۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۲۱۱۰
سفیر ایران در تفلیس در دیدارمدیرکل گمرکات گرجستان ضمن گفتگو درباره مشکلات ایجاد شده برای برخی اتباع ایرانی، بر لزوم اطلاع رسانی به موقع و دقیق درخصوص تغییرات قوانین و مقررات گمرکی تاکید کرد.

به گزارش پایداری ملی، «ماموکا جانگولاشویلی» مدیرکل و رئیس گمرکات گرجستان با سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در تفلیس دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار فرآیندهای بازرسی و قوانین گمرکی این کشور و مشکلات اتباع ایرانی در مرزهای گرجستان مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در ادامه پیگیری‌های انجام شده در خصوص مشکلات اخیر ایجاد شده برای برخی اتباع ایرانی در مبادی ورودی کشور گرجستان، امروز سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در تفلیس با مسئولان گمرکی گرجستان به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

سفیرکشورمان در این دیدار با اشاره به بروز برخی حوادث و رخدادهای اخیر در مبادی ورودی این کشور خواستار احترام و توجه جدی به ارزش‌های مذهبی و فرهنگی در برخورد با اتباع کشورمان شد.

وی همچنین با توجه به روابط رو به گسترش تجاری و اقتصادی بین دو کشور بر لزوم اطلاع رسانی به موقع و دقیق در خصوص تغییرات قوانین و مقررات گمرکی تاکید کرد.


ماموکا جانگولاشویلی مدیرکل گمرکات گرجستان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر احترام دولت و مردم گرجستان به مردم کشورمان، اظهار داشت: با فرهنگ و ارزش‌های مذهبی مردم ایران آشنا هستیم و تلاش جدی شده است تا قوانین و مقررات را منطبق با فرهنگ، سنت و ارزش‌های مذهبی و ایرانی اجرا کنیم. ما نیازمند همکاری هستیم تا در فضای بسیار مثبت، دوستان ایرانی بتوانند با خاطرات خوب وارد گرجستان شده و از آن خارج شوند.

وی همچنین ضمن ابراز علاقه مندی به توسعه همکاری‌های گمرکی و نهایی کردن موافقتنامه تبادل شده بین دو کشور به تشریح فرآیندهای بازرسی و قوانین گمرکی این کشور افزود: با توجه به تلاش گرجستان در جهت تطبیق قوانین و مقرارت با اتحادیه اروپا از اوایل سال 2019 شاهد تغییرات گسترده‌ای در مقررات گمرکی گرجستان خواهیم بود. این تغییرات مختص به ایران نخواهد بود و مبادلات گرجستان با کلیه کشورهای را در بر خواهد گرفت که در این خصوص اطلاع رسانی کاملی انجام خواهد شد.

مدیرکل گمرکات گرجستان با اشاره به بخشی از حجم مبادلات تجاری بین دو کشور که به مصالح ساختمانی اختصاص دارد، اظهار داشت: در حوزه مصالح ساختمانی پس از اجرای قوانین جدید، هرگونه واردات محصولات نیازمند گواهینامه‌های استاندارد معتبر و مورد تایید است.

حدود یک ماه است که روند دیپورت شهروندان ایرانی از مبادی ورودی گرجستان شدت گرفته و این رویکرد دولت گرجستان، اعتراض و گلایه‌ ایران را در پی داشته و در همین راستا سفیر گرجستان در تهران دو بار به وزارت خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.

از سوی دیگر قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در این راستا با مقامات گرجی دیدار و نسبت به این رویکرد اعتراض کرد. وی روز پنجشنبه نیز در دیدار با «زالکالیانی» وزیر خارجه گرجستان در این زمینه گفت‌وگو کرد.

در این راستا مقرر شد برنامه‌های آتی جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف کنسولی ارزیابی و راه‌های رفع موانع موجود مورد شناسایی قرار گیرد تا در کمیسیون مشترک کنسولی که در ماه فوریه به همین منظور برگزار خواهد شد، نهایی شود.

سفیر کشورمان در این دیدار اجرای شفاف توافقنامه رژیم لغو روادید بین دو کشور را خواستار شد و  افزود: نگاه مردم ایران به دولت و مردم گرجستان غیر از آن چیزی است که در مرزهای این کشور شاهد آن هستیم و امیدواریم در حفظ این نگاه تلاش شود.

قوام شهیدی در این دیدار خواستار تسریع در عقد موافقتنامه‌های پایه قضایی و همکاری نزدیک در مبارزه با جرائم سازمان یافته و مواد مخدر شد.

وزیر خارجه گرجستان نیز با تاکید بر حفظ و توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور، مردم ایران را ملت بزرگ و قابل احترام از نظر دولتمردان و مردم کشورش خواند و اظهار داشت: طرح این موضوع که سیاست گرجستان نسبت به ایرانیان تغییر کرده، نادرست است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر