۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۳۸۰۲۷
استاندار خراسان رضوی گفت: دشمن می‌خواهد ظرفیت‌های اعتراضات اجتماعی تبدیل به بحران‌های امنیتی شود.

به گزارش پایداری ملی، علیرضا رشیدیان در جلسه شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی ضمن تبریک دهه ولایت و عید غدیر و گرامیداشت هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تمام شهیدان، گفت:
امسال هفته دولت با چهلمین سال پیروزی انقلاب هم دوره و هم مناسبت شده و شعار امسال برای هفته دولت شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی است. امیدواریم همه در تحقق این شعار کاری صادقانه و موثر انجام دهند تا دولتی شفاف، پاسخگو و کارآمد در حل مشکلات و معضلات و توسعه و پیشرفت کشور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم، تصور می‌کردند که عنصری به نام جنگ بود که ملت را علیه دشمن متجاوز بسیج می‌کرد و اکنون که دشمن و دفاع برطرف شده، شیرازه حکومت و نظام از هم می‎پاشد. زمانی که امام (ره) رحلت کردند نیز تصورشان این بود که انقلاب به رهبری امام شکل گرفت و دوام پیدا کرد و اکنون که امام فوت کردند نظام از درون می‌پاشد. 
 
رشیدیان اضافه کرد: دشمنان در دوره‌ها و مناسبت‌های مختلف و در شرایط سال ۷۸ و ۸۸ و بحران‌های مختلفی که ایجاد شد، تلاش کردند تا بر بحران‌های اجتماعی و اختلافات سیاسی سوار شوند و این الگو و اسوه حرکت مردمی را بشکنند. نظام استحکام خود را با اتکا به این دو عنصر قوی و اتحاد بین ملت و نظام حفظ کرد و دشمنان تلاش کردند تا با فشارهای سیاسی و اقتصادی ما را در انزوا قرار دهند. 
 
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: شاید این فشارها در دوره‌ای برای ملت ما مشکل ایجاد کرد اما با تدابیری که اتخاذ شد، ما توانستیم توانمندی و قدرت ملت را در چانه‌زنی سیاسی نیز به منصه ظهور برسانیم و کشور را از فصل هفت منشور سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت علیه ملت و کشور به سلامت خارج کنیم، این تلاش ادامه داشت و توانست برای ملت ما جایگاه‌ بسیار خوبی را در بین ملت‌های دنیا ایجاد کند. 

وی افزود: تا زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا که با تندروی‌ها و حرکت‌های بی‌منطق خود معروف شد، راهبردی که ترامپ و صهیونیست‌ها علیه ملت و نظام ما دنبال می‌کردند این بود که به شرایط ما قبل دوران تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی نسبت به ملت و کشور ما بازگردند اما با تدابیری که اتخاذ شد نتوانستند اجماع جهانی را علیه ما به وجود آورند. 

سیاست آمریکا ایجاد اختلاف بین ملت و نظام است 

رشیدیان با اشاره به این‌که سیاست آمریکا در خروج از برجام و شروع تحریم‌ها با هدف فشار از پایین و اختلاف در بالا که همان ایجاد اختلاف بین ملت و نظام بود، شکل گرفت و شروع شد، تصریح کرد: اساس این حرکت جدید تخریب اتحاد، همدلی، اعتماد و امید مردم به خود و نظام برآمده از رای خود و استقلال و کرامت داخلی است، در این رابطه فشارهای اقتصادی مخصوصا تحریم‌های جدید تکانه‌ای را در حوزه اقتصادی کشور ما به وجود آورد که ما این امر را تکذیب نمی‌کنیم و شاهد آن هستیم. 

استاندار خراسان رضوی افزود: در کنار آن نیز ماشین‎های تبلیغاتی دشمن جنگ روانی گسترده‌ای را شروع کردند که برخی نیز در داخل آگاهانه یا ناآگاهانه با این دستگاه جنگ روانی همراه شدند، هدف دشمن سیاه‌نمایی نسبت به آینده و تخریب تمام افراد، نهادها و ارگان‌ها بود، به گونه‌ای که هیچ  فردی را از این حوزه تخریبی خود مستثنی نکردند. زمانی جهت تخریب‌ها به سمت افرادی بود که همسوی با دولت بودند اما در مرحله بعدی به این سمت آمدند و تصمیم گرفتند که تمام افراد و قوا را به نوعی تخریب کنند و در این جهت بسیار هم پیش رفتند، دشمنان به دنبال این بودند که ملت را نسبت به توانمندی‌های خود و نظام دل سرد کنند.

وی گفت: نکته دیگری که دشمنان به شدت دنبال می‌کردند این بود که با نارضایتی‌های اجتماعی که از تنش‌های اقتصادی در داخل ایجاد شده و تخریب‎ها و ناامیدی در بین ملت زمینه را برای سربازگیری از درون جامعه و ایجاد تنش و درگیری در درون خود جامعه ایجاد کنند به این معنی که به جای قرار گرفتن مردم در کنار هم برای حل مشکلات جامعه، جامعه را در  مقابل خود جامعه و ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهند.

رشیدیان با بیان این‌که نارضایتی در تمام دنیا، کشورها و نظام‌های سیاسی وجود دارد، عنوان کرد: ما باید بتوانیم برای ایجاد راهکاری جهت رفع آن‌ها، سازوکارهای مناسبی را پیش‌بینی کرده و آموزش رفتار مدنی و راهکارهایی برای مشارکت و اصلاح مسائل و مشکلات در درون جامعه را پیدا کنیم که در این رابطه می‌توانیم کارهای زیادی را انجام دهیم. 

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این‌که در جامعه ما سه ضلع اساسی وجود دارد، تصریح کرد: این سه ضلع بخش حکومتی، خصوصی و مدنی هستند. در دهه چهارم باید برای ایجاد ظرفیت جهت مشارکت در بخش مدنی تلاش بیشتری کنیم، نکته دیگری که دشمنان دنبال کردند و برخی کشورهای متحجر منطقه نیز بسیار علنی به آن وارد شدند، احیای مجدد گروهک‌های ضد انقلاب و مسلح بود. 

وی ادامه داد: ما در شرق و غرب کشور شاهد حضور مجدد گروه‎های تروریستی بودیم که با شجاعت مرزبانان و رزمندگان سپاه و ارتش  شاهد تو دهنی محکمی به این مزدوران بیگانه بودیم. آن‌ها این موضوع را پنهان نمی‌کنند که فلان کشور اعلام کرده که هر چقدر بخواهید پول و امکانات نظامی در اختیارتان قرار می‌دهیم تا ناامنی را به دورن مرزهای جمهوری اسلامی ببرید. 

دشمن می‌خواهد ظرفیت‌های اعتراضات اجتماعی تبدیل به بحران‌های امنیتی شود

رشیدیان گفت: حتما اشکالاتی در کارهای اجتماعی و اقتصادی وجود داشته و دارد. باید برای حل مشکلات اجتماعی، راهکارهای اجتماعی پیدا کنیم  و تمام مدیران در حوزه کاری خود باید دقت کنند و اجازه ندهند که مسایل و مشکلات حوزه کاری آن‌ها تبدیل به بحران‌های امنیتی شود که شاید این امر خواست دشمنان ماست تا ظرفیت‌های اعتراضات اجتماعی ما تبدیل به بحران‌های امنیتی شود. مردم ما این نظام را از خود می‌دانند، این نظام متعلق به همه ملت ما است و در عمق این ملت و جامعه ریشه دارد. باید در این زمان همه قوا و مردم هشیار باشند.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد که ما را از خداباوری، خودباوری، اتحاد، همدلی، امید، اعتماد، نشاط برای آینده بهتر و فعالیت برای ساخت ایرانی آبادتر ناامید کند، باید مراقب باشیم تا به دام دشمن نیفتیم و بدانیم که برای شرایط امروز باید هوشمندانه، هوشیارانه، هدفمند و بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم از این دوران با قوت و قدرت عبور کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از زمینه‌های بحران‌های امنیتی در حوزه‌های کاری خود ما است، نارضایتی‌ها از حوزه کاری ما خارج می‌شود. مدیران باید در حوزه مسئولیت خود زمینه‎ها و طرفیت‌های نارضایتی را بشناسند و به جای فرار کردن و کنار گذاشتن با آن برخورد فعال داشته باشند تا این مسائل حل شود. اگر مشکلات فراتر از حوزه کاری ما است و نیاز به مشارکت فرادستگاهی دارد، باید به کمیته‌ای که برای این قضیه در معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری تشکیل شده، منعکس شود تا بتوانیم برای آن تدبیری صورت دهیم.  نباید از هیچ مشکلی عبور کرد و آن را نادیده گرفت.

رشیدیان عنوان کرد: برخی مشکلات با توجه به شرایط امروز تحریم‌ها است، ما خودمان نباید اجازه دهیم که این مشکلات تبدیل به تحریم درونی و خودساخته شوند. این مشکلات با انعطاف، توجه و همراهی قابل حل بوده و  هدف این تحریم‌ها و فشارها هدف‌گیری عامه مردم و فشار جدی به معیشت مردم است. 

استاندار خراسان رضوی گفت: ستاد تنظیم بازار باید در این ایام کار مستمر و ۲۴ ساعته داشته باشند. تلاش همکاران ما برای تامین مایحتاج اساسی مردم و ذخیره سازی آن به طور کامل انجام شده و ظرفیت‌های تولید داخلی برای رفع نیازهای مردم کفایت می‌کند. باید دقت کنیم که در ساماندهی نحوه توزیع این کالاها به نحوی عمل شود تا کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید منجر به فشارهای غیرقابل تحمل به دهک‌های پایین نشود، به همین منظور کمیته‌هایی در استانداری برای مدیریت و ساماندهی نحوه توزیع کالاهای اساسی برای دهک‌های پایین تشکیل دادیم.

وی اضافه کرد: ضروری است که برای این ایام از مشورت، همفکری و ایده‌های جدید استفاده کنیم. ظرفیت‌های ملت ما و خصوصا جوانان می‌تواند برای فایق آمدن بر این مشکلات موثر باشد. کشور ما از لحاظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها کم و کسری ندارد. برای عبور از این شوک اولیه ضروری است که تمام مدیران وقت بیشتری گذاشته و مشورت بیشتری بگیرند. باید تصمیم‌گیری منعطف‌تری نیز داشته باشند تا بتوانیم به شرایط پایدارتری برسیم.

رشیدیان با اشاره به این صحبت بولتون که عنوان کرد "آثار تحریم‌های اولیه در درون ایران بیش از حد انتظار ما بود"، تصریح کرد: گرچه این خیال باطل است و منابع اطلاعاتی آنان منافقان هستند که همواره در توهم بودند اما این جمله برای ما سخت بود زیرا برخی تنش‌ها و درگیری‌هایی که در داخل رخ داد، آن‌ها را امیدوار کرد که می‌توانند به  این نظام برخاسته از رای ملت را صدمه بزنند. 

آمریکا نمی‌تواند فشار چندانی بر ملت ما تحمیل کند 

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که آمریکایی‌ها بعد از مرحله اول تحریم‌ها، مرحله دوم را نیز برای تحریم‌ها و فشارهایی علیه ملت ما در نظر گرفتند که از 13 آبان شروع می‌شود، عنوان کرد: مسلما تدابیر و اقدامات هوشمندانه لازم می‌تواند دشمن را از ادامه این مسیر ناامید کند. برخی تلاش می‌کنند که آمریکایی‌ها را خداوندگار قدرت تلقی کنند اما آمریکایی‌ها حتی نتوانستند مرزهای کشور خود و مرز مکزیک را ببندند و مسلما قادر نخواهند بود فشار چندانی را بر ملت ما تحمیل کنند. اگر ما در درون منسجم، هوشمند، بابرنامه و بر اساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود و خداباوری و خودباوری عمل کنیم، می‌توانیم آمریکا را زیر پا له کنیم. 

وی افزود: در این زمان ضرورت دارد که همه ما برای تداوم طرح‌های عمرانی در سطح استان تلاش کنیم. پیمانکاران با تحولاتی که در قیمت مصالح و آهن پیش آمده با مشکلاتی مواجه هستند که باید تلاش کنیم تا مشکلات آنان حل شود. علیرغم تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی تولید در استان ما در فصل بهار نرخ رشد مناسبی در همه زمینه‌ها داشت، نرخ اشتغال مناسب بود و نرخ بیکاری ما 3.6 درصد کاهش داشت. صادرات و جذب سرمایه‌گذار خارجی ما نیز افزایش پیدا کرد. 

باید تلاش کنیم تا امید و نشاط را در جامعه خود گسترش دهیم 

رشیدیان بیان کرد: در وضعیت تحریم شرایط خوبی برای صادرات ما به وجود آمد و در واردات نیز رشد داشتیم. ما می‌توانیم تولید، صادر و کالاهای موردنیاز خود را وارد کنیم. باید تمام ارباب رسانه و صاحبان تریبون تلاش کنند تا اگر نقص یا اشکالی وجود دارد، در جای خود و به اندازه به آن اشکال بپردازند و به گونه‌ای باشد که سبب ناامیدی، سیاه‌نمایی، عدم امید به آینده و اصلاح در درون جامعه، نظام و کشور شود. باید تلاش کنیم تا امید و نشاط را در جامعه خود گسترش دهیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه شرایط تحریم توسط آمریکایی‌ها قابل دوام نیست، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعتقادشان این بوده که ما نه دوست و نه دشمن دائمی بلکه منافع دائمی داریم. محوری‌ترین بخشی که آن‌ها بر روی آن کار می‌کنند، مسایل اقتصادی است که نمی‌توانند آن را به صورت طولانی و همه‌جانبه دنبال کنند، اینکه در حال حاضر کشورهای اروپایی، چین و روسیه علیه آن‌ها موضع گرفتند نشان می‌دهد که می‌توان از این تحریم‌های آمریکا نیز عبور کرد که برای این کار شاید نقشی که استان‌ها می‌توانند ایفا کنند، از نقش دولت مرکزی نیز در این دوران موثرتر باشد.

وی با اشاره به مقاله گاردین در یک یا  دو سال پیش علیه شهر مشهد، عنوان کرد: آن مقاله به سفارش سعودی‌ها بود و برخی از عناصر در داخل نیز آن مطالب را تکرار کردند. اخیرا نیز با گسترش ورود زایرین بیشتر به مشهد، برخی از رسانه‌های داخلی بار دیگر شروع به بازسازی و بازپخش همان مطالب کردند. بیش از ۹۰ درصد زائرینی که به مشهد می‌آیند همراه خانواده هستند و اکثریت آن‌ها به عشق وجود مبارک امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند.

رشیدیان بیان کرد: کدام فرد در کشوری که مجازات شدیدی برای مسائل خلاف اخلاقی دارد، ریسک این مطلب را می‌پذیرد. همزمان با ورود بیشتر زائرین خارجی خصوصا زائرین عرب، این جنگ تبلیغاتی برای تحریک احساسات و عواطف داخلی علیه آن‌ها که مهمانان امام رضا(ع) هستند، شروع می‌شود که ممکن است جوان یا فردی واکنشی نشان دهد که در این صورت امنیت مشهد برای زائرین خارجی از بین می‌رود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این حرکت نقش دشمنان و بدخواهان قابل مشاهده است. من نمی‌گویم که فساد نیست بلکه در همه جوامع کم و بیش فساد وجود دارد اما بزرگ‌نمایی، سیاه‌نمایی و تشدید این مسایل به نوعی که وجود قدسی شهر مشهد را  تخریب و غیرت جوانان ما را علیه زائرین تحریک کند، چیزی جز توطئه نیست.

جذب 116 میلیارد سرمایه خارجی برای 19 طرح در چهار ماهه اول سال 

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال فشارهای بانکی بر ما است که آن را در 13 آبان شدیدتر و تعاملات و تبادلات بانکی ما را محدود خواهد کرد. انجام تبادلات اقتصادی ما با کشورهای همسایه بسیار می‌تواند این ترفند را ناکارآمد کند، بنابراین باید از همین حالا در این حوزه به فکر بوده و اقدام کنیم. نکته دیگر ایجاد ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در حوزه تولید و طرح‌های عمرانی است. در چهار ماهه اول سال برای 19 طرح داخلی 116 میلیارد جذب سرمایه خارجی داشتیم. 

رشیدیان بیان کرد: نکته دیگر برخورد جدی با فساد و قاچاق کالا است که باید به آن توجه کنیم. در چندین سال اخیر توانستیم قاچاق سوخت را 50 درصد کاهش دهیم اما در برآوردهای اخیر به دلیل تفاوت نرخ ارز و پول ملی، قاچاق سوخت 48 درصد افزایش پیدا کرده است. باید دقت و نظارت کنیم تا با قاچاق کالا، سوخت و ارزاق مقابله جدی شود. باید نظارت و بازرسی خود را بر نحوه ورود، انبار کردن و توزیع مایحتاج عمومی افزایش دهیم و با احتکار و کم‌فروشی نیز برخورد جدی داشته باشیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: باید بحث ساماندهی بازار ارز ثانوی را به نحو مدیریت شده به نفع تولید و واردات دنبال کنیم. نقش بخش خصوصی نیز می‌تواند موثر باشد. در این زمان باید از فکر منافع شخصی تا حد امکان دوری کرد و به فکر ایران و ملتی بزرگ بود. در مورد مسائل ارزی نیز نقشی برای صرافی‌ها دیده شد که باید بحث بهره‌گیری از ظرفیت صرافی‌ها پیگیری شود، در این رابطه باید با بازار غیرقانونی که در حاشیه خیابان‌ها شکل می‌گیرد، برخورد شده و جمع‌آوری شوند. 

وی اضافه کرد: نسبت به مسئله انبارها و پوشش کامل آن‌ها در سامانه ثبت تا نیمه شهریور ماه مهلت داده شده که انبارها باید در این زمینه اقدام کنند، اگر از نیمه شهریور انباری کشف شود که ثبت نشده، مصداق قاچاق کالا خواهد بود. باید فعالیت هدفمند، هوشمند و اقدامات به موقع ستاد تنظیم بازار را گسترش داد. باید کمیته‌های ویژه برای تامین مایحتاج و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تشکیل شود تا کالاهایی که به نوعی مایحتاج و ارزاق عمومی محسوب می‌شوند، در اختیار قشر آسیب‌پذیر که دهک‌های پایین جامعه هستند، قرار گیرد. باید در خصوص کمیته ویژه‌ای برای تامین مواد اولیه صنایع که یکی از مشکلات ما است نیز توجه شود.

دوران همبستگی و اتحاد برای حل معضلات است

رشیدیان با بیان این‌که این دوران، دوران گذر است، عنوان کرد: در این دوران باید مدیریت‌های ما مدیریت‌های جهادی باشد و مدیران ما زمان بیشتری را برای کار، فکر و مشورت گرفتن داشته باشند. مردم‌داری، رفع نارضایتی‌ها، تقویت میزهای خدمت، شفافیت، پاسخگویی و ارائه دولتی کارآمد برای مردم برای رفع مشکلات‌شان و قرار گرفتن دولت و مدیران در کنار مردم و برای مردم بسیار مهم و جزو شعارهای اساسی دولت است. 

وی افزود: هیچ مدیری حق ندارد مشکلات حوزه خود را به جایی دیگر ببرد. تمام مدیران موظف هستند که مشکلات درون حوزه خود را تدبیر و حل کنند. برای این مطلب باید فکر، اندیشه و بررسی بیشتر داشته باشند، از درگیر شدن با حوزه‌های دیگر، تخریب هم و انداختن مشکلات بر گردن یکدیگر به شدت پرهیز کنند، دوران، دوران همبستگی و اتحاد برای حل معضلات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر