۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۰۴۱۴
وزارت امور خارجه هند اعلام کرد کمیته سه جانبه ایران، هند و افغانستان برای هماهنگی ترانزیت، جاده ها، عوارض گمرکی و مسائل سیاسی بندر چابهار تشکیل و اولین جلسه آن ماه آینده در بندر چابهار برگزار خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، هند، افغانستان و ایران در روز سه شنبه اولین نشست سه جانبه خود را در مورد پروژه بندر چابهار برگزار کردند . طی این نشست آنها اجرای این پروژه را بررسی کردند. اهمیت این جلسه به این دلیل است که این بندر در یک منطقه استراتژیک و غنی در ساحل جنوبی ایران قرار دارد و تحریم های آمریکا علیه ایران بر آن تاثیر خواهد گذاشت .

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که سه طرف در مورد جزئیات عملیاتی کردن این قرارداد سه جانبه برای ترانزیت و حمل و نقل بین المللی از طریق بندر چابهار مذاکره کردند .

هند، ایران و افغانستان در ماه مه 2016 قراردادی امضا کردند برای ساخت یک راه ترانزیت و حمل و نقلی بین سه کشور و استفاده از بندر چابهار به عنوان یکی از قطب های منطقه .

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد:« هر سه طرف موافقند که عملیاتی کردن بندر چابهار باعث بهبود ارتباط و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه می شود» .

این وزارت ادامه داد:« در این نشست تصمیم گرفته شد کمیته ای تشکیل شود که اولین جلسه اش در ماه آینده در بندر چابهار خواهد بود» .

این کمیته در مورد هماهنگی ترانزیت، جاده ها، عوارض گمرکی و مسائل سیاسی برای جذاب کردن مسیر و کاهش هزینه های لجستیکی بحث خواهد کرد و پروتکلی در این زمینه تنظیم می کند .

طی این نشست تصمیم گرفته شد جلسه بعدی شورای هماهنگی در نیمه اول 2019 در هند برگزار شود .

بندر چابهار به دنبال منع پاکستان از دسترسی ترانزیتی به هند، برای این سه کشور بسیار حساس است .

با تحریم بنادر ایران توسط آمریکا، دهلی‌نو اهمیت پروژه چابهار را به اطلاع واشنگتن رساند و گفت این بندر می تواند یک راه ارتباطی مهم برای تجارت با افغانستان جنگ زده باشد .
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر