۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۲۶۲۵
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سفر دزدانه رئیس‌جمهور آمریکا به عراق را خلاف عرف دیپلماتیک و بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق دانست.

بهرام قاسمی با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک دونالد ترامپ به عراق، آن را بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق خواند و گفت: همان‌گونه که آقای ترامپ در سخنان خود در جمع نظامیان آمریکا در «عین الأسد» بدان تصریح کرد، به‌رغم دخالت‌های بی‌شمار، هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری و پرداخت‌های سنگین حیثیتی غیرقابل‌جبران برای مردم آمریکا که منجر به حضور نظامی غیرقانونی و نامشروع آمریکا در منطقه به‌ویژه عراق شد، وی امروز مجبور است کاملاً مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی-امنیتی قدم به سرزمین یکی از کشورهای منطقه بگذارد و این‌چنین مورد انتقاد صاحب‌نظران و بی‌توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور قرار گیرد.

وی با انتقاد شدید از سخنان مداخله‌جویانه و فرصت‌طلبانه ترامپ افزود: دولت‌ها و ملت‌های منطقه هیچ‌گاه اجازه سوءاستفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد. این نه آمریکای زیاده‌خواه و حامی به‌تمام‌معنای تروریسم بلکه ملت‌های بیدار منطقه بودند که با درک به‌موقع شرایط و با هم‌افزایی امکانات مادی و معنوی خود توانستند تروریست‌های تشکیل، تسلیح و تأمین مالی شده توسط آمریکا و صهیونیسم را تار و مار و سرکوب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان تأکید کرد: بی‌تردید دیرزمانی نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه دریابند ثبات و امنیت منطقه جز با اتکا به منابع و ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه شوند. بهتر آن است که ترامپ مروری جدی و همه‌جانبه به تحولات جهان و منطقه غرب آسیا از آغاز دوران ریاست جمهوری خود تاکنون داشته باشد؛ شاید در پرتو این نگاه مجدد و با استفاده از آنچه گفت، آنچه شد و آنچه خواهد شد درس‌های لازم را بیاموزد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر