۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۸۱۱
در پی افشای جاسوسی سرویس های امنیتی آمریکا از دفاتر اتحادیه اروپا ، پاریس و برلین خواستار پاسخ سریع واشنگتن شدند.
به نقل از شبکه پنج تلویزیون فرانسه ، در پی رسوایی اسنودن مجله آلمانی اشپیگل فاش کرد، اتحادیه اروپا تحت کنترل الکترونیکی سازمان مراقبتی آمریکا، ان اس آ قرار داشته است. پاریس و برلین از واشنگتن خواستند که هر چه سریع تر به این مسئله پاسخ بدهد.

گزارشگر این شبکه گفت: سران کشورهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقر این اتحادیه سالانه چندین بار گردهم می آیند. اما آنها نمی دانستند که این ساختمان هدف جاسوسی های آمریکا قرار داشته است. مدارک داخلی، پیام های الکترونیکی و تماس های تلفنی همگی مستقیما تحت کنترل ان اس آ سرویس اطلاعاتی آمریکا قرار داشته است.

اشپیگل جاسوسی آمریکایی ها از اروپا را فاش کرد. ادوارد اسنودن مامور سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا پیش تر فاش کرده بود که آمریکایی ها در سراسر جهان به جاسوسی الکترونیکی مبادرت می کنند. ژان - مارک ماناش کارشناس ارتباطات گفت: آنها (آمریکایی ها) از تماس های برخی رهبران سیاسی که در گردهمایی های بین المللی با نظرات آمریکایی ها مخالف بودند، جاسوسی کرده اند. این بدان معناست که (از نگاه آمریکایی ها) هر کس موافق آمریکا نیست، باید هدف عملیات جاسوسی قرار بگیرد. گزارشگر ادامه داد: آمریکایی ها برای چنین جاسوسی تجهیزات کاملی در کشور مستقر کرده اند. به نوشته اشپیگل، آمریکایی ها به نصب میکروفون در ساختمان اتحادیه اروپا در واشنگتن و دفتر نمایندگی اروپا در سازمان ملل مبادرت کرده اند. ان اس آ در این اقدامات بسیار فراتر وظیفه اش در حمایت از امنیت آمریکا عمل کرده است.

ماناش گفت: آمریکایی ها رسما می گویند که علیه تروریسم مبارزه می کنند. اما ما اکنون با جاسوسی با اهداف سیاسی و صنعتی مواجهیم.

گزارشگر افزود: اوارد اسنودن کسی بود که ماجرای کنترل الکترونیکی توسط آمریکایی ها را فاش کرد. وی اکنون احتمالا در حریم بین المللی فرودگاه مسکو است.

مارتین شولز رییس پارلمان اروپا در واکنش به انتشار این خبر گفت: در صورتی که این مسئله حقیقت داشته باشد چرا آمریکا همانند دشمن با ما رفتار کرده است؟ آیا دموکراسی به معنای جاسوسی از همدیگر است؟ من از سفیر آمریکا در این باره توضیح خواهم خواست.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ می گوید این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا آزادی های بنیادی را زیر سوال می برد؛ به نظر من ما باید به سرعت در مورد بازگرداندن اعتماد متقابل میان آمریکا و اتحادیه اروپا در سطوح بالا اقدام کنیم. 

برخی از مقامات اروپایی نیز بدون آنکه در انتظار پاسخ آمریکا در این باره باشند، توقف مذاکرات در مورد منطقه آزاد تجاری آمریکا و اروپا را خواستار شدند.

وزیر دادگستری آلمان روز یکشنبه از آمریکا خواست درباره گزارش های رسانه ای که نشان دهنده جاسوسی واشنگتن از دفاتر اتحادیه اروپا است توضیح دهد.

معاون پارلمان اروپا ، جاسوسی آمریکا از اروپا را غیر قابل قبول خواند.

فرانسه از آمریکا خواست درباره جاسوسی یک دستگاه اطلاعاتی این کشور از نهادهای اتحادیه اروپا توضیح دهد.

خبرنگار شبکه سی ان ان گفت، افشاگری‌های اخیر ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا، مناسبات دوستانه میان اتحادیه اروپا و آمریکا را به خطر انداخته است.

مجری این شبکه گفت، در پی ادعای ادوارد اسنودن، افشاگر اسرار سازمان امنیت ملی آمریکا، مبنی بر جاسوسی آمریکا علیه نمایندگان اتحادیه اروپا، مقامات این اتحادیه از آمریکا به خشم آمده اند.

در پی افشاگری یک نشریه آلمانی درباره برنامه جاسوسی آمریکا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد از طریق کانالهای دیپلماتیک به درخواست‌های این اتحادیه برای توضیح در این زمینه، پاسخ خواهد  داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر