۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۴۲۰۵
معاون وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي:
مصطفي قانعي گفت: زماني که کشور در معرض تهديد قرار گرفته بود (آنفلوآنزاي پرندگان) کسي به ما واکسن نفروخت؛ لذا داشتن يک زير ساخت توليدي مورد تاکيد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته است که کشورهايي که مي‌توانند بروند و به توليد واکسن بپردازند؛ لذا اين يکي از الزامات پدافند غير عامل بود از اين رو براي امنيت مردم و نياز بيماران اين خط توليد را راه اندازي کنيم.
غلامحسین رحیمی، رئیس مرکز طرح های کلان ملی معاونت فناوری ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه در طول چهار سال اخیر 27 طرح کلان در معاونت ریاست جمهوری به تصویب رسید که برخی از این طرح ها حالت فراگونه دارد که یکی از آنها طرح تولید داروهای وارداتی بود گفت: طرح تولید تجهیزات پزشکی که از خارج وارد کشور می شود نیز یکی دیگر از این طرح ها است و در حال اجرا است. 

وی با اشاره به طرح تولید داروهای وارداتی افزود: این طرح 3 سال قبل با همکاری و مشارکت وزارت بهداشت براي توليد 47 دارو را این معاونت به تصویب رسيد كه و اجرای طرح ها آغاز شده است و تاکنون 29 دارو رونمایی شده است و البته چند طرح دیگر نیز به تصویب رسیده است و در مرحله عقد قرارداد است. 
 
رحیمی اظهار داشت: اگر این طرح ها تصویب شود در حدود 57 طرح خواهد شد ولی هر چقدر دارو مورد نیاز کشور باشد در چارچوب طرح های تصویب قرار می گیرد لذا امیدواریم در شش ماه دوم سال تعداد زیادی دارو به معاونت علمی ارسال شود و مورد تصویب وزارت بهداشت نیز باشد. 
 
وی با اشاره به افتتاح خط تولید واکسن آنفلوآنزا گفت: این یک طرح کلانی است که اواخر سال 88 به تصویب رسید و به موازات آن توليد واكسن در انستیتو پاستور دانشگاه بقیه الله روی دو روش متداول کشت سلولی و تخم مرغی به مرحله اجرا گذاشته شد و تقریبا پس از یک سال با پیشنهاد وزارت بهداشت حمایت بهداشت از روش کشت سلولی حذف شود و تحقیقات تا جایی که انجام شده حمایت ها به روش تخم مرغی معکوس شد. 
 
وی با اشاره به بدست آوردن دانش فنی توسط دانشگاه بقیه الله افزود: این دانش فنی باعث شد یک شرکت خصوصی در پارک پردیس تهران احداث شود و در حدود 1.5 سال است خط تولید راه اندازی شد و ظرفیت آن یک میلیون دوز در سال پیش بینی شده است و تا چهار میلیون دوز قابلیت پیشرفت را خواهد داشت همچنین در این زمینه می توان صادرات نیز داشته باشیم 
 
رحیمی در ادامه با اشاره به میزان وابستگی به خارج گفت: امیدواریم تا پایان سال تولید تخم مرغ مورد نياز را در کشور داشته باشیم تا همه چیز در داخل وجود داشته باشد و وابسته به خارج نباشیم. 
 
وی با بیان اینکه در مجموع حدود 30 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است افزود: بیش از 15 میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است اعتبارات معاونت علمی مربوط به دانش فنی است نه خط تولید ولی این اعتبار خوبی است. 
 
رئیس مرکز طرح های کلان ملی با بیان اینکه وظیفه سازمان تولید دارو در کشور نیست بلکه تامین دارو است ادامه داد: در طرح تجهیزات پزشکی تاکنون 17 وسیله پیشرفته پزشکی را عقد قرارداد کردیم در حدود 22 میلیارد تومان که حدود 12 میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده است. 

رحیمی با بیان اینکه تا زمانی که در این زمینه به خودکفایی نرسیم این طرح به اجرا خواهد رسید افزود: روز گذشته 9 طرح در زمینه تجهیزات پزشکی رونمایی شد که 6 طرح آن به لیزرهایی با کاربرد پزشکی مربوط بود. 
 
رئیس مرکز طرح های کلان ملی در ادامه با بیان اینکه پارک فناوری مجهزترین پارک در کشور است ادامه داد: مهمترین ویژگی این پارک وجود طرح های دانش بنیان و تکنولوژی های پیشرفته است و معمولا شرکت های صنعتی کوچک و تولید محدودی دارند. 

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در راستای ایده جوانان تشکیل می شود گفت: پس از ارائه ایده جوانان در مرکز رشد این ایده در آن مرکز مورد حمایت و رشد پیدا می کند(در طول سه سال) و پس  تاسیس شرکت را در پی خواهد داشت که اگر در مدت زمان تعیین شده به موفقیت رسید در پارک علم و فناوری شرکت راه اندازی می شود و می تواند در بازار داخل و خارج فعالیت کنند لذا پارک وظیفه حمایت و پذیرش شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی پیشرفته را دارند. 
 
*فعالیت 80 شرکت دانش بنیان در کشور 
 
وی با بیان اینکه 80 شرکت دانش بنیان در کشور داریم ادامه داد: که نقش بسزایی در دانش فنی کشور دارند و در شهرهای شیراز مشهد اصفهان و ... پارک علم و فناوری داریم و در حال فعالیت هستند. 
 
وی با بیان اینکه از 3 هزار طرح یکی به کالا تبدیل می شود افزود: کشور از ایده پردازان حمایت می کند چرا که سود ناشی از کالاها بیشتر از سرمایه های گذاشته شده بر سه هزار ایده است که پارک علم و فناوری یکی از اجزای مهم تولید علم و کالا است.

کشور نياز به 1800 قلم دارو دارد
در ادامه دکتر مصطفي قانعي معاون وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه تمام بيمارانآسمي، نارسايي قلبي، سرطاني و ... نيازمند واکسن آنفلوآنزا هستند: اما ما در اين زمينه با کمبودهايي مواجه بوده‌ايم، گفت: زماني که کشور در معرض تهديد قرار گرفته بود (آنفلوآنزاي پرندگان) کسي به ما واکسن نفروخت؛ لذا داشتن يک زير ساخت توليدي مورد تاکيد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته است که کشورهايي که مي‌توانند بروند و به توليد واکسن بپردازند؛ لذا اين يکي از الزامات پدافند غير عامل بود از اين رو براي امنيت مردم و نياز بيماران اين خط توليد را راه اندازي کنيم.

وي با بيان اينکه تزريق اين واکسن ميزان مرگ و مير را کاهش مي‌دهد، افزود: واردات ما در حد واکسن زدن به پرسنل بهداشت و درمان بود تا جلوي انتقال را بگيريم تا از همه گير شدن بيماري جلوگيري کنيم ولي اين راه اندازي نويد بخش روزهاي خوب کشور است.

وي روش‌هاي سلولي را داراي هزينه کم دانست و ادامه داد: در بيشتر کشورها حدود 70 الي 80 درصد واکسن به روش تخم مرغي توليد مي‌شود و تنها مشکل آن اين است که افرادي که با خوردن تخم مرغ دچار حساسيت پوستي مي‌شود، نمي‌توانند اين واکسن را بزنند و براي افراد ديگري مخاطره‌اي ندارد.

وي با بيان اينکه روش سلولي در انستيتو پاستور در حال تحقيقات است، ادامه داد: اگر روزي تخم مرغ هم تحريم کردند بتوانيم با روش سلولي کشور را امن نگه داريم.خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکي بقيه‌الله روش نويني را در حال تحقيق است و اين نشان دهنده اين است که در چند سال آينده مشکل عدم واکسن آنفلوآنزا را نخواهيم داشت.

*داروهاي ضد سرطان توليد داخل از کيفيت لازم برخوردارند
معاون وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه در حال حاضر بيماران خاص دچار مشکل شده اند، گفت: جمع داروهاي بيماران خاص ممکن است به تعداد 100 برسد از اين رو نيازي به زير ساخت توليدي نيست و دارو را از خارج وارد مي‌کنند اما مشکلات کشور نشان داد که نمي‌توان به کشورهاي خارجي اعتماد کنيم.

وي ادامه داد: اگر داروي ضد سرطان را به بيمار مي‌داديم ممکن بود با مشکلات گوارشي و ريزش مو دچار شود اما داروهاي ضد سرطاني امروز اختصاصي هستند و وارد نمي‌شدند و اگر مي‌شدند هم گران بود که با توليد 10 داروي ضد سرطان در کشور اين هزينه‌ها بطور چشمگيري کاهش مي‌يابد.

وي با بيان اينکه واردات اين 10 قلم داروي ضد سرطان در سال 91، 200 ميليارد تومان بوده است، افزود: کل هزينه ساخت توليد اين داروها 100 ميليارد تومان خواهد شد و تاثير آن آرامش مردم خواهد بود و قيمت داروها خيلي کمتر است و مي‌تواند بازار صادراتي ايجاد کند چرا که تقاضاي کشورها خريد از داروهاي ضد سرطان ايراني است.

وي با اشاره به کيفيت داروهاي ايراني بيان کرد: در کشور هزينه‌هاي تحقيق و توسعه را روي دارو قرار نمي‌دهيم ولي در خارج اين طور است، و ارزان شدن دارو به ميزان کيفيت آن مربوط نمي‌شود.

قانعي در ادامه با بيان اينکه توليد داروهاي ايراني تمام فرآيند توليد داروهاي خارجي را انجام مي‌دهند، ادامه داد: داروهاي توليد داخل 90 درصد بازار را در دست دارند لذا متخصصان شروع به تست باليني نسبت به داروي مشابه خارجي مي‌کند و نتايج آماري را بررسي مي‌کنند و اگر تفاوتي وجود نداشته باشد طبق دستور سازمان غذا و دارو وارد بازاز مي‌شود که مدت زمان مطالعه باليني 9 ماه الي يکسال طول خواهد کشيد.

وي  تعداد محل داروهاي مورد نياز را 1800 قلم دانست و گفت: 110 داوري بيوتکنولوژي داريم که توليد داروهاي امروزمان 30 قلم است و ما 80 قلم ديگر نيازمند هستيم در حوزه بيوتکنولوژي و در حوزه‌ي داروي سرطاني نيز 58 قلم دارو باقي‌مانده است.

**داروهاي مورد نياز کشور در حال توليد هستند
وي در ادامه با بيان اينکه ما 7 هزار قلم تجهيزات پزشکي داريم گفت: ليزرها كمك مي‌کنند که مشکلات پس از عمل جراحي و عوارض  کم مي‌شود و نياز بيماران را بر طرف مي‌کند و آن چيزي که به فناوري كمك مي‌کند اين است که بيمار راحت باشد لذا اين تجهيزات در کاهش هزينه و اقامت بيمارستان موثر است.

معاونت وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکي در  ادامه با بيان اينکه طي چهار سال اخير با همکاري بخش خصوصي در حوزه توليد دارو و تجهيزات پزشکي اقدامات موثري انجام شده است، اظهار داشت: با حمايت دولت و بودجه به توليد داروهاي مورد نياز طي چهار سال آينده پرداخته‌آيم و تمام مراکز تحقيقاتي در اين حوزه در حال فعاليت هستند تا نيازهاي کشور را شناسايي کند که اميدواريم با فرهنگسازي صدا و سيما در راستاي تحقق توليد دارو، اهميت توليد دارو در داخل را پر رنگ‌تر شود.

وي با اشاره به اينکه ميزان شکست 10 درصد و ميزان موفقيت 90 درصد بود، خاطر نشان کرد: در دولت آينده نيز اين موضوع پيگيري شود تا شاهد پيشرفت کشور باشيم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر