۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۰۱۷
تیم هسته‌ای جدید و دورنمای مذاکرات جدید
دیپلمات ها در تهران حدس می زنند از زمان نهایی شدن کابینه تا برگزاری اجلاس شورای حکام در شهریور ماه زمان کافی برای یک دور مذاکره جدید میان ایران و آژانس وجود خواهد داشت. ایران و آژانس از نوامبر 2011 به این سو 10 دور در این باره مذاکره کرده اند که آیا امکان توافق بر سر یک مدالیته میان دو طرف برای حل و فصل سوالات وجود دارد یا خیر.
حالی که منابع غربی اعلام کرده اند دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اواسط ماه اوت (مرداد ماه) برگزار خواهد شد، کارشناسان آگاه در تهران می گویند تا قبل از مشخص شدن تیم و سیاست هسته ای دولت جدید بعید است مذاکره ای چه با آژانس و چه با 1+5 اتجام شود.

خبرگزاری رویترز از قول منابع خود اعلام کرد در وین که طرف های ایرانی و آژانس تصمیم دارند در ماه اوت یک بار دیگر با هم ملاقات کنند اما هنوز هیچ توافق رسمی در این باره انجام نشده است.

اما یک منبع در تهران به پایگاه مطالعاتی ایران هسته ای گفته است: «همه چیزبه دولت جدید، سیاستی که تدوین خواهد کرد و تیمی که برای مذاکرات انتخاب می کند بستگی دارد».

وی اضافه کرد: «این احتمال زیاد است که قبل از نشست شورای حکام در سپتامبر 2013 (شهریور 1392) یک نشست میان ایران و آژانس برگزار شود ولی کار این قطعا توسط دولت جدید ایران انجام خواهد شد».

حکم ریاست جمهوری حسن روحانی روز 13 مرداد از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تنفیذ می شود و روز 14 خرداد مراسم تحلیف او در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

ریس جمهور پس از تحلیف حداکثر یک هفته مهلت خواهد داشت که کابینه را به مجلس معرفی کند.اما معرفی افراد متصدی پست هایی مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت پرونده هسته ای را بر عهده دارد احتمالا زمان بیشتری طول خواهد کشد.

دیپلمات ها در تهران حدس می زنند از زمان نهایی شدن کابینه تا برگزاری اجلاس شورای حکام در شهریور ماه زمان کافی برای یک دور مذاکره جدید میان ایران و آژانس وجود خواهد داشت.

ایران و آژانس از نوامبر 2011 به این سو 10 دور در این باره مذاکره کرده اند که آیا امکان توافق بر سر یک مدالیته میان دو طرف برای حل و فصل سوالات  وجود دارد یا خیر.

یوکیا آمانو تا کنون جلوی نهایی شدن این مدالیته را گرفته است چرا که عقیده دارد بازرسان باید بدون هیچ  مدالیته ای به تاسیساتی مانند پارچین دسترسی داشته باشند.

کارشناسان می گویند بعید است دولت روحانی بتواند درباره مسله ای با این درجه از حساسیت به یکباره تغییر مسیر بدهد و بنابراین دورنمای توافق در این باره چندان روشن نیست.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر