۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۱۲۳۴
کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل در با حضور رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در تالار وزارت کشوربرگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی ، در نخستین روز کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در وزارت کشور برگزار شد، حسین قاسمی مدیر کل امور نیروی انتظامی و توسعه نظم عمومی و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور با بیان اینکه این نشست از برنامه های مهمی در این عرصه است که با رویکرد علمی در حال برگزاری است، افزود: کمترین هزینه برای دستگاههای دولتی برای برگزاری این کنفرانس در طول 3 سال گذشته انجام شده است.

قاسمی گفت: از اهدافی که در این همایش دنبال می شود، ارتباط بین جامعه دانشگاهی و دستگاه های اجرایی است که به شکل واقعی رخ داده است و داده هایی که در کنفرانس تبادل می شود دبیرخانه کنفرانس از دستگاه ها و استانها دریافت می کند و تبدیل به یکسری تولیدات می شود و از این اطلاعات در روند پدافند غیر عامل استفاده می شود. همچنین استفاده از نظرات و دیدگاههای صاحبان علم و فن در این حوزه، پیوند عملی سیاستهای اجرایی و مباحث علمی به جهت اینکه راهکارهای متناسب با واقعیت های موجودی که کشور با آن مواجه هست ارائه شود، در این همایش دنبال می شود.

دبیر کمیته پدافند غیر عامل به اهمیت دستاوردهایی که این کنفرانس در دو سال گذشته داشته است اشاره کرد و برخی از این دستاوردها را چنین برشمرد: به صورت اجمالی؛ 120 تجربه ای که دستگاههای دولتی و غیر دولتی در حوزه پدافند غیر عامل داشتند را احصاء کردیم و 8 مورد که خیلی کاربردی تر و عملیاتی تر بود در اختیار مدیران استانی و استانداریها و دستگاههای ذیربط قرار داده شد تا بتوانند از این تجربیات در فرآیند کارهایی که دارند استفاده کنند، از جمله در بحث مترو، صنعت برق و پتروشیمی. همچنین در کنار این کنفرانس نمایشگاهی از دستاوردهایی که دستگاههای مختلف در حوزه پدافند غیر عامل دارند برگزار می شود.

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته 15 کارگاه آموزشی برگزار شد که جمعیتی بالغ بر 1500 نفر در دوسال جزو مخاطبان اصلی این کارگاهها بودند که به صورت علمی موضوعات در آن دنبال می شد.

قاسمی افزود: نشستهای تخصصی در این حوزه برگزار شد که بالغ بر 200 مقاله کاربردی و عملیاتی احصاء شد و تعدادی که دارای اولویت بودند در اختیار دستگاهها قرار گرفتند.

قاسمی خاطر نشان کرد: در این کنفرانس در کارگاه های آموزشی بحثهای مهمی از جمله در زمینه ساختار پدافند غیرعامل در کشورهای پیشرو و مقایسه آن با مدلی که ما در حال حاضر در کشور داریم توسط اساتید مطرح می شود. همچنین بحث چند منظوره سازی فضاهای شهری که از موضوعات اصلی در حوزه پدافند غیر عامل است و همچنین برخی آسیب پذیری ها در عرصه های اقتصادی از جمله موضوع ارز و همکاریهایی که در این زمینه باید صورت پذیرد، دنبال می شود.

دشمن حتی اگر حوزه خود را عوض کند همچنان دشمن است

در ادامه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ضمن تبریک ایام ربیع الاول به بررسی بیانات رهبری در مورد پدافند غیرعامل، تهدیدات ماهیتی، فناوری و تأثیرات بر موضوعات توسعه کشور و راهبردهای آن پرداخت و گفت: طبیعتا کلمه پدافند در درون ذات پدافند غیر عامل وجود دارد که وقتی در این موضوع دفاع را مطرح می کنیم هدفمان مقابله با تهدیدات است.

در ادامه وی افزود: مولفه تکنولوژی و صنعت زیر ساخت به دلیل ماهیت علمی و فناورانه همواره متغیر است. فناوری نیز به دنبال پیشرفت علمی شکل می گیرد و در چرخه صنعتی به محصولات تبدیل می شود. بنابراین ماهیت مولفه ای مهم برای علم وتکنولوژیک است. ما در حالت طبیعی مولفه انسانی نداریم و صرفا به مولفه طبیعی می پردازیم.

سردار جلالی گفت: مولفه های انسانی یعنی استراتژیک دکترین که همواره اثر گذاری داشته و سطوح و ماهیت را تغییر داده است. فناوری قابلیتی بوجود آورده است که استراتژیک گذشته را منسوخ می کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در خصوص روندهای فناورانه ادامه داد: ما تحت تأثیر سه بخش عمده به نامهای IOT(اینترنت اشیا)، IOP(اینترنت و مردم) و هوشمندسازی هستیم که به تبع مردم است. در حقیقت، فناوری اطلاعات در قالب تمام اشیا اضافه شده و یک قابلیت جدید را به اجناس می‌دهد. ایجاد تفکر سیستمی باعث جان بخشی به اشیا می‌شود.

شایان ذکر است این کنفران طی دو روز دوشنبه و سه شنبه در محل تالار وزارت کشور با محوریت تاب آوری مردم محورو مشارکت نهاد های اجتماعی،تاب آوری انرژی،شهر پایدار و تاب آوری شهری،تاب آوری و ایمنی،فرهنگ ،آموزش و پدافند غیر عامل،تاب آوری اقتصادی،اماکن،تاسیسات و زیر ساخت های پایدار،سلامت پایدار و پدافند شیمیایی،زیستی و پرتویی،فنآوری اطلاعات و و دفاع سایبری،و آمایش سرزمینی و آینده پژوهی دفاعی ،انتظامی ادامه دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر