۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۱۲۸۹
بعد از موفقیت ایران در محکوم کردن آمریکا در دادگاه لاهه، حالا آنان هم دست به کار شده‌اند تا با یک ادعای تکراری درباره نقض پیمان منع سلاح‌های شیمیایی، ایران را که خود قربانی این سلاح‌هاست محکوم کنند.
به گزارش پایداری ملی،بعد از موفقیت ایران در محکوم کردن آمریکا در دادگاه لاهه، حالا آنان هم دست به کار شده‌اند تا با یک ادعای تکراری درباره نقض پیمان منع سلاح‌های شیمیایی، ایران را که خود قربانی این سلاح‌هاست محکوم کنند. اخیراً برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند دولت ایالات متحده آمریکا بنا دارد از ایران، به‌دلیل نقض پیمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی شکایت کند. بر اساس آنچه در گزارش این رسانه‌ها آمده است، دولت ترامپ معتقد است ایران تأسیسات مرتبط با این نوع سلاح‌ها را حفظ کرده است.

اخیراً برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند دولت ایالات متحده آمریکا بنا دارد از ایران، به‌دلیل نقض پیمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی شکایت کند. بر اساس آنچه در گزارش این رسانه‌ها آمده است، دولت ترامپ معتقد است ایران تأسیسات مرتبط با این نوع سلاح‌ها را حفظ کرده است.

این اقدام آمریکا بعد از شکایت ایران علیه آنان در دادگاه لاهه انجام شده است. نمایندگان حقوقی تهران چندی پیش از آمریکا به دلیل نقض پیمان مودت بین دو کشور، به دادگاه لاهه شکایت کردند و توانستند بر اساس آن،‌ واشنگتن را محکوم کنند. به‌نظر می‌رسد حالا آمریکا بر آن شده تا شکست حقوقی خود از ایران را جبران کند. اما درباره موضوعی وارد عمل شده که ایران سال‌ها قربانی آن بوده است.

**ایران، قربانی بزرگ استفاده از سلاح شیمیایی

ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان استفاده از سلاح شیمیایی در جهان محسوب می‌شود. طی هشت سال جنگ تحمیلی، عراق در مقابله با عملیات‌های والفجر دو، چهار و هشت، کربلای هشت، خیبر، بدر، فاو دو و توکلنا علی‌الله علیه نیروهای رزمنده ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

به گفته محمدباقر نیکخواه، فرمانده پدافند شیمیایی دوران دفاع مقدس، عراق 572 حمله شیمیایی طی دفاع مقدس به خاک ایران انجام داد که از دردناک‌ترین آن‌ها می‌توان به نودشه، سردشت و حلبچه اشاره کرد. بر اساس اطلاعات موجود، این حملات، منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 50 هزار نفر شده است، درحالی که ایران هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرد.

این نخستین باری نیست که دولت ایالات متحده چنین ادعاهایی را علیه ایران مطرح می‌کند. در زمان حمله شیمیایی به حلبچه نیز آمریکایی‌ها مدعی شده بودند ایران در این حمله نقش داشته است. با این حال، روزنامه واشنگتن پست در سال 2003 اسنادی از پلیس مخفی عراق منتشر کرد که نشان می‌داد آمریکا از حمله عراق به منطقه کردنشین حلبچه مطلع بوده است.

علاوه بر این، مجله فارین پالیسی طی گزارشی که در سال 2013 منتشر کرد، نوشت: اسناد وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد در سال 1366 ماهواره‌‌های جاسوسی این کشور دریافته بودند ایران بنا دارد از طریق منطقه حلبچه به عراق حمله کند و احتمال پیروزی آن در جنگ وجود دارد. به همین دلیل، آن اطلاعات را در اختیار دولت عراق قرار دادند و صدام حسین، رئیس‌جمهور وقت عراق دستور حمله به سردشت را صادر کرد.

البته سکوت آمریکا در برابر متحد خود (عراق) در استفاده از سلاح شیمیایی دیری نپایید. در ماجرای جنگ اول خلیج فارس، آمریکا نسبت به وجود سلاح شیمیایی این کشور اعتراض کرد و عراق ناگزیر، این سلاح‌ها را منهدم کرد. با این حال، در سال 2003 میلادی، جرج بوش پسر مدعی شد عراق تأسیسات شیمیایی خود را حفظ کرده و به همین بهانه، برای دومین‌بار به متحد پیشین خود حمله کرد؛ ادعایی که هیچ‌گاه ثابت نشد.

**چرا ایران از سلاح شیمیایی استفاده نکرد؟

با وجود ادعاهای دولت ایالات متحده مبنی‌بر دخالت ایران در بمباران شیمیایی حلبچه، ایران هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی علیه دشمن خود استفاده نکرد. هرچند برخی دلیل آن را ناتوانی ایران از تولید این نوع سلاح عنوان می‌کنند، اما بر اساس اظهارات سید حسین موسویان، دیپلمات سابق کشورمان، مقام‌های نظامی وقت ایران در جنگ بنا داشتند در اقدامی تلافی‌جویانه، از سلاح شیمیایی علیه عراق استفاده کنند که این تصمیم با مخالفت و فتوای امام خمینی (ره) به‌عنوان ولی‌فقیه مواجه شد.
به این ترتیب، به نظر می‌رسد ادعای اخیر آمریکا علیه ایران نیز همان‌قدر بی‌اساس است که در زمان فاجعه حلبچه و حمله دوم به عراق بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر