۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۴۲۱۹۶
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:
امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان دیدار کرد.

در ابتدا مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به گستردگی عوامل تهدید کننده در جهان امروز بیان کرد: پدافند غیر عامل از مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای است که موجب افزایش باز دارندگی،کاهش آسیب پذیری،تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می باشد و از موضوعات مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

اقدامات علمی و دانش محور در حوزه پدافند غیرعامل برنامه ریزی می شود

محمدپور افزود : پدافند غیرعامل داشتن اقدامات پیشگیرانه برای خنثی کردن تهدیدات دشمن است که به این منظور باید تهدید در حوزه های مختلف شناسایی شود و با اقدامات علمی و دانش محور در این حوزه برنامه ریزی شود.

کشاورزی نقش مهمی را در اقتصاد استان گیلان ایفا می کند

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان ضمن تاکید بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در جهاد کشاورزی، اظهار کرد: جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد استان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور از شاخص‌های متعددی برای توسعه برخوردار است و ماموریت جهاد کشاورزی در تامین امنیت و سلامت غذایی کشور، سبب می‌شود تا این مولفه‌ها از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار گیرد.

بسیاری از عوامل زیستی توسط انسان از منابع زیستی تولید می شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به عوامل زیستی در شیوع انواع بیماری ها اذعان داشت: گاهی مواقع عوامل زیستی ارگانیسم‌های بیماری‌زایی ازقبیل میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا سموم هستند که توسط انسان از منابع زیستی تولید می‌شود و این عوامل هم بیشتر به ‌منظور ایجاد صدمه و ایجاد تلفات و خسارت در حوزه دامی و تلفات انسانی و همچنین نابودی گیاهان است که به صورت آگاهانه و عامدانه برای ایجاد بحران استفاده می‌شود، البته هر تغییر زیستی را نمی‌توان گفت برای تلفات جمعیت انسانی هدف‌گذاری شده باشد، اما ممکن است امنیت روانی و امنیت اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

تهدیدات زیستی یکی مهم ترین تهدیدات متصور استان گیلان شناخته می شود

محمدپور به تهدیدات زیستی متصور استان گیلان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین تهدیدات مورد توجه استان، تهدیدات زیستی است که بیوتروریسم و آگروتروریسم از مهم‌ترین مصادیق آن است، اما در بخش کشاورزی و دامی بیشتر موضوع آگروتروریسم مطرح است و معنای آن استفاده عامدانه از آفت‌ها علیه دام و گیاه است که باعث خسارات هنگفتی می‌شود.

ضرورت سند راهبردی پدافند زیستی در استان گیلان

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان خاطرنشان کرد: استان گیلان با توجه به مرزی بودن و از طرف دیگر به دلیل موقعیت جغرافیایی از حساسیت هایی برخوردار است که به نوعی می توانند تهدید محسوب شوند لذا استان گیلان را باید مستلزم یک سند راهبردی در حوزه پدافند زیستی دانست.

تاکید بر لزوم امنیت مرزهای استان گیلان در بخش کشاورزی

محمدپور بر لزوم امنیت مرزهای کشور از جمله استان گیلان تاکید کرد و گفت: هدف از ایجاد امنیت زیستی از طریق کنترل بخش های مرزی، جهت جلوگیری از ورود هر گونه عامل بیماری زا و مواردی از این قبیل می باشد که تنها با رصد، پایش و تشخیص به موقع تهدیدات زیستی، امکان پذیر است.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به ساختار و بافت استان بیان کرد: استان گیلان دارای ساختار و بافت اقتصادی است و زندگی مردم بر مبنای اقتصاد کشاورزی می چرخد.

پدافند غیرعامل نقش موثری در امنیت غذایی دارد

درجانی با تاکید بر حفظ سلامت امنیت غذایی در بخش کشاورزی اذعان داشت: بخش کشاورزی با موجودات زنده سر و کار دارد و از این حیث نقش پدافند غیرعامل می تواند در امنیت محیط زیست و امنیت غذایی بسیار موثر باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به تهدیدات حوزه پدافند زیستی افزود: در حوزه پدافند غیرعامل باید تهدیدات بخش کشاورزی را شناسایی و در جهت کاهش تهدیدات تلاش کنیم.

پدافند غیرعامل در حفظ سلامت و تثبیت وضعیت تولید نقش انکارناپذیری دارد

درجانی با توجه به اهمیت پدافند غیرعامل اذعان داشت: با توجه به گستردگی بخش کشاورزی، پدافند غیرعامل در حفظ سلامت و تثبیت وضعیت تولید نقش انکارناپذیری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: نقش پدافند غیر عامل ایجاد بسیج امکانات و منابع و ارتقای آن در جهت جلوگیری و پیشگیری از تهدیدات انسان ساخت و آلودگی های زیستی در حوزه کشاورزی است که در این راستا هماهنگی، هدایت، نظارت و مدیریت یکپارچه منابع و امکانات، استفاده از پتانسیل ها درحوزه های مختلف می تواند گام مهمی در به ثمر رساندن اهدا نقش پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی باشد.

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر