۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۴۰۹۲۹
قاضی زاده هاشمی:
عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: برای افزایش عمق استراتژیک ایران در جهان نیازمند پدافند غیرعامل در حوزه اقتصادی هستیم.
به گزارش پایداری ملی،قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس امروز در همایش بحران اقتصادی خیانت داخلی یا خباثت خارجی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، گفت: باید روی آیتم‌ها و مولفه‌های اقتصادی که کشور را قدرتمند می‌کنند سرمایه گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد منطقه بدون اقتصاد ایران از هم می‌پاشد از این رو باید ۱۵ کشور را که در همسایگی ما قرار دارند به اقتصاد کشورمان وابسته کنیم، افزود: ۱۵ کشور با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر در همسایگی کشورمان قرار دارند که باید اقتصاد آن‌ها را به خود وابسته کنیم با این وجود تصور کنید که اگر برای اقتصاد ۸۰ میلیون نفر مشکلی به وجود بیاید چه اتفاقی برای این کشور‌ها می‌افتد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه دولت‌های مختلف بعد از سقوط شوروی در کشورمان به خوبی عمل نکردند و ترک‌ها در عرصه اقتصاد جای ما را گرفتند، تصریح کرد: ایران می‌تواند اقتصاد آسیای میانه، چین و روسیه را در عرصه‌های مختلف به اقتصاد خود وابسته کند، اما این اتفاق نیفتاده و در این ۶ سال اخیر نیز فرصت سوزی رخ داده و در این مدت فقط قرارداد بندر چابهار بسته شده است در حالی که چابهار‌های بیشتری می‌توانستیم منعقد کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: روسیه به دنبال این است که با ترانزیت شرق از طریق ایران خود را به آب‌های گرم برساند در هر حال ظرفیت ترانزیت در این محور به تنهایی ۱۲ میلیون تن است، ولی در حال حاضر کل ترانزیت در کشورمان دو و نیم میلیون تن می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل یک عقب ماندگی مزمن اقتصادی، زیرساخت‌های نامتوازن اقتصادی و تک محصولی بودن اقتصاد از فرصت‌های ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک و قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی برای عمق بخشی به اقتصاد استفاده نکرده ایم، افزود: خیلی از تنگه‌های استراتژیک جهان از جمله هرمز، سوئز و باب المندب تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران و یا گروه‌هایی است که از لحاظ نرم به ایران علاقه مندند با این وجود در تنگه‌های اقتصادی هم باید این اتفاق بیفتد تا عمق استراتژیک ایران ارتقا یابد.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: یهودیان با ۱۵ میلیون نفر جمعیت و با بهره مندی از تجربیات چند هزار ساله توانسته اند تنگه‌های فرهنگی و تجاری جهان همچون صندوق جهانی پول را در اختیار بگیرند در واقع یک اقلیت بسیار کوچک توانسته است بسیاری از کشور‌های جهان را در اختیار خود بگیرد، چون از اقتصاد و رسانه برای در اختیار گرفتن حاکمان این کشور‌ها استفاده کرده اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ما نیز اگر می‌خواهیم کشورمان به اوج تمدنی خود برسد باید نگاه خود را از حیطه اقتصاد که تنها تامین معیشت است تغییر دهیم و به اقتصاد به عنوان یک عامل قدرت و هژمونی نگاه کنیم از این رو ضرورت دارد قرائت خود را نسبت به اقتصاد تغییر دهیم تا تهدیدات را در این حوزه به فرصت تبدیل نماییم.

وی با تاکید بر اینکه در کشورمان نیازمند به یک پدافند غیرعامل در عرصه اقتصادی هستیم و لازمه این وابسته کردن اقتصاد منطقه و جهان به اقتصاد کشورمان است، اظهار کرد: مثلا باید دریچه اقتصادی ترک ها، امارات، عربستان و روسیه، ایران باشد و آن‌ها تبادلات اقتصادی خود را از طریق ایران انجام دهند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه متاسفانه در نظام فکری و فرهنگی ما اقتصاد خیلی جدی نیست، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب کاملا ایدئولوژیک است از این رو به اقتصاد به عنوان یک بستر برای رشد انسان توجه شده است با این وجود تا زمانی که نگاه ما به اقتصاد تامین حداقل معیشت مردم باشد و به آن به عنوان یک هژمونی نگاه نکنیم مشکلات همچنان پابرجاست در هر حال اگر می‌خواهیم پرچم اسلام را بلند کنیم باید در حوزه اقتصاد رویکرد خود را تغییر دهیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اگر خباثت خارجی وجود دارد بر پایه ضعف داخلی است و بنده این ضعف داخلی را هم ترکیبی از خیانت و عدم خیانت می‌دانم، افزود: همه دولت‌ها در وضعیت کنونی کشور دخیل هستند.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه در بحث پیمان‌های پولی دو جانبه، گسترش به شرق، ارتباط اقتصادی با کشور‌های همسایه و تهاتر کالا تاکید شده است. مثلا باید ۳۰ درصد از تجارت ما با تهاتر باشد با این وجود معتقدم از لحاظ قانون کمبود نداریم، ولی اجرا به انگیزه دولت‌ها بستگی دارد. به عنوان نمونه برخی از دولت‌ها می‌گویند ما باید تکنولوژی را از غرب بیاوریم به همین دلیل ممکن است سرمایه گذار چینی پشت در بماند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه نمایندگان در جا‌هایی که منافع ملی و محلی مطرح است به منافع محلی گرایش پیدا می‌کنند و این ایراد نظام انتخاباتی مجلس است که عمدتا گریبان گیر شهر‌های کوچک‌تر است، افزود: چند بار تلاش کرده ایم تا انتخابات را استانی کنیم تا سطح مباحث ارتقا پیدا کند، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بازار ثانویه ارز و بسته حمایتی کالا که اخیرا رئیس جمهور آن را اعلام کرد از جمله پیشنهاد‌های مجلس بوده اند که بسته حمایتی توسط تیمی از نمایندگان مجلس تهیه شده بود، اظهار کرد: بسته حمایتی کالا باید در قانون بودجه بیاید و در مجلس رای بگیرد.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم بحث پیمان‌های پولی دو جانبه را با بانک مرکزی حل کنیم و مسئله ما هم همین بانک مرکزی است، گفت: اخیرا آقای همتی در مصاحبه خود اعلام کردند که واردات ریالی به ضرر ماست و باعث خارج شدن ثروت ملی می‌شود. این اظهارات همتی در حالی است که طرف عراقی و افغانی می‌گویند ما با ریال و دینار با شما معامله می‌کنیم، اما بانک مرکزی اصرار دارد که با دلار و یورو پول دریافت کند پس این یک مانع است از این رو مشکل از طرف ماست البته دولت ترکیه در این رابطه هیچ مشکلی ندارد.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: استدلال بانک مرکزی این است که وقتی کالا با ریال از کشور خارج می‌شود و مابه ازای ارز برگشتی آن روشن نباشد این روشی برای خارج کردن ثروت است و معلوم نیست که منابع مالی آن به کجا برود.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: مسئله که وجود دارد این است که ما یک نوع وابستگی پیدا کردیم نتوانستیم بازار‌های هدف خود را متنوع کنیم مثلا می‌توانند به جای اینکه ذرت را از برزیل وارد کنند آن را از قزاقستان وارد نمایند، ولی چون یک خط سیر واردات ذرت دانه‌ای از برزیل درست شده آقایان نمی‌خواهند این خط واردات را متنوع کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: اقدام دیگری که می‌توان انجام داد این است که می‌توان کار را بخشی کرد مثلا هندوستان می‌توانند به ما ۳۰ درصد روپیه و مابقی را یورو بدهد پس می‌شود این کار را انجام داد، ولی توافق با بانک مرکزی برای این کار زحمت دارد و البته در یک جا‌هایی دوستان مانع تراشی می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه دلیل حضور ما در سوریه و عراق به خاطر عمق امنیتی ماست و این حضور اقتصادی نیست و این بد است که ما در حوزه اقتصادی برد استراتژیک نداشته باشیم گفت: مثلا حضور ما در عراق بعد امنیتی و فرهنگی دارد، ولی دیگران دارند سود اقتصادی آن را می‌برند.

وی افزود: طرطوس و لاذقیه دو بندر سوریه هستند با این وجود سوری‌ها اعلام کردند که لاذقیه را در اختیار ایران قرار می‌دهند تا خط تجاری در مدیترانه راه بیندازد. در هر حال روس‌ها طرطوس را تکمیل کردند، ولی ما هنوز داریم دور خود می‌چرخیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه ما به دولت اعلام کرده ایم که می‌توانیم از طریق منابع صندوق توسعه ملی اعتبار تجهیز بندر لاذقیه را تامین کنیم، تصریح کرد: با یک خط آهن بیست کیلومتری می‌توان شلمچه تا بصره را به هم وصل کرد و با از طریق ریل تا لاذقیه رفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر متخصصان کشورمان در حال تلاش هستند تا موتور هواپیما‌های جنگی نیمه سنگین‌تر را بسازند، افزود: به ما گفته اند که اگر همین طور پیش بروند می‌توانند تا پنج سال دیگر موتور جت برای هواپیمای سنگین را هم بسازند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی بانک‌های کوچک و متوسط در حال ایجاد هستند تا تبادلات مالی ایران را انجام دهند، افزود: اگر بتوانیم با روسیه و اروپا سیستم جایگزین سوئیفت راه بیندازیم دیگر بحث تحریم نظام مالی کشورمان منتفی است و یوترن دلار اتفاق نمی‌افتد، چون پرداخت‌ها به سمت پرداخت با یورو و پول کشور‌های طرف مقابل می‌رود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه پیش بینی بانک جهانی تا ده سال آینده این است که دلار ارز غالب جهانی نیست، چون بسیاری از کشور‌ها به دنبال ارز جایگزین دلار هستند، تصریح کرد: اگر مسئله پیام رسان مالی حل شود می‌توانیم منابع مالی خود را جابه جا کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر