۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۱۶۰۳
هفتمین جلسه قرارگاه زیستی استان با موضوع بررسی آخرین وضعیت آنفلوآنزای انسانی در سطح استان و بررسی، ارزیابی و رصد و پایش وضعیت مسمومیت با الکل و ارائه راهکار سرپرست معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری و اعضای قرارگاه زیستی در محل سالن پیامبراعظم(ص) استانداری تشکیل گردید.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، هفتمین جلسه قرارگاه زیستی استان با موضوع بررسی آخرین وضعیت آنفلوآنزای انسانی در سطح استان و بررسی، ارزیابی و رصد و پایش وضعیت مسمومیت با الکل در استان پیرو نامه شماره 183/315/1/3217 سازمان پدافند غیرعامل کشور و ارائه راهکار در صبح روز چهارشنبه به ریاست حمید ملانوری سرپرست معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری و اعضای قرارگاه زیستی در محل سالن پیامبراعظم(ص) استانداری تشکیل گردید.

در ابتدای جلسه پیمان سلاجقه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری و دبیر قرارگاه زیستی استان با خیرمقدم به حاضرین در جلسه و اشاره به دستور کار جلسه گفت: درگیری استان کرمان با آنفلوآنزای انسانی از سال 94 و جلوگیری از وقوع حوادثی کی طی آن سال اتفاق افتاد؛ یکی از الزامات برگزاری این جلسه است.

هفتمین قرار گاه زیستی استان برگزار شد

در ادامه نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی استان، ضمن ارائه آماری از سال 94 تا کنون نتایج به دست آمده از آخرین بررسی های انجام شده در خصوص شیوع این بیماری در کرمان را ارائه نمودند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این جلسه در مورد بیماری آنفولانزای فصلی گفت: آمار نشان می دهد در فاصله زمانی 1 شهریورماه 94 تا 31 اردیبهشت ماه 95 تعداد 114 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند که این آمار در همین فاصله زمانی برای سال 95 تا 96 تعداد 28 نفر بوده است و این آمار در فاصله زمانی 96 تا 97، 50 نفر بوده است.

مهدی شفیعی خاطرنشان کرد: آنفولانزای فصلی معمولا مختص فصل سرد سال است و تلاش کردیم با توزیع 32 هزار دوز واکسن از طریق بخش خصوصی و 10 هزار دوز از طریق دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، برای فاصله زمانی امسال و اردیبهشت سال آینده آمار بیماری و تلفات کمی در سطح استان داشته باشیم.

وی افزود: عمده افراد فوتی این بیماری از گروه افراد بالای 65 سال، بیماران مزمن قلبی و ریوی، زنان باردار و افراد دارای فشار خون و دیابت کنترل نشده هستند.

سپس سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: آمار بالای تلفات بیماری آنفولانزای فصلی در استان لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم به خصوص گروه های حساس برای پیشگیری از تبعات بیماری را جدی کرده است.
حمید ملانوری در جلسه قرارگاه زیستی استان افزود: متأسفانه آمار نشان می دهد از سال 94 تاکنون تعداد زیادی از افراد درگیر بیماری آنفولانزای فصلی فوت کرده اند و مسأله مهم این است که چرا نتوانستم با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم را ترغیب به تزریق واکسن برای پیش گیری بکنیم.

وی اظهار داشت: انتظارات از مجموعه های تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی و صدا و سیما در حوزه فرهنگ سازی بسیار زیاد است و انتظار می رود با ارائه آماری دقیق از گروه های حساس اطلاعات لازم را در خصوص تبعات این بیماری به آن ها ارائه کنند.

با توجه به دومین دستور کار جلسه، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری نیز در مورد تلاش های صورت گرفته در سطح استان برای پیشگیری از مصرف الکل گفت: سند پیشگیری از مصرف و کاهش دسترسی به الکل تدوین و در اختیار دستگاه های استانی قرار داده شده است و بدلیل آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این مسأله بنظر می رسد باید توجه به آن به عنوان یکی از 5 جرم عمده استانی جدی گرفته شود.

زهرا موسی پور با اشاره به زمان حداقلی 22 دقیقه در کشور برای دسترسی به مواد مخدر و 17 دقیقه برای دسترسی به مشروبات الکلی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه سال جاری 164 نفر کشته و بیش از 700 نفر بیمار مزمن کبدی، کلیه و چشم در کشور ناشی از مصرف مشروبات الکلی داشته ایم که آماری بسیار بالاست و بنظر می رسد باید نسبت به آگاه سازی جامعه از تبعات این عمل زشت و فرهنگ سازی در این رابطه وارد عمل شد و اقدامات لازم را انجام داد که در این مورد برگزاری 20 کارگاه آموزشی پیش بینی شده است.
 
در ادامه رئیس کارگروه قرنطینه و محدود سازی توضیحاتی را در خصوص وضعیت استقرار پست های قرنطینه در سطح استان ارائه نمود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر