۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۳۸۱۳۱
فرماندار گرمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل شهرستان گرمی تامین آب آشامیدنی است، گفت: آب سد تازه کند برای تامین آب آشامیدنی 116 روستای گرمی و نیز پدافند غیرعامل شهر در نظر گرفته شده و با اجرای تصفیه خانه و خط انتقال سد، این روستاها از آب سالم بهره مند خواهند شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،ابراهیم امامی روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اجرای طرح های مختلف در بخش های کشاورزی، صنعت و گردشگری موجب توسعه متوازن گرمی شده و علاوه بر افزایش انگیزه ساکنان این شهر و نیز روستاییان برای ماندگاری باعث شده تا جمعیتی که طی دهه های متمادی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند برای بازگشت به زادگاهشان تشویق شوند.
وی تشریح کرد: گرمی ظرفیت های خدادادی مطلوبی را در بخش کشاورزی داراست و در سال های اخیر سند توسعه کشاورزی منطقه تدوین و طرح هایی برای تقویت آن ر حوزه آب و خاک برنامه ریزی و اجرا شده است.
او ادامه داد: این شهرستان به عنوان آزمونه (پایلوت) توسعه پایدار روستایی در ایران برگزیده شده و در همین ارتباط برنامه ریزی برای توانمندسازی محیط های روستایی و بالا رفتن انگیزه ماندگاری روستاییان در روستاها فراهم شده است.

** طرح های مهم آبی در گرمی به مرحله افتتاح نزدیک شده اند
فرماندار گرمی موضوع تامین آب برای مصارف مختلف را یکی از نیازهای اساسی در برهه کنونی دانست و گفت: در این ارتباط طرح های مهمی در این شهرستان اجرا و به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته و چند مورد از آنها به مرحله بهره برداری نزدیک شده اند.
امامی افزود: 2 سد عمارات و تازه کند به ترتیب با پیشرفت فیزیکی 87 و 92 درصد در گرمی در حال اجرا هستند و سد تازه کند برای مهر ماه امسال آماده آبگیری و بهره برداری می شود.
به گفته او، عملیات اجرای سد عمارت که از سال 1385 آغاز شده از سال 1392 شتاب گرفته و پارسال 35 درصد از مجموع میزان پیشرفت کنونی آن انجام گرفته و طی همین مدت مبلغ یک هزار و 100 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی ادامه داد: برای سد تازه کند نیز پارسال مبلغ 300 میلیارد ریال هزینه صرف شده و مقدار 40 درصد از میزان پیشرفت کنونی آن نیز به همین مدت مربوط می شود.
فرماندار گرمی مصارف آب سد عمارت را در حوزه های کشاورزی و آشامیدنی ذکر کرد و افزود: با توجه به پیش بینی نشدن طرح پایاب سد تلاش می شود دست کم به میزان هزار و 200 هکتار به عنوان اراضی پایاب این سد اجرا شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل شهرستان گرمی تامین آب آشامیدنی است، گفت: آب سد تازه کند برای تامین آب آشامیدنی 116 روستای گرمی و نیز پدافند غیرعامل شهر در نظر گرفته شده و با اجرای تصفیه خانه و خط انتقال سد، این روستاها از آب سالم بهره مند خواهند شد.
امامی افزود: مجموع آب آشامیدنی شهرستان گرمی در سه مجتمع آب آشامیدنی تازه کند با 116 روستا ، موران با 64 روستا و مجتمع شهید بابازاده با 40 روستا تامین می شود و امسال بیش از 100 میلیارد ریال برای این منظور هزینه شده و تمام لوله های اصلی فازهای یک و 2 خریداری شده است.
او تشریح کرد: سد کله سر در حالی که از مدت ها قبل روی رودخانه بالهارود اجرا و برای آن مبلغ 90 میلیارد ریال هزینه شده به همان شکل رها شده اما به تازگی مطالعات فنی برای ادامه عملیات اجرایی آن شروع شده است.
امامی همچنین سد سینه سر را یکی دیگر از طرح های آبی موجود در برنامه های مهار آب های سطحی گرمی ذکر کرد و گفت: این طرح درحال مطالعه است و علاوه بر آن عملیات چهار سد معیشتی دیگر آغاز و یک سد کوچک معیشتی دیگر نیز در مرحله شروع عملیات اجرایی قرار دارد.
او افزود: فاز اول پایاب سد گیلارلو مورد بهره برداری قرار گرفته و فاز دوم آن نیز در مرحله نهایی قرار داشته و تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: برای این طرح 160 میلیارد ریال هزینه شده و در صورت بهره برداری از فاز دوم آن 630 هکتار زمین اطراف سد ساماندهی می شود.
امامی ادامه داد: طرح های آبخیزداری با اعتباری نزدیک به 20 میلیارد ریال به منظور مهار آب های سطحی و تقویت منابع آبی زیرزمینی درحال اجراست و برای اولین بار پارک آبخیز در منطقه اله درق گرمی شروع شده است.

** روستاهای گرمی به سرعت درحال آبادانی هستند
فرماندار گرمی توجه به آبادانی روستاها را به خاطر تاثیرگذاری مثبت در تولید از برنامه های اولویت دار این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته روستاهای گرمی دگرگونی را به خود دیده اند به گونه ای که در 2 سوم از مجموع 334 روستای این شهرستان طرح های ریز و درشت عمرانی آغاز شده است.
وی اجرای طرح های هادی، هدایت آب های سطحی، شن ریزی و آسفالت معابر روستایی را از جمله این اقدام ها ذکر کرد.
امامی اضافه کرد: در حالی که در سالیان گذشته حتی یک کیلوگرم سهمیه قیر رایگان به روستاهای گرمی تعلق نگرفته بود از پارسال معابر 15 روستا آسفالت شده و 21 روستای دیگر نیز در برنامه بوده تا با پایان عملیات زیرسازی قبل از رسیدن فصل سرد آسفالت شوند.
او با بیان اینکه در زمان حاضر در 30 روستای گرمی طرح هادی درحال اجراست، گفت: اصلاح راه های بین کشتزارها، شن ریزی گذرگاه های درون روستایی، ساخت مساجد و مدارس در منطقه مرزی موران در حال انجام است.

** سیمای ظاهری شهر گرمی درحال دگرگونی است
فرماندار گرمی نامناسب بودن سیمای ظاهری شهر گرمی که از سالیان دور بر این شهر سایه افکنده را شایسته مردم دارای مدنیت و تاریخ غنی این منطقه ندانست و گفت: طرح های خوبی در زمینه عمران شهری در شهرهای انگوت و گرمی آغاز شده است.
وی افزود: برای اولین بار مبلغ 60 میلیارد ریال به بازآفرینی شهری گرمی اختصاص یافته و این اعتبار برای ساماندهی منطقه قلعه باشی ، حاشیه رودخانه گرمی چای و بازگشایی بازارچه مرزی هزینه می شود.
امامی بهره برداری از طرح هایی با صرف هزینه 60 میلیارد ریال در شهر گرمی و 20 میلیارد ریال در شهر انگوت را در هفته دولت امسال قابل توجه دانست و از اجرای پارک جنگلی و پارک در درون شهر گرمی خبر داد.

** اقدامات دولت در گازرسانی به گرمی قابل توجه است
فرماندار گرمی با بیان اینکه 83 درصد از روستاهای این شهرستان از گاز طبیعی برخوردار هستند، گفت : 236 روستای این شهرستان یا گازرسانی شده و یا عملیات گازرسانی به آنها در حال انجام است و این در حالی است که قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فقط 42 روستا در این شهرستان ز گاز طبیعی برخوردار بودند.

** 30 طرح راهسازی در گرمی در حال اجراست
امامی با اشاره به اینکه 30 طرح راهسازی و اصلاح جاده در این شهرستان درحال اجراست گفت: پنج کیلومتر از راه امیرکندی ، پنج کیلومتر از ورودی گرمی و پنج کیلومتر از گرمی به انگوت و پنج کیلومتر از گرمی به موران در حال اصلاح و بهسازی است.

** اشتغال در گرمی با راه اندازی واحدهای صنعتی رونق یافت
فرماندار گرمی همچنین از تلاش موثر برای رفع معضل بیکاری و رونق اقتصادی طی چند سال اخیر در این شهرستان به واسطه راه اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی خبر داد.
ابراهیم امامی افزود: فاز اول کارخانه شیرآلات قهرمان با اشتغال بیش از 500 نفر پارسال راه اندازی شد و برای اجرای فاز دوم آن با اشتغالزایی 400 نفر با سرمایه گذار طرح توافق شده است.
وی ادامه داد: سه برند مشهور تولید شیرآلات بهداشتی کشور شامل آویسا ، نوآوران و آذرآب با مجموع اشتغالزایی 850 نفر دراین شهرستان در حال اجرا هستند و ساختمان کارخانه های آنها در حال گذراندن مراحل پایانی می باشد.

** شهرستان 2 بهاره گرمی ظرفیت کم نظیر گردشگری دارد
فرماندار گرمی گفت: این شهرستان به خاطر داشتن اقلیم و هوای معتدل به شهرستان 2 بهاره مشهور شده و چشم اندازها و آثار تاریخی آن از قابلیت فراوان در حوزه گردشگری برخوردار است.
وی افزود: دریاچه گیلارلو می تواند به یک مرکز مهم سیاحتی و تفریحی در منطقه و نیز المان و برند گردشگری شهرستان گرمی تبدیل شود.
امامی ادامه داد: رینگ پیاده روی ، شهربازی ، مکان های تفریحی و اقامتی در حاشیه این دریاچه طراحی شده و در مراحل اولیه مبلغ 80 میلیارد ریال برای این منظور تخصیص یافته است.
او همچنین قابلیت روستاهای شهرستان گرمی در زمینه بوم گردی را براساس نظر کارشناسان کم نظیر دانست و گفت: افرادی برای سرمایه گذاری در این زمینه ابراز تمایل کرده اند.
وی همچنین ساماندهی مناطق گردشگری داش دیبی و دیمون ، ایجاد مراکز اقامتی ، مجتمع رفاهی هتل فرهنگیان با 15 سوئیت و تالار آن را از دیگر برنامه های در حال اجرا در حوزه گردشگری شهرستان گرمی ذکر کرد.

** گرمی شاهد تحول اساسی در بخش درمان شده است
فرماندار گرمی ارتقای بیمارستان ولایت گرمی به مرکز آموزشی و درمانی ، صرف بیش از 100 میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان ، تجهیز مراکز درمانی و ایجاد خانه های بهداشت را از جمله اقدام های اساسی در این بخش ذکر کرد.
ابراهیم امامی افزود: یک دستگاه سی تی اسکن بسیار پیشرفته و نیز رادیولوژی و سونوگرافی مدرن در گرمی راه اندازی و پایگاه های درمان امیرکندی و انگوت نیز گشایش یافته اند.

** موقعیت مرزی گرمی برای مبادلات تجاری مناسب است
فرماندار گرمی گفت: این شهرستان با داشتن 95 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از موقعیت بسیار مناسب و ممتاز برای گسترش مراودات و مبادلات تجاری با کشور همسایه برخوردار است.
امامی ادامه داد: در دیدار با فرماندار جلیل آباد جمهوری آذربایجان و تعدادی از مسئولان این کشور بر گسترش مناسبات تجاری میان این شهرستان با شهرهای مجاور کشور همسایه به توافق رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه تصویب منطقه آزاد استان اردبیل در مجلس تاثیر بسیار مثبتی در این استان و به خصوص شهرستان های پارس آباد ، بیله سوار و گرمی خواهد داشت، افزود: در نشست با مسئولان آذری همچنین قرار بر این شد تا آزادلو به عنوان بازارچه مرزی دوباره فعال شود.

** 47 طرح در هفته دولت در شهرستان گرمی به بهرداری می رسد
فرماندار گرمی در پایان با گرامیداشت هفته دولت از افتتاح 47 طرح در این شهرستان خبر داد.
ابراهیم امامی افزود: برای اجرای این طرح ها که در زمینه های عمرانی ، اقتصادی و تولیدی می باشند مبلغ 370 میلیارد ریال هزینه شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر