۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۳۷۷۲۲
نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به مطالعات زیست محیطی و پدافند غیرعامل احداث این پروژه اشاره کرد و افزود: با توجه به شاخص محرومیت منطقه و مرزی بودن آن امیدواریم هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی نسبت به ایمن‌سازی این مسیر که به قتلگاه تبدیل شده اقدام کند و در کنار آن وزارت راه و شهرسازی از منفعل عمل کردن حوزه مسکن دست بردارد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، شکور پورحسین در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: اقتصاد ایران با چهار آفت جدی روبروست که اتکا به نفت، دولتی بودن اقتصاد، رانتی بودن و غیرشفاف بودن آن از جمله این آفت‌ها و آسیب‌های اقتصاد ایران است.


وی با بیان اینکه سال‌هاست شعار واگذاری شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی به بخش خصوصی مطرح بوده و براساس اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری این رویکرد مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما در بین 22 کشور منطقه در این حوزه رتبه 22 را داریم.


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی ضرورت واگذاری شرکت‌ها و حتی پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را به بخش خصوصی و به معنای واقعی یادآور شد و گفت: کشت و صنعت مغان به عنوان یک بنگاه هویتی دارای جایگاه ارزشمند تاریخی در بین اهالی مغان برخوردار است و دولت‌ها هر چند در سال‌های گذشته سعی در واگذاری آن داشتند اما به دلیل بالا بودن قیمت فروش آن چندان استقبالی از خرید آن انجام نشده بود.


پورحسین ادامه داد: زمانی که بحث واگذاری کشت و صنعت مغان با قیمت پایه نازل مطرح شد بنده نزد معاون رئیس جمهور رفتم و از جهانگیری و همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواستم تا به دلیل اهمیت کشت و صنعت در واگذاری آن دقت شود.


وی بیان کرد: نه تنها این دقت در واگذاری و تعیین قیمت کارشناسی پایه مورد توجه قرار نگرفت بلکه به رغم تذکراتی که داده بودیم کشت و صنعت به نرخ نازل و بدون شفاف‌سازی در نحوه واگذاری آن به فروش رسید که حتی خریدار آن دارای چک برگشتی بوده و اهلیت این کار را ندارد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت  با فروش کشت و صنعت مغان در برزخ عجیبی گرفتار شده و به هیچ وجه خریدار این بنگاه بزرگ اقتصادی توان مدیریت آن را ندارد و ما از ظرفیت نهادهای نظارتی و کمیسیون اصل 90 استفاده خواهیم کرد تا جلوی این کار را گرفته و مزایده را ابطال کنیم.


پورحسین با بیان اینکه در صورت ابطال نشدن این مزایده فرآیند اعتراض مدنی و سایر مراحل پیگیری را انجام می‌دهیم، اضافه کرد: باید در نهایت کشت و صنعت مغان به آغوش اهالی این منطقه بازگشته و خود اهالی در مدیریت آن نقش‌آفرینی کنند.


وی ادامه داد: به رغم افزایش مساحت کشت و صنعت مغان قیمت پایه فروش و واگذاری آن بسیار پائین است و ما در سه حوزه تدوین نظام بهره‌برداری پایاب سدخدافرین، ساماندهی عشایر منطقه و تغییر مدیریت کشت و صنعت برنامه‌های خود را دنبال خواهیم کرد.


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدیریت کشت و صنعت مغان در سال‌های اخیر مدیریت سیاسی بوده و این شرکت به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شده در حالی که ما به یک مدیریت قوی در این بنگاه اقتصادی نیازمندیم تا زمینه اشتغال 7 هزار نفر در این شرکت فراهم آمده و این شرکت به اصطلاح زیان‌ده به یک مجموعه اقتصادی و سودآور به نفع مردم مغان تبدیل شود. 
  
52 درصد رود ارس حقابه استان اردبیل است 

پورحسین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حقابه مغان از ارس به عنوان یک بحث چالش‌برانگیز در ماه‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: با توجه به اجرای پروژه بزرگ پایاب سد خدافرین در 62 هزار هکتار و تامین آب آن از سد خدافرین ما معتقدیم باید حقابه استان از ارس که 52 درصد است براساس مصوبه قبل از سال 92 اعمال شود تا تضییع حقی صورت نگیرد.


وی گفت: سوال بنده از وزیر نیرو به رغم سفر او به استان باقی است و ما 6 ماه به وزیر فرصت دادیم تا در این زمینه یک برنامه و رویکرد تدوین شده را ارائه کند و قطعا با پایان مهلت داده شده ما از وزارت نیرو خواستیم تا در این زمینه شفاف‌سازی کند.


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر نیرو به این حقابه به صورت شفاف پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: نه تنها در این زمینه شفاف‌سازی نشده بلکه دولت به نحوی عمل می‌کند تا بحران‌های ایجاد شده به شکل فرسایشی ادامه پیدا کند.


پورحسین خاطرنشان کرد: دولت در بحث کشت و صنعت، حقابه مغان از ارس، نظام بهره‌برداری پایاب سد خدافرین دچار بحران فرسایشی عجیبی شده است و گوئی نمی‌خواهد این مشکلات برطرف شود. 
  
کریمی به جای الحاق نمین به منطقه آزاد به اجرای منطقه ویژه اقتصادی نمین بیندیشد


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه به لایحه منطقه آزاد و ارائه آن از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: این لایحه به نقشه قبلی و با یک فوریت اواخر سال 95 به تصویب رسید که قطعا ما وظیفه تعیین نقشه را نداشتیم.


وی افزود: بعد از یک فرآیند طولانی و با اصرار دولت در نقشه اولیه که در آن پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی جزو محدوده منطقه آزاد معرفی شده بود به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد اما به یکباره کریمی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مصاحبه‌ای سخن از الحاق قسمتی از نمین به این منطقه به میان آورد.


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلا نمین در محدوده منطقه آزاد به تصویب نرسیده بود که بخواهد حذف شود، تصریح کرد: طرز صحبت نمایندگان استان در صحن علنی مجلس در این زمینه به هیچ وجه شایسته نبود به طوری که کریمی، ملکی و میرزاده دیالوگ خوب و در شان نمایندگی مردم در مجلس نداشتند و سخنانی به میان آوردند که تاسف‌بار بود.


پورحسین گفت: مردم نمین مطمئن باشند که الحاق این شهرستان به منطقه آزاد هیچ چیزی را از حق و حقوق مغان ضایع نمی‌کرد اما در کمیسیون بدون طرح الحاق نمین به منطقه آزاد اصل نقشه مصوب شد تا منتظر تصویب آن در صحن علنی باشیم.


وی ضرورت همراهی و همدلی نمایندگان مجلس را در توسعه متوازن استان اردبیل یادآور شد و بیان کرد: شایسته است نمایندگان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به جای ادعاهای خود در الحاق نمین به منطقه آزاد به عملیاتی شدن منطقه ویژه اقتصادی نمین اهتمام کنند که گفته می‌شود زمین این منطقه به شرکت شاهد واگذار شده و آنها قصد برگرداندن آن را ندارند. 
  
جاده‌های مغان باید از شرایط قتلگاه خارج شوند


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به وظیفه نمایندگان مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت اشاره و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و نیرو بیشترین تذکر را از مجلس گرفتند و اگر در احقاق حق مردم منطقه تلاشی نکنند قطعا استیضاح این وزرا را پیگیر خواهیم بود.


پورحسین گفت: به دنبال سوالی که از وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت نامناسب جاده‌های مغان داشتم، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته به پارس‌آباد سفر کرد تا از نزدیک در جریان کار مهم و زیربنایی چهارخطه کردن محور بیله سوار – پارس‌آباد و پارس‌آباد – سربند – اصلاندوز قرار گیرد تا با توجه به ردیف اعتباری این پروژه نسبت به تامین منابع اقدام شود.


وی به مطالعات زیست محیطی و پدافند غیرعامل احداث این پروژه اشاره کرد و افزود: با توجه به شاخص محرومیت منطقه و مرزی بودن آن امیدواریم هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی نسبت به ایمن‌سازی این مسیر که به قتلگاه تبدیل شده اقدام کند و در کنار آن وزارت راه و شهرسازی از منفعل عمل کردن حوزه مسکن دست بردارد.


نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: تا زمانی که نتایج کار را به عینه و ملموس مشاهده نکنیم سوالم را از وزیر راه و شهرسازی پس نخواهم گرفت و همچنان پیگیر این موضوع خواهیم بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر