۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۴۲۹۲۰
طرح‌های پدافند کالبدی باید در ذات طرح‌ها دیده شود.

به گزارش پایداری ملی، شهباز حسن‌پور اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در راستای ایجاد نگاه‌های فرهنگی جدید به مقوله پدافند را قابل تقدیر خواند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از وظایف سازمان پدافند غیرعامل در راستای مأموریت‌ها و اهداف خود، فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی دستگاه‌های اجرایی و استان‌های کشور برای کمک و اداره و هدایت مردم در شرایط بحرانی است. این موضوع با حضور دکتر جلالی در رأس هرم این سازمان، به نحو مطلوبی محقق شده است. گواه این ادّعا هم توجه رسانه‌ها به این موضوع است که به عنوان بازوهای فرهنگی جامعه شناخته می‌شوند.

نماینده مردم سیرجان افزود: در همه جای دنیا، بخشی از بودجه کشور به پدافند غیرعامل اختصاص داده می‌شود زیرا به درستی دریافته اند که آموزش و آگاه‌سازی توده مردم چگونه می‌تواند هزینه‌های سربار به هنگام بحران را کاهش دهد.

 وی افزود: سازماندهی، طرح‌ریزی، هدایت و راهبری عملیات پدافندی مقابله با تهدیدات نوین دشمن شامل سایبری، زیستی، پرتوی، شیمیایی، اقتصادی و ... از جمله مأموریت‌های این سازمان است. پرداختن رسانه ها به این موضوعات به خصوص در حوزه زیستی و سایبری نشان می‌دهد این سازمان به درستی جهت خود را تشخیص داده و در این راستا حرکت می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که ارتقای آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای تداوم چرخه تولید و خدمات در مقابله با انواع تهدیدات در ردیف برنامه‌های این سازمان به چشم می‌خورد، تصریح کرد: از قدیم هم گفته‌اند که یک دست صدا ندارد.واقعیت این است؛ سازمان پدافندغیرعامل کار خود  را در حوزه برنامه‌ریزی به خوبی  انجام داده است امّا تا زمانی که مسئولین اجرایی وارد میدان عمل نشوند، نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود.

وی از لزوم به کارگیری همه ظرفیت‌ها و منابع کشور در حوزه‌های مختلف برای انجام تمهیدات لازم پدافند غیرعامل، سخن گفت و خاطر نشان ساخت: یکی از این ظرفیت‌ها مجلس است؛ نمایندگان مردم در خانه ملت نه تنها می‌توانند از بعد نظارتی وارد شده و دستگاه‌های اجرایی را متوجه اهمیت موضوع کنند، بلکه می‌توانند با بسترسازی قانونی، موانع موجود را نیز برطرف کنند. ما خودمان را جدا از این مجموعه نمی‌دانیم. در واقع تعامل سازنده با نهادهای قانون‌گذار و تنظیم‌کننده برنامه‌های موضوعی و پنج ساله کشور در جهت نهادینه‌سازی پدافند غیرعامل در آنها، از وظایف سازمان یاد شده به شمار می‌رود و ما آماده هر گونه همکاری در این راستا هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر چه مسئولیت پدافند غیرعامل در دستگاه‌های اجرایی به عهده رئیس دستگاه اجرایی و در استان‌ها به عهده استانداران می‌باشد، اما این مسئولیت نباید صوری و ظاهری باشد و تنها به چند مصاحبه و اظهارنظر بسنده شود بلکه باید در عمل وارد میدان شوند. همانگونه که به ناچار پذیرفتیم وارد جنگی اقتصادی شده‌ایم که امریکا شیپور آن را نواخته است موضوعی که پیشتر، مقام معظم رهبری به دفعات به آن اشاره کردند، اما، گوش شنوایی نبود- اکنون هم باید بپذیریم در معرض تهدیدهای مختلف هستیم و برای دفع آن ها به اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل بسیار نیازمندیم.

حسن‌پور تصریح کرد: در کنار اقدامات فرهنگی به منظور آموزش همگانی، نهادینه‌سازی اصول،  الزامات و ملاحظات فنی و مهندسی پدافند غیر عامل در طرح‌های توسعه‌ای کالبدی کشور اعم از ملی، موضوعی، استانی، شهری و آمایشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به خصوص در شرایطی که بحران‌های اقتصادی دامان کشور را گرفته نباید از پرداختن به ابعاد دیگر امنیتی غافل شود زیرا غفلت در این حوزه‌ها، گاهی غیرقابل جبران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر