۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۳۷۱۴۳
شماره جدید ماهنامه صیانت پایدار با محوریت بررسی تغییرات اقلیمی عامدانه منتشر شده است.
در این شماره گفتارها و نوشتارهایی از سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر محسن محبی معاون توسعه فرهنگی و اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور، رمضان‌علی سبحانی‌فر عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضای مجازی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، سید احسن علوی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران منتشر شده است.

سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مصاحبه با صیانت پایدار پیرامون تغییرات اقلیمی عامدانه می‌گوید: «ما هیچ‌وقت به طور قطعی مدعی دخالت بیگانگان در فرایند تغییر اقلیم در کشور نبوده‌ایم اما در این حوزه با توجه به خصومت دشمن و سرمایه‌گذاری آنها در این زمینه به خصوص، به این مساله مشکوک هستیم و دلایل متعددی هم این شک ما را تقویت می‌کند. با این حال برای رد یا قبول این فرضیه نیازمند توسعه دادن توان علمی کشور برای ارزیابی تغییر اقلیم هستیم و امیدواریم مساله «تغییرات اقلیمی عامدانه» به عنوان یک نگره علمی در دستور کار مراکز علمی و دانشگاهی کشور قرار گیرد. مطمئنا نتایج این تحقیقات می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن کند.»

انتشار شماره جدید ماهنامه صیانت پایدار با محوریت تغییرات اقلیمی

دکتر محسن محبی سردبیر این نشریه نیز در یادداشتی در همین زمینه آورده است:‌ «در ماه‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های سازمان جهت حضور موثرتر و فعال‌تر در سطح جامعه و ارتباط مستقیم با افکار عمومی جهت آگاه‌سازی مردم نسبت به تهدیداتی که برخی حوزه‌ها برای کلیت کشور در پی‌ دارد، موج تخریب‌ سازمان‌یافته‌ای نیز علیه سازمان پدافند غیرعامل آغاز شده است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد ریشه‌های این موج تخریبی رسانه‌های وابسته به بیگانگان به ویژه انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی است. هرچند در داخل کشور نیز برخی دانسته یا نادانسته با این موج سازی دشمن همراه شده و آب به آسیاب آنها می‌ریزند. برای مثال در حالی که ریاست سازمان پدافند غیرعامل چندی پیش در یک جمع کاملا آکادمیک و علمی تنها یک «پرسش» درخصوص چرایی تغییرات اقلیمی در ایران و فرضیه عامدانه بودن آن مطرح کرد، این جریان مرموز خبری با شانتاژ رسانه‌ای تلاش داشت تا وجه علمی پدافند غیرعامل را زیر سوال ببرد! اگرچه بعد از چند روز از طرح این پرسش و در حالی که برخی رسانه‌های داخلی این احتمال را از پایه غلط می‌دانستند کارشناسان خارجی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک نه تنها این احتمال را تایید کردند بلکه عنوان کردند آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال تلاش برای اجرایی‌سازی پروژه‌هایی جنگ اقلیمی یا به تعبیر دقیق‌تر مهندسی اقلیم هستند.»

حسین جمشیدیان کارشناس محیط زیست نیز در گزارشی در این نشریه پیرامون تغییرات اقلیمی آورده است:‌ «موضوع دستکاری هوای مناطق و یا تغییر اقلیم عامدانه از دهه های 1970 و 1980 مطرح بوده است. کلوگ و اشنایدر در سال 1974 به تشریح کنترل عامدانه اقلیم پرداختند و سوال‌های جدی را در این زمینه مطرح کردند.»

وی همچنین در ادامه می‌نویسد:‌ «در زمینه تغییر مسیر یا تغییر ماهیت ابرها کیت مارول فیزیکدان دانشگاه کلمبیا و پژوهشگر موسسه مطالعات فضایی ناسا در حال تحقیق بر روی اسرار ابرها و تغییرات آب و هوایی است و بر این باور است که نبوغ بشر به زودی بر این چالش فائق خواهد آمد اما خواهان آن است که کنترل و نظارت شدیدی بر روی آزمایش‌های مداخلات اقلیمی وجود داشته باشد. مارول می‌گوید به‌عنوان یک محقق دانشگاهی همیشه نگران مهندسی ژئودینامیک است و همواره در حال توضیح دادن این موضوع و متقاعد کردن گروه‌های مختلف است که صرفا برای پیشرفت بشر تحقیق می‌کند و به دنبال سلطه آب و هوایی نیست. با این توصیف اگر از جنگ‌های اقلیمی و یا دفاع اقلیمی به عنوان مفاهیمی جدید در ادبیات ژئوپلتیک دنیا یاد کنیم به بیراهه نرفته‌ایم.»

برای دسترسی به محتوا و فایل این نشریه اینجا را کلیک کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر