنی پدافند زیستی آمادگی ایجاد می‌شود.

 به گفته این اقتصاددان؛ ایران نیز مانند بسیاری از کشورها در حوزه مانیتورینگ و تشخیص بیماری‌های وارداتی دچار  نقص‌هایی است که باید شناسایی کانون‌های آلوده به عوامل بیولوژیک خطرناک، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم از طریق نشریات فنی و صدا و سیما، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقاء سطح آگاهی زارعان، باغداران، دامداران و استخرهای پرورش یا تکثیر ماهی، نظارت دقیق بر تولید و سلامت بیولوژیک بذور فراهم شود.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی تاکید می‌کند: لازمه امنیت غذایی  استقلال، خودکفایی و اجرای  اقتصاد مقاومتی است. به‌عبارت دیگر، اجرای صحیح پدافند غیرعامل زیستی می‌تواند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی  باشد.

شیخی با اشاره به مصادیق حملات زیستی به انتشار ویروس "آبولا" در آفریقا به وسیله آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: بیماری ابولا یک بیماری ویروسی است که پس از وارد‌شدن به بدن، نوعی بیماری تب‌دار و خونریزی‌دهنده ایجاد می‌کند که در۵۰ تا۹۰درصد بیماران علامت‌دار به مرگ منجر خواهد شد؛ استفاده از این ویروس در جنگ‌های زیستی مطرح است، تحقیقات نشان می‌دهد آمریکایی‌ها که به دنبال سلاحی منحصر به‌فرد برای تسخیر دنیا هستند تکنولوژی توسعه و تکثیر این ویروس مرگبار را در اختیار دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش سازمان پدافند غیرعامل در حوزه زیستی می‌گوید: همزمان با شیوع این بیماری در مناطق مختلف آفریقا رزمایش پدافندی توسط سازمان پدافند غیرعامل در مواجه احتمالی با این ویروس مرگبار برگزار شد که منجر به تجربیات ارزنده‌ای  گردید.

وی همچنین خاطر نشان می‌کند: موضع سازمان در برابر محصولات بیولوژیک و تراریخته قابل توجه است و حساسیت‌های سازمان پدافند غیرعامل باعث جلوگیری از عرضه گسترده محصولات ژنتیکی در ایران شده است با این وجود هنوز 95 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و نکته قابل توجه آن است که محصول وارداتی کاملا ژنتیکی و دستکاری شده است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به واردات بذر، سم و آفت‌کش‌ها از بازار‌های بین‌المللی می‌گوید: شرکت‌های دارویی عموما جوانب احتیاط را در واردات مواد اولیه یا داروهای خود به‌ویژه زمانی که کشور تولیدکننده اسرائیل باشد لحاظ می‌کنند اما در بخش کشاورزی نیز باید با حساسیت‌های بیشتری این موضوع دنبال شود.

مشاور سابق وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد سردار جلالی در راس سازمان پدافند غیر‌عامل خاطر‌نشان کرد: توجه سردار به رصد امور در دنیا تحسین‌برانگیز است، چنانکه از حمله سارس به کشور چین سخن گفت و تاکید کرد  موضوع این حمله بیولوژیکی بوده اما اهداف اقتصادی و تروریستی در خود داشته است که با حملات قبلی ماهیت متفاوتی دارد.

 شیخی همچنین ادامه داد: یکی از موضع‌گیری‌های صحیح سازمان پدافند غیرعامل موضوع افزایش جمعیت مسلمانان نسبت به غیر‌مسلمانهاست. در این تئوری آمده است که رشد جمعیت مسلمانان ۳ برابر مسیحیان است، برآورد جمعیت اروپایی‌ها این است که کشور‌هایی مانند آلمان، انگلیس ، ایتالیا و فرانسه اگر نتوانند به صورت انفجاری نرخ جمعیت خود را در ۳۰ سال تغییر دهند، جمعیت آلمانی و فرانسوی در این کشور‌ها به اقلیت می‌رسد و این تهدید علیه ما مسلمانان بکار گرفته شده که می‌توان به تهدید در حوزه غذایی در این موضوع اشاره کرد که به آن حمله پنهان گفته می‌شود یعنی آرام آرام در حوزه غذا صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین توجه به غذا و دارو به عنوان خط مقدم پدافند زیستی باید در دستور کار قرار گیرد و وزارت جهادکشاورزی با تمام بازوهای اجرایی خود هماهنگ با این سازمان برای حفظ امنیت غذایی مردم تلاش کنند.

دکتر شیخی، ماهنامه صیانت پایدار
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر