۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۱۵۴۷
اعظمی در گفت و گو با پایداری ملی تشریح کرد:
معاون صنعت بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری گفت:سازمان پدافند غیر عامل حامی تولیدکنتدگان داخلی است و زیست بوم سایبری با استفاده از تجهیزات غیربومی امکان پذیر نیست.
محسن اعظمی معاون صنعت بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، در رابطه با برپایی پنجمین نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری کشور، گفت: باتوجه به اینکه هنوز عده ای از مردم کشومان نسبت به مباحث پدافند غیرعامل بی اطلاع می باشند بهتر است که در ابتدا تعریفی از پدافند غیرعامل ارائه کنیم: پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی،کاهش آسیب پذیری،تداوم فعالیت های ضروری،ارتقای پایداری ملی و  تسبیب مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می گویند.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری با هدف ارائه دستاوردها و تولیدات بومی برپا می شود و محصولاتی که در این زمینه تولید شده باید در معرض دید مردم قرار گیرد و سازمان پدافند غیرعامل توانسته  از سال۹۲ برای نخستین بار  نمایشگاه صنعت بومی پدافند سایبری را با هدف مذکور در محل صنایع مخابرات ایران با مشارکت 46 شرکت برپا کند. در سال 94 دمین نمایشگاه در محل مرکز ملی فناوری مجازی با مشارکت 76 شرکت و در سال 95 سومین نمایشگاه در محل باغ موزه دفاع مقدس با حضور 77 شرکت و در سال 96 چهارمین نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، حضور 77 شرکت داخلی با هدف فوق برگزار گردید.که بر اساس نظرخواهی به عمل آمده از اقدام بسیار خوبی برخورداربوده است چرا که بازدید کنندگان مخاطبین خاص و ذی نفع در دستگاه های اجرایی کشور بوده اند.

وی با اشاره به اینکه دانش تولید فناوری های نوین غالبا در اختیار کشور های متخاصم می باشد گفت: محصولات وارداتی از دو بعد قابل تامل می باشند اول از بعد تجاری که بازار بسیار خوبی برای کشورهای خارجی می باشند و طبیعتا اشتغال زدایی برای کشور را به همراه خواهد داشت. دوم از بعد امنیتی که با رویکرد جاسوسی از زیرساخت های کشور هدف تولید و صادر میشود بنابراین وقتی یک تجهیز غیر بومی بر روی شبکه ای نصب و راه اندازی میشود مطمئنا قابلیت ارسال اطلاعات به شرکت و کشور تولید کننده را خواهد داشت. از سوی دیگر به دلیل اشراف تولید کننده بر روی شبکه ها قابلیت اختلال و یا از شبکه خارج کردن تجهیزات را فراهم خواهد نمود. بنابراین راه مقابله با اینگونه تهدیدات مهاجرت به سمت زیست بوم سایبری با استفاده از تجهیزات قابل اعتماد داخلی می باشد.

اعظمی اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل از سال ۸۶ با شناسایی تجهیزات پایه و اساسی نسبت به تولید محصولات بومی با استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی و حمایت مالی اقدام نمود و تا این تاریخ به محصولات راهبردی دست پیدا کرده است.

معاون صنعت بومی سازی قرارگاه پدافند سایبری کشور ادامه داد این نمایشگاه تا کنون در چهار دوره برپا شده است و توانسته است نظر بسیاری از مخاطبین که ذی نفعان دستگاه های اجرایی بوده اند از یک سو و تولید کنندگان محصولات خدمات بومی از سوی دیگر جلب کند. نکته قابل توجه استقبال تولید کنندگان در حوزه زیستی پس از بازدید از نمایشگاه های سایبری بود که با تدبیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور چهارمین نمایشگاه صنعت بومی سایبری با تلفیقی از تولید کنندگان حوزه سلامت و زیستی با حوزه سایبری همراه شد.  نمایشگاه امسال با فضایی معادل دو برابر نمایشگاه سال گذشته با ارائه توانمندی دو حوزه سایبری و زیستی در چهار سالن نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میشود.

اعظمی افزود کیفیت محصولات شرط ورود به نمایشگاه های پدافند می باشد از این رو بالاجبار تعداد شرکت های درخواست کننده به دلیل عدم جلب اعتماد قرارگاه پدافند سابیری موفق به حضور در این نمایشگاه نشده اند. نمایشگاه در حوزه های فناوری اطلاعات، مخابرات و ارتباطات، سامانه ها و شبکه های کنترل صنعتی، الکترونیک و الکترومغناطیس، بانک داری الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار میشود.

نکته ای که اعظمی بر آن تاکید داشت ارزیابی سامانه های تولیدی بود. ایشان خاطر نشان کرد محصولات مجاز به ورود زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم کشوری می باشند که توسط مراکز ارزیابی مورد تایید قرارگاه پدافند سایبری و  با استفاده از شاخصه های امنیتی و پدافندی مورد آزمون قرار گیرند. وی با اشاره به تولید چندین محصول راهبردی از قبیل ضد بدافزار بومی، اسکادای بومی، plc بومی، rtvبومی، دیوار آتش بومی که با حمایت سازمان پدافند غیرعامل صورت گرفته است از  مدیران و کارشناسان در دستگاه های اجرایی برای اهتمام به استفاده از محصولات داخلی از کلیه تولید کنندگان محصولات سایبری درخواست کرد که با تمام قدرت نسبت به جلب نظر زیرساخت های دارای طبقه بندی اقدام نماید و در صورت جلب اعتماد سازمان پدافند غیرعامل این سازمان بر اساس ماموریت ذاتی تمام قد بر حمایت از آنان برخواهد خواست و با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم استفاده از محصولات خارجی که دارای مشابه داخلی می باشند به حمایت از تولید کنندگان داخلی با رویکرد تامین امنیت و اشتغال زایی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر