۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۳۹۰۵
یک مقام مسئول در شرکت ملی پتروشیمی تشریح کرد
رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی در تشریح ۴ قرارداد شرکت‌های ترک و کره‌ای در ایران گفت: بر اساس دو قرارداد یک شرکت کره‌ای در حدود ۴۲ میلیون دلار و ۴۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام، و مصنوعات دو مجتمع صادر خواهد شد.

علی زیار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو قرارداد بین دو شرکت ایرانی و یک شرکت کره‌ جنوبی منعقد شد تا یک واحد در منطقه ویژه ماهشهر و یک واحد مشابه دیگر در منطقه عسلویه برای تولید آمیزه‌ها و آلیاژهای پلیمری که به آنها کامپوند پلیمری می‌گویند، تأسیس شود.

وی افزود: کامپوندهای پلیمری دارای خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرهای عادی هستند و می‌توانند جایگزین خوبی برای فلزات گران قیمت باشند که ارزش افزوده بالایی خواهند داشت و تکنولوژی بالایی نیز برای تولید آنها مورد نیاز است.

رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: صنایع تکمیلی پتروشیمی از جمله صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند اما این دو مجتمع سالانه 60 هزار تن محصول تولید خواهند کرد که در میان صنایع تکمیلی رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود و محصولات آن برای صادرات تخصیص داده خواهد شد.

وی گفت: در مجموع براساس این قراردادها حدود 42 میلیون دلار و 44 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و محصولات این مجتمع‌ها صادر خواهد شد.

*دو تفاهمنامه شرکت ترک در حوزه مصنوعات PVC و تامین خوراک

زیار ادامه داد: همچنین بین یکی از پتروشیمی‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس و یک گروه صنعتی ترکیه‌ای تفاهمنامه‌ای امضا شد که ظرفیت قابل توجهی از زنجیره محصولات پتروشیمی را در بر خواهد گرفت و یک تفاهمنامه دیگر نیز با ادامه مذاکرات نهایی شده است.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه شرکت ترک در حوزه توسعه زنجیره ارزش P.V.C منعقد شده است، گفت: پروفیل‌های در و پنجره UPVC، کنندل‌های فلکسی و بنر، ژئوممبران‌ها، کف‌پوش‌ها، لوله‌های PVC و انواع دیگر محصولات در تناژ بالا با نهایی شدن این تفاهمنامه تولید خواهد شد که رقم تولید آن سالانه بالای صدهزار تن خواهد بود.

زیار اظهار داشت: بخشی از موضوع تفاهمنامه دوم به تأمین مواد اولیه مرتبط است، چنانکه ما قول داده بودیم اگر شرکت‌هایی در منطقه ویژه ماهشهر برای ایجاد صنایع تکمیلی سرمایه‌گذاری کنند کمک می‌کنیم که از قراردادهای طولانی مدت قیمت خوراک بهره ببرند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در حال مذاکره با پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر هستند تا بتوانند در قالب قراردادهای بلندمدت، خوراک را فارغ از مشکلات سرزمین اصلی دریافت کنند.

رئیس دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی اضافه کرد: محصولات پتروشیمی ایران کیفیتی عالی دارند چنانکه علیرغم تحریم‌های گوناگون هنوز هم بخشی از محصولات ایران به اروپا صادر می‌شود که دلیل کیفیت بالای محصولات ایران است.

وی تصریح کرد: این قراردادها ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت، چنانکه نرخ بازگشت سرمایه این قراردادها 50 درصد است و ظرف مدت دو سال کل سرمایه‌گذاری انجام شده باز خواهد گشت.

به گزارش فارس، صنایع تکمیلی پتروشیمی یکی از حوزه‌های مغفول در اقتصاد ایران است که ظرفیت اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده بسیار بالایی در اقتصاد ملی دارد، اما به دلیل آنکه مدیریت آن به صورت واحد انجام نمی‌شود و میان وزارت نفت و وزارت صنعت تقسیم شده عملا در گرداب نگاه‌های بخشی به دام افتاده است.

به همین دلیل بخش اعظم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در قالب خام فروشی محصولات انجام می‌شود.

*تشکیل معاونت توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر رئیس‌جمهور

عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت دیروز در همایش سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی پتروشیمی در ماهشهر اظهار داشت:  در بالا دست به ازای فروش یک میلیون تن محصول 300 میلیون دلار عاید کشور می‌شود، اما پایین دست به ازای فروش یک میلیون تن 670 میلیون دلار خواهد بود که بیش از 2 برابر است.  نرخ بازگشت سرمایه در بالا دست پتروشیمی منهای مجتمع‌هایی که خوراک ارزان دریافت می‌کنند 11 درصد است و این رقم در پایین دست و صنایع تکمیلی 35 درصد است.

وی پیشنهاد کرد یک معاونت مستقل تحت عنوان توسعه صنایع تکمیلی زیر نظر مستقیم ریاست جمهور تشکیل و مصوب شود لااقل سالانه 10 درصد منابع مربوط به توسعه ملی به این بخش یعنی توسعه صنایع تکمیلی اختصاص یابد.

*اشغال یک چهارم جمعیت فعال در صنایع تکمیلی پتروشیمی در افق 1404

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور نیز دیروز در این همایش پیشنهاد بیات را پیشنهاد مؤثری ارزیابی کرد و درباره مزیت صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت:  صنایع تکمیلی پتروشیمی 14 برابر بیشتر از بالادست پتروشیمی اشتغال‌زایی دارد.

وی تصریح کرد: در افق 1404 به شرط آنکه تکمیل زنجیره ارزش بر اساس برنامه‌ها پیش برود بیش از 25 درصد از جمعیت فعال کشور می‌توانند در صنایع تکمیلی پتروشیمی صاحب شغل شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر