۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۱۲۳۳
دبیر شورای عالی فضای مجازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:
فیروزآبادی اعلام کرد آنچه به عنوان هسته اصلی مرحله اول شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت یازدهم تعریف شده بود، عملیاتی شده و توسعه پیدا کرده است.
به گزارش پایداری ملی، سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حاشیه نشست خبری اولین همایش رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: بر اساس صحبت‌هایی که با مجری پروژه شبکه ملی اطلاعات یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم، قرار بر این بود که این پروژه در دو مرحله پیش رود. مرحله اول آن در سه فاز در دولت یازدهم انجام شد؛ در این سه فاز اقدامات خوبی صورت گرفت، مانند اینکه برای اولین بار در کشور آی‌اس‌پی وارد شبکه ملی شد و همزمان تعداد آن نیز افزایش پیدا کرد که پیش از این قرار بود 4 مرکز باشد و در حال حاضر به 7 مرکز رسیده است همچنین در این فاز از این مرحله، تصمیم بر آن شد که چیزی به عنوان ان‌آی‌ایکس داشته باشیم که هدایت و مدیریت ترافیک داخل کشور است. در پایان دولت یازدهم این ترافیک زیر 100 گیگابیت در ثانیه بود که امروز بر اساس گزارش‌ها از 800 گیگابیت در ثانیه تجاوز کرده است که البته این گزارش را شفاهی از وزیر محترم ارتباطات گرفتم.

وی ادامه: در رابطه با سوئیچ کردن بانک‌های اطلاعاتی کشور در همان مرحله اول چیزی به نام ان‌آی‌ایکس تعریف شد که بر اساس آن در فاز اول بانک‌های اطلاعاتی دولت راه اندازی شود و پایه‌های این کار در دولت یازدهم قرار گرفت ولی در حوزه عملیاتی شدن ان‌آی‌ایکس به صورت گسترده تحت عنوان دولت الکترونیک در دولت دوازدهم پیگیری شد. البته راه‌اندازی دولت الکترونیک شبکه ملی اطلاعات نیست بلکه شبکه‌ای است که بناست همه بر روی آن کار کنند.

آنچه به عنوان هسته اصلی مرحله اول شبکه ملی اطلاعات تعیین شده بود، عملیاتی شده است

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره مرحله دوم شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: آنچه ما به عنوان هسته اصلی در مرحله اول تعریف کردیم، عملیاتی شده و توسعه پیدا کرده است. در ابتدای دولت دوازدهم ما در جلسات مشترکی که با وزارت ارتباطات داشتیم، حدود هشتاد مورد را با آنها توافق کردیم که در پایان این مرحله دوم در شبکه ملی در نظر گرفته شوند. در همان حوزه‌هایی که سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تعیین کرده بود، به طور پراکنده یا به صورت عملیاتی، بخش‌هایی از این 80 مورد توسط وزارت ارتباطات در حال انجام است ولی ما در گزارش‌گیری‌هایی که از وزارت ارتباطات داشتیم، از آن‌ها خواستیم جدول زمانی و خروجی این هشتاد مورد را اعلام کنند و دلیل این کار این است که هشتاد موردی که ما مشخص کردیم، مفهومی است یعنی از لحاظ سیستمی و کارکردی باید خروجی‌های مشخصی برای آن تعریف شود.

فیروزآبادی ادامه داد: آخرین بررسی که ما در دی ماه سال گذشته بود اما در صحبتی که با وزیر محترم ارتباطات داشتم، قول دادند هم خروجی‌ها و هم زمان تحویل را مشخص کنند. به دلیل همین تأخیر در این گزارش که از سمت وزارت ارتباطات صورت گرفته، ما نمی‌توانیم خیلی روشن بیان کنیم مرحله دوم در چه فازی است. اما این گزارش را به مردم ایران می‌توانیم بدهیم که به هر حال در این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف، کارهایی در حال انجام است و شبکه ملی اطلاعات در حال پیشرفت است؛ ما پس از این گزارش می‌توانیم بیان کنیم تا چه حد قابل قبول بوده است. بعد از پایان مرحله دوم به جمع بندی خواهیم رسید و سپس برای مرحله سوم اقدام خواهیم کرد.

وی در خصوص ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی و عدم اجرای درست فیلترینگ تلگرام، گفت: در طرح حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، اقداماتی مانند کاهش تعرفه آنها، دادن اینترنت رایگان به آنها، و اختصاص وام 5 میلیارد تومانی برای همه پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت که البته برخی از آنها به دلیل داشتن استطاعت مالی، نخواستند بخش‌هایی از این حمایت را دریافت کنند. در بازار فعلی از ابتدا هم مشخص بود که این امکان وجود ندارد که هر 7 پیام‌رسان همه بازار را بر عهده بگیرند و قاعدتاً دو تا سه مورد از آن ها تثبیت ‌می‌شدند و بقیه در سطح پایین‌تری قرار می‌گرفتند. پیشنهاد ما این بود که پیام‌رسان‌های داخلی هر کدام بخش‌های اجتماعی خاصی مانند آموزش و پرورش، پزشکی و..... را در نظر بگیرند و همچنین تأکید داشتیم ارتباط بین آنها برقرار شود و به یکدیگر متصل شوند که متأسفانه این کارها صورت نگرفت. به دلایل بسیاری امروز متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که پیام رسان‌های داخلی نتوانستند به خوبی عمل کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در موازات حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، قرار شد کلاینت‌های فارسی تلگرام به صورت موقت تا شهریور ادامه فعالیت دهند، چراکه مهاجرت بیش از 40 میلیون کاربر از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی، نیازمند امکانات وسیعی بود. در آن زمان پوسته‌های زیادی از تلگرام وجود داشت که برخی از آنها فقط نرم‌افزار بودند و برخی نرم‌افزاری-سخت‌افزاری بودند و ما هاتگرام و تلگرام طلایی را انتخاب کردیم که از نوع دوم بود.

فیروزآبادی در رابطه با علت تأخیر در مستقل شدن هاتگرام و تلگرام طلایی از تلگرام، توضیح داد: به دلیل تحریم و برخی مشکلات دیگر، این مهلت را تا آخر آذرماه تمدید کردیم و امیدواریم تا آن زمان به توانایی استقلال برسند. در آخرین گزارشی که دریافت شده، آمده که آنها مدعی شده‌اند از نظر آزمایشگاهی به استقلال رسیده‌اند اما در پیاده‌سازی به هزاران سرور و دیتاسنتر بزرگ و امکانات خاص نیاز است که در حال تهیه هستند و ما امیدواریم در تاریخ مشخص شده به نتیجه برسند. اگر تا پایان آذر نتوانند مستقل شوند، در آن زمان تصمیم جدید درباره آنها گرفته می‌شود و همانطور که قبلاً هم تأکید کردم، این تصمیم‌گیری به عهده قوه قضائیه است و ما دخالتی نداریم، البته آنها نظر ما را در این مورد می‌گیرند.

وی در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر حذف 5 پیام‌رسان از گردونه حمایت، گفت: بعد از حمایت از همه پیام‌رسان‌ها، ارزیابی فنی، اجتماعی و امنیتی انجام دادیم و بر این اساس و سایر پارامترها که 8 مورد اصلی بود، برررسی کردیم و امتیاز دادیم که در نهایت دو مورد از این پیام‌رسان‌ها که شرایط اجتماعی بهتر، کاربران بیشتر و امنیت بهتری داشتند و همچنین از لحاظ فنی نرم‌افزارشان قابل توسعه بود و قابلیت سرویس‌دهی مناسب داشتند، انتخاب شدند تا مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند. در واقع هیچ کدام از حمایت‌هایی که از 7 مورد قبل داشتیم را قطع نکردیم، آنها هنور در دیتاسنترهای وزارت ارتباطات مستقر هستند و هنوز از ترافیک اینترنت رایگان استفاده می‎کنند و تعرقه اینترنت آنها نصف‌بها است. اما قرار شد امکانات سخت‌افزاری بیشتری در اختیار این دو پیام‌رسان قرار دهیم و دیتاسنتر مخصوصی در حوالی تهران در حال ایجاد است و وزارت ارتباطات در این مورد مناقصه‌ای ترتیب داده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه آیا میزان حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی کافی است، اظهار داشت: ما باید شرایط کشور و محدودیت‌های بودجه‌ها را هم در نظر بگیریم، البته ما معتقدیم تا یک حدی باید از پیام‌رسان‌ها حمایت شود و نباید کاری کنیم که مانند صنعت خودرو شود که 40 سال است حمایت می‌کنیم. نوع حمایت نباید باعث وابستگی شود، حمایت باید معنی‌دار و مدت‌دار باشد و با افق روشن صورت بگیرد و حتی پس از مدتی آن حمایت را به خزانه ملی برگردانند، چراکه اینها از بودجه عمومی کشور داده شده و بایستی برگردد. به هرحال ما امیدوار هستیم که دچار مشکلاتی که در سایر صنعت‌ها شدیم، ان‌شااللّه در این صنعت نشویم.

فیروزآبادی در پایان تأکید کرد: در یک سال‌ونیم اخیر در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی کارهای فراوانی صورت گرفت و نارضایتی‌هایی هم وجود داشت اما در کل گام‌های خوبی برداشته شده و در مجموع روند مثبتی در حوزه کار فنی وجود دارد و مردم یاد گرفتند که از پلتفرم‌های ایرانی استفاده کنند. اگر در پایان مهلت آذر ماه بتوانیم هاتگرام و تلگرام طلایی را به عنوان پیام‌رسان داخلی داشته باشیم، ما از نظر تعداد شاهد موفقیت بزرگی در استفاده مردم از ابزارهای داخلی خواهیم بود. مطالبی هم که درباره تمدید مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی و لغو فیلترینگ تلگرام مطرح می‌شود، شایعه است و از سمت ما هیچ بحثی مطرح نشده و بعید می‌دانم قوه قضائیه هم چنین موضوعی را پیگیری کند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر