۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۸۰۷۳
تعدادی از تولید کنندگان و فعالان عرصه کارآفرینی شرایط بحرانی کشور و وجود تحریم‌های خارجی را بهترین فرصت برای خودنمایی و توجه به ایده‌ها و تولیدات بومی دانستند.
به گزارش پایداری ملی، بدون شک نقل بحث و صحبت این روزهای مردم درباره شرایط خاص اقتصادی، مباحثی که متأسفانه اغلب رنگ و جلای نا امیدی و نامرادی دارد؛ اما در میان همین وصله‌های ناجور، کارآفرینان فناور کم نام و نشانی هستند که با ایمان و اعتقادی راسخ از آینده حرف می‌زنند و در میان هیاهوهای بی ثمر با همت و تلاشی خیره کننده به دنبال کلید باغ بهشت می‌گردند.

جوانانی که مشکلات و موانع آنها را از هدف و برنامه اصلی خود دور نکرده و ضمن طرح گلایه‌های خود آینده را از روشن می‌بینند. در این زمینه گفتگویی با چند نفر از مدیران و کارآفرینان فناور استان قم انجام داده‌ایم که بدین شرح است:

یکی از کارآفرینان جوان با بیان اینکه مشکلات و موانع برای شرکت‌های نوپا و جوانان نمود و سختی بیشتری دارد، گفت: در زمان تحریم و محدودیت است که می‌توان با اتکا به ظرفیت‌های داخلی به دستاوردهای بزرگ رسید.

رضا زمانی بر ضرورت به کارگیری مدیریت استراتژیک و برنامه‌ریزی درست در حوزه‌های کارآفرینی تأکید کرد و گفت: از نظر من تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی که وجود دارد در واقع یک فرصت است و می‌توان از آن به نفع جامعه بهره‌برداری کرد.

وی افزود: اگر ما به هدف و تلاش خود ایمان داریم و معتقدیم که آینده متعلق به جوانان کارآفرین و فناور است نباید امید خود را از دست بدهیم.

شرکت‌های فناور دیده شوند

مدیر شفا تجهیز سورنا نیز با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر کارآفرینان و تولیدکنندگان است، گفت: مسئول مدیریت و کنترل مشکلات تنها خودمان هستیم و نباید از هیچ فرد حقیقی و حقوقی انتظار معجزه داشت.

وی با بیان اینکه کارآفرینان باید دائماً خود ارزیابی داشته باشند، افزود: این تولیدکننده ژل‌ها و پانسمان‌های پیشرفته پزشکی با اشاره به خودساختگی مردم در دوران دفاع مقدس، گفت: اگر کمی دقیق و منصف باشیم دوران تحریم بهار تولید برای شرکت‌های پر همت و دانش محور است.

زمانی با بیان اینکه واحدهای فناور باید باهم مشارکت و هم‌افزایی داشته باشند، گفت: کشور از لحاظ صنعتی دچار فقر بسیاری است که می‌توان با ایجاد ارتباط اقتصادی میان شرکت‌های دانش بنیان این معضل را برطرف کرد.

 محیط‌های علم و فناوری باید هدایتگر ایده‌های کارآفرینان باشد

یکی دیگر از واحدهای فناور که در طراحی و تولید سامانه‌های کنترل و ثبت داده‌ها فعالیت می‌کند نیز با بیان اینکه محیط‌های علم و فناوری باید شتاب دهنده و هدایتگر ایده‌های کارآفرینان باشد، گفت: مراکز رشد باید با ایجاد یک فضای مطلوب علمی شرایط لازم را برای رشد واحدهای فناور فراهم کنند.

سید امیر حسینی دستجردی با اشاره به اینکه زحمت توسعه ایده بر دوش کارآفرینان است، گفت: این یک واقعیت انکارناپذیراست که مسئولیت ماندن و توسعه ایده بر عهده کارآفرینان و صاحب ایده است.

نباید به بهانه کمبودها و کم‌توانی دولت، آمال و اهداف بلند این ملت فراموش شود

مدیر واحد فناور آبتین گوهر افزار پیشرو نیز با بیان اینکه اوضاع اقتصادی کنونی امکان پیش‌بینی و ارزیابی بازار را به حداقل ممکن رسانده است، گفت: این شرایط برای شرکت‌های نوپا که در آغاز راه هستند و نیاز به ایجاد طرح کسب و کار دارند بسیار دشوارتر است.

مجید بلالی که در طراحی و ساخت دستگاه گوهرتراشی نیمه اتوماتیک فعال است با اشاره به اینکه باید عرصه را برای کارآفرینان باز بگذاریم، تأکید کرد: لازم است به توسعه طرح‌های اقتصادی دانش بنیان به جوانان و کارآفرینان توجه شود.

مدیر واحد فناور نانو پارس سبز سایان نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفت: این معضل دامن‌گیر همه افراد جامعه است و نباید دنبال مقصر در سازمان‌های اداری بود.

دولت به کمک نخبگان نیاز دارد

کبری رضایی که در زمینه تولید نانو ذرات مغناطیسی فعالیت دارد، با بیان اینکه عرصه رکود اقتصادی به اوج خود رسیده است اذعان کرد: این رکود برای شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرین دو چندان شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت به کمک و همراهی مردم به ویژه نخبگان نیاز دارد گفت: درست است که دولت در مقابل مردم وظایف مهم و مشخصی دارد اما نباید به بهانه کمبودها و کم‌توانی دولت، آمال و اهداف بلند این ملت فراموش شود.

مدیرعامل شرکت فناور آتروپات صنعت با بیان اینکه باید مسئولان شرایط واحدهای فناور و کارآفرین را درک کنند، گفت: دولت برخلاف بسیاری از کشورهای صنعتی به برگشت پول تسهیلات ارائه شده به شرکت‌های نوپا و کارآفرین حساب باز می‌کند و در این مورد هیچ تفاوتی میان متقاضیان وام نیست.

کارآفرین به توان بومی ایمان دارد

مدیر واحد فناور برق یاران آب ساز آبشار نیز با بیان اینکه قم ظرفیت بهره‌گیری از توانمندی‌های فنی و مهندسی را ندارد، گفت: نبود رویکرد صنعتی و مهندسی در قم سبب شده مراکز علم و فناوری هم تحت تأثیر این رویکرد قرار بگیرند.

علی بخشی‌پور با بیان اینکه روابط پارک علم و فناوری با دانشگاه‌ها باید تقویت شود، گفت: در این نهایت این شرکت‌های دانش بنیان و مدیریت کارآفرینانه و توسعه محور است که جامعه را ارتقا خواهد داد.

پول گزینه اول کارآفرین نیست

مدیر وشا دارو پارس، تولید کننده داروهای گیاهی بومی نیز با بیان اینکه کارآفرینان جوان باید به ایده و کار خود ایمان و اعتماد داشته باشند گفت: با اینکه تنها ۲ سال از شروع فعالیت ما می‌گذرد بسیار از فراتر از پیش بینی‌ها به جای تولید ۲ داروی گیاهی هفت نوع محصول تولید و مجوز توزیع ۱۵ نوع محصول دیگر را دریافت کرده‌ایم.

علی رنجبر یکی راه‌های موفقیت در توسعه طرح‌های اقتصادی را خوداتکایی و نگاه فناورانه عنوان کرد و افزود: اگر به ایده خود ایمان داشته باشیم حاضر می‌شویم تمام زندگی خود را وقف آن کنیم و من هم برای تکمیل و توسعه ایده‌ام مجبور شدم خانه‌ام را بفروشم.

یک کارآفرین توانمند باید برای دشوارترین شرایط و محرومیت‌های مختلف راهبرد داشته باشد

وی با تأکید بر اینکه با توجه به تحریم‌های موجود استفاده از مواد اولیه وارداتی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی برای تولید محصول بر عهده گرفته‌ایم تا تحرکات اقتصاد جهانی کمتر روی کار تأثیر داشته باشد.

مدیر اندیشه پردازان سامان گستر پارس با اشاره به اینکه ایده خوب ایده‌ای است که تجاری سازی شود، گفت: شرایط بحرانی کشور شاید بهترین فرصت برای خودنمایی ایده‌های بومی و خود اتکا باشد.

امیر میثم صفا که صاحب ایده ارائه خدمات آنلاین تعمیرات و نگهداری ساختمان است با طرح این نکته اساسی که فناور نباید بلاتکلیف و تحت تأثیر شرایط باشد، اظهار کرد: یک کارآفرین توانمند باید برای دشوارترین شرایط و محرومیت‌های مختلف راهبرد داشته باشد.

 درست است که اغلب کارآفرینان جوان و شرکت‌های فناور به دلیل گردش مالی کمتر و نوپایی، بیشتر از سایر بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های صنعتی درگیر و تحت تأثیر بحران‌های اقتصادی داخلی و تحریم‌های خارجی ناجوانمردانه هستند، اما در لابه لای کم و بیش گلایه‌آمیز این جوانان و نخبگان استان، آنچه نمود و نماد بیشتری دارد، نگاه به آینده‌ای روشن و دورنمایی فراتر از همه تحریم‌های داخلی و خارجی است.

آن‌ها با اتکا به خداوند و ایمان به توان بومی و توجه به اقتصاد درون زا، نوشداروی امید را به بدن بیمارگونه جامعه تزریق می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر