۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۰۰۳
کاخ سفيد چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا احتمالا روز پنجشنبه با دو مسئول اصلي هيأت چيني که براي گفتگوهاي سالانه با اين قدرت بزرگ اقتصادي جهان به واشنگتن سفر کرده است، درباره حملات سايبري گفتگو خواهد کرد.
به نقل ازخبرگزاري فرانسه ، ديدار باراک اوباما با دو مسئول چيني در خارج از برنامه پيش‌بيني شده براي گفتگوهاي سالانه چين و آمريکا صورت مي گيرد که نشان دهنده اهميت ويژه‌اي است که آمريکا به موضوع حملات سايبري چين مي دهد.
آمريکا چين را به حملات انفورماتيک به دولت و شرکت‌هاي خود متهم مي کند. مطالعه‌اي که به تازگي صورت گرفت نشان مي دهد دزدي اسرار آمريکا سالانه صدها ميليارد دلار به اين کشور ضرر مي زند.
پکن همواره در پاسخ مي گويد خود قرباني دزدي انفورماتيک است و اين اتهامات ماه گذشته با افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن مشاور سابق ان اس اي از آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا درباره برنامه گسترده نظارت بر ارتباطات آمريکا تشديد شد.
جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا چهارشنبه در آغاز گفتگوهاي سالانه چين و آمريکا در واشنگتن از چين خواست اقدام به دزدي از طريق حمله سايبري را متوقف کند.
وي گفت: هر دو کشور اينترنتي باز، امن و معتبر دارند. دزدي‌هاي صرف و ساده که ما تجربه آن را داريم بايد غيرقابل قبول تلقي و متوقف شوند.
 چند روز پس از آنکه تبتي‌هايي که تولد دالايي لاما رهبر معنوي تبعيدي خود را جشن گرفته بودند هدف تيراندازي پليس چين قرار گرفتند، بايدن موضوع حساس حقوق بشر را در اين قدرت بزرگ آسيايي نيز مطرح کرد.
معاون رئيس جمهوري آمريکا گفت: فکر مي کنم چين قوي‌تر، باثبات‌تر و نوآورتر خواهد اگر به قوانين بين المللي در زمينه حقوق بشر احترام بگذارد».
بايدن همچنين به موضوع مناقشات سرزميني پکن با همسايگانش اشاره و خاطر نشان کرد:  دو قدرت اقيانوس آرام که آمريکا و چين هستند از آزادي کشتيراني و بازرگاني قانوني آزاد برخوردار هستند.
يانگ جيه‌چي مشاور حکومتي چين که شخصيتي بلندپايه در ديپلماسي اين کشور به شمار مي رود نيز به نوبه خود ابراز اميدواري کرد دو کشور به ويژه پس از نخستين ديدار غير رسمي شي جينپينگ رئيس جمهور جديد چين و باراک اوباما که ماه ژوئن در صحراي کاليفرنيا صورت گرفت، بتوانند رابطه‌اي بر مبناي اعتماد بسازند.
يانگ جيه‌چي در مورد مسئله حقوق بشر نيز اطمينان داد پکن آماده است با واشنگتن در اين باره گفتگو کند اما بر مبناي برابري و احترام متقابل.
بايدن از سوي ديگر ابراز اميدواري کرد اين دو روز گفتگوي اقتصادي و راهبردي شرايط را براي تقويت اعتماد بين اين دو کشور فراهم کند.وي خاطر نشان کرد: روابط دو کشور همچنان آميزه‌اي از رقابت و همکاري خواهد بود.رياست هيأت آمريکايي را در اين گفتگوها جان کري وزير امور خارجه برعهده دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر