۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۴۰۷۰۶
اداره کل پدافندغیرعامل استانداری مازندران
همزمان با اولین روز هفته پدافند غیر عامل؛ زنگ پدافند غیر عامل با حضور سرپرست استانداری، مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیرکل آموزش و پرورش، فرماندار ساری و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در دبیرستان ترنم گلیم فروش (شریف العلما) ساری نواخته شد. ‎
به گزارش پایداری ملی، احمد حسین زادگان، سرپرست استانداری مازندران در این مراسم با اشاره به این که انتخاب مدرسه برای میزبانی آغاز هفته پدافند غیرعامل، هدف گذاری درستی است، عنوان داشت: نام پدافند غیر عامل عمدتا ماهیت نظامی و امنیتی را به ذهن متبادر می کند، لیکن اغلب کشورها حتی کشورهای فاقد نیروی نظامی و ارتش گسترده، به موضوع و اهمیت پدافند غیر عامل توجه جدی کرده اند.

حسین زادگان با بیان این که برخی از این کشورهای فاقد ارتش سازمان یافته قادرند طی 8 روز در برابر دشمن و تهدیدات آن، موضع تدافعی کامل اختیار کنند، گفت: انتخاب نامی برای این هفته نشانه اهمیت آن است اما متاسفانه ما در کشور خود به اندازه اعتبار و اهمیت پدافند غیر عامل به آن توجه جدی نکرده ایم.

سرپرست استانداری مازندران، عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درست را علت اصلی عدم توجه جامعه به این موضوع مهم دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا بیشتر تهدیدات غیر طبیعی و انسان ساز و نظامی مورد توجه قرار گرفته و به مخاطرات طبیعی توجه لازم نشده است.

وی با اشاره به این که کشور ما در شمار کشورهایی است که از تهدیدات طبیعی بسیار آسیب می بیند، یادآور شد: در سیل اخیر اگر مقوله پدافند غیرعامل را جدی می گرفتیم با کمترین خسارات از این حادثه گذر می کردیم. 

سرپرست استانداری مازندران با بیان این که جدی گرفتن تهدیدات خارجی نیز به همان اندازه یک ضرورت است، ابراز داشت: انقلاب اسلامی، موجب تحولاتی در منطقه شده است و اصول پذیرفته شده نظام بین الملل را به چالش جدی کشانده و برای سیستم های سنتی سلطنتی در منطقه احساس نگرانی ایجاد نموده است و طبیعی است کشوری چون ایران اسلامی با این سطح از مشروعیت سیاسی کامل و اقبال عمومی، باید در برابر تهدیدات خارجی نظامی خود را مقاوم سازی کند و این، شرط عقلانیت است و بحمدالله همه ساز و کارهای عقلانی در کشور پیش بینی شده است. 

وی پدافند غیر عامل را مهم ترین مقوله دفاع دانست و با بیان این که مصونیت و آمادگی در مقابل تهدیدات، شرط عقلانیت است، افزود: کم توجهی به پدافند غیرعامل، خسارات زیادی را به دنبال دارد.

حسین زادگان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در هشتم آبان 82 فرمان تاریخی ایجاد تشکیلات پدافند غیر عامل در همه سطوح را صادر فرمودند، افزود: این بدان معناست که برای پدافند غیر عامل در همه حوزه ها نظیر بیمارستان ها، مدارس، جنگل، دریا، محیط زیست و ... باید برنامه داشته باشیم؛ لذا در کنار مقاوم سازی کشور در برابر تهدیدات خارجی باید خود را در مقابل تهدیدات طبیعی و داخلی نیز آماده کنیم تا کمترین خسارات و آسیب ها را شاهد باشیم.

سرپرست استانداری مازندران با بیان این که این هفته فرصت مناسبی است تا به مهم ترین اصل پدافند غیرعامل یعنی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی توجه کامل داشته باشیم، گفت: آموزش و پرورش از نهادهای مبنایی در این راستاست که باید اقدام موثر برای آن در حوزه پدافند غیر عامل صورت گیرد و فرزندان ما از کودکستان تا دبیرستان با تهدیدهای طبیعی و انسانی و ضرورت های این بخش آشنا باشند.

حسین زادگان با تاکید بر این که باید پدافند غیر عامل را از حوزه مسئولیتی خود فراتر بدانیم و مدیران توجه جدی به این حوزه داشته باشند، اظهار داشت: اداره کل پدافند غیر عامل باید وظایف دستگاه های اجرایی را اختصاصی ببیند و دستگاه ها شرح وظایف خود در سند جامع این بخش را بشناسند و به صورت عملیاتی از ظرفیت های موجود برای تحقق اهداف و برنامه های این بخش بهره گیری کنند.

سرپرست استانداری مازندران با اشاره به این که دفاع و حراست از ایران اسلامی از رسالت های اصلی همه ماست و یکی از حوزه های مهم دفاعی، جدی گرفتن الزامات پدافند غیرعامل است، یادآور شد: رسانه های جمعی و رسانه ملی در این هفته؛ برنامه های پدافند غیر عامل را بدرستی پوشش دهند تا امر مهم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی همه جانبه در جامعه محقق شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر