۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۱۳۷۰
انقلاب اسلامی اکنون وارد چهلمین سال حیات خود شده است؛ امروز گفتمان انقلاب اسلامی مرزها را درنوردیده و روز به روز در دلهای پاک ملت ها جای می­ گیرد. این گفتمان عبارت است از وحدت امت اسلامی و صف­ بندی در مقابل استکبار جهانی.

وحدت کلمه و ایمان الهی  می تواند رمز پیروزی هر ملتی باشد. رمز پیروزی انقلاب  اسلامی نیز وحدت در همه عرصه ها وارکان نظام و مردم  بود.

«میشل فوکو» نظریه‌پرداز فرانسوی که مطالعات زیادی درباره انقلاب‌های جهان از جمله انقلاب فرانسه داشته  در بحبوحه انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد. وی وقتی به ایران آمد و قدرت عظیم رهبری و نقش مردم در تحولات انقلاب را از نزدیک مشاهده کرد در یادداشتی نوشت: "شخصیت آیت‌الله خمینی(ره) یک شخصیت افسانه‌ای و کاریزماتیک است که در هیچ انقلابی نمی‌توان چنین رهبری را مشاهده کرد چرا که وی پیوند عاطفی عمیقی با مردم دارد و هیچ رئیس دولت یا رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه‌ های دنیا نمی‌تواند ادعا کند که جایگاهی همچون امام‌ خمینی(ره) دارد."

تاریخ انقلاب اسلامی نشان می دهد ملت ایران با وحدت و یکپارچگی خود همه توطئه های دشمن را در چهل سال گذشته به شکست کشانده است و رمز موفقیت هایش در همین وحدت است.

 رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در بخشی از سخنان با تاکید بر ضرورت یکپارچگی مسلمانان گفت، همه ما باید سال ها برای جبران آن تلاش کنیم.

"یک وظیفه بزرگ ما التیام زخم های سال های پیشین است که استعمار، استثمار و استکبار بین ما به وجود آورده و این امروز رسالت و وظیفه ماست که باید به آن توجه بیشتری کنیم".

متاسفانه علیرغم ویژگی‌های برجسته و منابع سرشار جهان اسلام نتوانسته متناسب با وزن سیاسی و اقتصادی خود نقشی موثر در روابط بین‌المللی ایفا کند. سرزمین های اسلامی بنا به دلایل تاریخی و استعماری از گذشته تاکنون مهمترین هدف بحران‌ سازی های سیاسی و هجمه نظامی‌ متجاوزان و اشغالگران بوده اند.

کشورهای اسلامی‌ بخاطر پراکندگی جغرافیایی و سیاسی نتوانسته اند جایگاه سیاسی و اقتصادی خود را آنگونه که شایسته جهان اسلام است نمایان کنند.

جهان اسلام با داشتن مولفه‎های مهم قدرت از جمله جمعیت و منابع طبیعی خدادادی فراوان از ظرفیت های قابل توجهی برای نقش آفرینی در معادلات منطقه‌ای و جهانی برخوردار است. جمعیت یک میلیارد و هفتصد میلیون نفری، حدود 60 کشور مستقل و دارای منابع انرژی، جغرافیای راهبردی و اشتراک‌های فراوان دینی و فرهنگی از امتیازات مهم جهان اسلام است.

از این ظرفیت‌ های بزرگ می توان در چارچوب انسجام و همگرایی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در جهت اعتلا و پیشرفت و آسایش امت اسلام و تقویت جایگاه جهان اسلام در عرصه بین المللی استفاده کرد و  پیشرفت و اقتدار واقعی جهان اسلام را شکوفا کرد. اما برغم این فرصت ها بجز شمار اندکی از کشورهای اسلامی در مقابله با بحران‌ هایی که ارتباط مستقیم با جهان اسلام دارد، اهتمام و توجه لازم را نشان نمی دهند.

مسلمانان و جوامع اسلامی در شرایط کنونی از هر زمان دیگری بیشتر به وحدت نیاز دارند. امروز آمریکا با اهدافی شیطانی مقابل امت اسلام ایستاده و در حال فتنه گری و توطئه است. بنای سیاست اصلی آمریکا در برابر اسلام و مسلمین جنگ‌افروزی است و خواست و تلاش خباثت‌آلود آن کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است.

رهبر معظم انقلاب این جریان را بخشی از واقعیت های تفرقه اندازانه در جهان اسلام دانسته اند و ماهیت این جریان را در : «ظالمانی را به جان مظلومانی انداختن، از جناح ظالم پشتیبانی کردن به دست او جناح مظلوم را بیرحمانه سرکوب کردن و آتش این فتنه‌ی هولناک را همواره تیزوتند کردن» بیان کرده اند.

در همین جاست که اهمیت وحدت در مقابل توطئه‌های برهم زننده وحدت و انسجام اسلامی‌برجسته می‌شود. وحدت اسلامی در واقع در نقطه‌ مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همه‌ دورانها و بویژه در این دوران مسلمانان را به صف‌آرایی در برابر یکدیگر تشویق کرده‌اند و امروز هم به شیوه ای تازه ای بدنبال در هم شکستن قدرت پایداری اسلامی در مقابل دشمنان و تضعیف اقتصادی و نیازمند کردن آنها به بیگانگان هستند.

مطالعات پژوهشی و جامعه شناسی  نشان می دهد که همه مشکلات جهان اسلام منشاء درونی ندارد بلکه بخش اصلی  مشکلات تحمیل شده بر کشورهای اسلامی نتیجه رخنه و نفوذ اندیشه های غربی و برداشت های نادرست و القائات از سوی اندیشکده های غربی است.

تهدیدی که امروز متوجه امت اسلام و ارزش های دینی است، ایجاد خشونت و تفرقه به نام اسلام است. در حالیکه دین اسلام راه نجات و سعادت بشری را به پیروانش عرضه کرده است. این راه حرکت در مسیر اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات مذهبی و فکری در زیر سایه مشترکات دینی است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه در بیاناتشان به مسئله تاثیرات متقابل و پیوندهای فرهنگی غرب با دیگر ملل از جمله در جهان اسلام اشاره و خاطر نشان کرده اند. تحت تاثیر این پیوندهای ناهمگون در واقع بخشی از خصلت ها و رفتارهای افراط گرایانه که در فرهنگ غرب به یک عادت تبدیل شده به ملت های دیگر تحمیل شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم فرمودند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است «اراده وحدت» و «اراده تفرقه» و در این اوضاع حساس «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم (ص)» به‌عنوان داروی وحدت‌بخش راه حل محنتهای دنیای اسلام است.

رهبرمعظم انقلاب با یادآوری تلاش روزافزون استکبار و استعمار برای تفرقه و تضعیف مسلمانان افزودند: دنیای اسلام امروز دچار گرفتاری‌ها و رنج های فراوانی است که «اتحاد، هم افزایی، تعاون و عبور از اختلافات مذهبی و فکری در زیر سایه مشترکات فراوان اسلامی»، راه حل این مشکلات و مصائب است.

همانگونه که در آغاز بیان شد در پایان نیز باید گفت؛ وحدت رمز پیروزی هر ملتی است و جهان اسلام می تواند با تکیه برآموزه های قرآنی؛ الگویی از وحدت را  ارائه کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر