۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۷۷۰۶
بندر شهید بهشتی چابهار نقطه قوت کشور در برون رفت از تحریم ها است.

معاون امور زیربنایی پدافند غیر عامل کشور در نشست مشترکی با موضوع بررسی مطالعات مفهومی پدافند غیر عامل در بندر شهید بهشتی چابهار ، گفت: اهمیت بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار از دوران دفاع مقدس و به عنوان بندر پشتیبان خارج از محدوده خلیج فارس عینیت یافت.

 ساسانی پیشرفت و توسعه بندر چابهار در زمینه واردات، صادرات، ترانزیت و پیوند با کشورهای همسایه را مثبت خواند و افزود: بندر شهید بهشتی با توجه به توسعه و ظرفیت هایی که دارد با رعایت مباحث پدافند غیر عامل؛ نقطه قوت کشور در برون رفت از محدودیت ها و تحریم ها است وتسریع در توسعه آن نقش موثری در مقابله با تحریم ها دارد.

وی با تاکید بر لزوم پیش بینی های لازم و مطالعات پدافند غیر عامل در بخش های واردات، صادرات، خدمات بندری و خطوط کشتیرانی ، اجرای آیین نامه مرزبانی زیستی پدافند غیر عامل، طرح مدیریت بحران در حوادث احتمالی، تعریف و تعیین مسئولیت در رویا رویی با شرایط اضطرار، برگزاری مانورهای سالانه با موضوع های سایبری و دریایی و برگزاری دوره های آموزشی برای آمادگی در شرایط بحران را ضروری دانست .

معاون زیربنایی پدافند غیر عامل کشور پیشرفت طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تأمین تجهیزات استراتژیک آن را بسیار مثبت و حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: حمایت و پیگیری سازمان پدافند غیر عامل در جهت تصویب راه های دسترسی و اتصال به پسکرانه بندر و در های خروج بندر شهید بهشتی و همچنین الحاق فاز ۵ به طرح کنونی امری ضروری است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت : اختصاص واردات بخشی از کالاهای اساسی کشور از طریق بندر چابهار به منظور بهره مندی از ظرفیت های ایجاد شده در این بندر و با هدف تمرکززدایی از بنادر حوزه خلیج فارس و تأمین نیازهای اساسی سیستان و بلوچستان و استان های همجوار کرمان، خراسان جنوبی و سمنان ضروری است.

آقایی برقراری تعادل، کاهش هزینه و زمان و آمادگی در برابر تحریم ها و تهدیدات آینده را در راستای اهداف پدافند غیر عامل ضروری خواند و تدبیر و جدیت در مباحث مربوط به دریای عمان را از اولویت های دریایی کشور اعلام کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین بر لزوم تکمیل راه آهن چابهار – ایرانشهر – زاهدان به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه محور شرق کشور تأکید کرد وافزود : دسترسی های ریلی در بنادر و اتصال آن به شبکه حمل و نقل ریلی کشور مهمترین عوامل کاهش بهای تمام شده کالا و ایجاد مزیت رقابتی است. به گفته وی سرمایه گذاری دولت همراه با ایجاد مشوق های بخش خصوصی در این حوزه ضروری است .در پایان این نشست ، مدیر کل مدیریت بحران، پدافند غیر عامل و HSE سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: دستورالعمل طرح مدیریت بحران در سازمان بنادر و دریانوردی مدون و مصوب و به بنادر ابلاغ شده است.

*امکان تخلیه کشتی های حامل کالا های اساسی در بندر چابهار

امکان پهلوگیری و تخلیه کشتی های حامل کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در بندر چابهار فراهم شده است.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به واردات سالانه ۱۲ میلیون تن کالای اساسی و غلات مانند ذرت، سویا، روغن خوراکی، جو و گندم افزود: کالای مورد نیاز استان های شرقی و جنوب شرق با طی مسافت ۷۷۰ مایل دریایی در دیگر بنادر جنوبی کشور تخلیه می شود

که مسافت زمینی حمل آنها نسبت به فاصله چابهار تا مراکز این استان ها به طور متوسط ۲۶۵ کیلومتر بیشتر است .

شهدادی با اشاره به این که پراکندگی جمعیت در استان های شرقی و جنوب شرق ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور است ،یاد آورشد : ۱۹ درصد از واحدهای تولیدی گوشت سفید، تخم مرغ و دامپروری کشور در این استان ها در حال فعالیت هستند که بیشتر نهاده های مورد نیاز این واحدهای تولیدی از خارج کشور تأمین می شود.

وی تاکید کرد: در صورت اختصاص ۲۰ درصد از تخلیه کالاهای اساسی به بندر چابهار هزینه تمام شده واردات کالاهای اساسی مورد نیاز استان های شرقی و جنوب شرق کاهش قابل توجهی خواهد یافت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر