۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۳۶۹۹۸
رییس اتحادیه نانوایان کرج با اشاره به اینکه سالها پیش پدافند غیرعامل تعدادی از نانوایی ها را به صورت نیمه، تجهیز کرد که رها شده می افزاید: این بحران یک ساعته را با همت مسئولان می توان حل کرد اما باید برای آن برنامه ریزی و عمل داشت.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی،قطعی مکرر برق در روزهای گذشته زندگی وکار همه مردم را تحت الشعاع قرار داده اما این معضل برای برخی از صنف ها خسارات مالی زیادی را به دنبال داشته و آن ها را بیشتر از دیگران متضرر کرده است.

صنف نانوایان که 4 سال است به دلیل عدم افزایش نرخ نان با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند، اکنون با اجرای برنامه قطعی برق که خسارت زیادی را برایشان داشته توان ایستادن در چنین شرایطی را ندارند. چرا که خسارت ناشی از خراب شدن خمیر و بیرون ریختن آن و ضرری که به گفته آنها برای قطعی بی برنامه از 200 تا300 هزارتومان است اندک درآمد آنها را نیز از سفره شان برده است.

  پای درددل یک نانوا

یکی از نانوایان کرجی که از قطعی مکرر برق به ستوه آمده می گوید: در این شرایط اقتصادی که نانواها سالهاست با آن روبرو هستند خسارت ناشی از قطعی برق برایشان قابل تحمل نیست.

«هادی لاله» می افزاید: زمانی که برق قطع می شود در نانوایی کار می خوابد و خمیر شروع به ترش شدن می کند و از بین می رود.

لاله می گوید: خمیر بعد از آماده شدن حداکثر تا یک و نیم ساعت بعد باید پخته شود در غیر این صورت ترش و خراب می شود مگر اینکه در یخچال نگهداری شود.اما با توجه به این که برق نیست یخچال هم قابل استفاده نیست و علاوه بر آن این حجم خمیر در یخچال قابل نگهداری نیست.

وی با بیان اینکه به طور میانگین هر 2 ساعت که برق می رود بین 200 تا 300هزار تومان خسارت برای نانوا به بار می آورد می افزاید:ما هر روز صبح باید اینترنتی و از سایت ساعت خاموشی ها را بگیریم تا در این ساعت ها خمیر آماده نکنیم که بماند، اما گاهی به دلیل عدم تطابق در ساعت خاموشی اعلام شده با ساعت واقعی قطعی آن با این مشکل مواجه می شویم وحجم زیادی از خمیر را که خراب شده باید در زباله بریزیم.

این نانوا با بیان این که سالهاست صنف نانوایی ها به دلیل عدم افزایش دستمزد با مشکلات زیادی مواجه هستند می گوید: با این وضعیت جدید دیگر نمی دانیم چه کنیم.

قطعی برق؛ چالشی دیگر برای نانوایان/ کمبود دستمزد و گرانی کمر نانوا را خم کرد

زمان خاموشی برق اعلام نشده است

رییس اتحادیه نانوایان کرج با بیان اینکه برنامه قطعی برق را فقط از رسانه شنیدیم می گوید: اداره برق یا نهادهای دیگر حتی یک نامه هم در مورد زمان قطعی برق مکاتبه نشده که بر اساس آن ساعات قطعی برق را به نانوایان اعلام کنیم.

« ایرج قربانی» می افزاید: زمان خاموشی را هم که از طریق رسانه ها دریافت می کنیم دقیق نیست وبه همین دلیل نانوا ها نمی توانند برای تهیه خمیر برنامه دقیقی داشته باشند و در این بین حیف و میل عمومی می شود و نانواها هم ضرر وزیان زیادی می بینند.

قربانی می گوید: امروزه بیشتر دستگاه های نانوایی ها نیمه مکانیزه است و با توجه به این که خمیر پس از آماده شدن نباید مدت زیادی بیرون بماند، در صورت قطعی برق خمیر ترش و باید بیرون ریخته شود و این وضعیت خسارت زیادی به نانواها می زند.

وی با بیان این که روزانه تماس ومراجعان زیادی از نانواها مبنی بر خسارت به دلیل قطعی برق با اتحادیه داریم اظهار می کند: با توجه به شرایطی که برای صنف نانوایان پیش آمده به استانداری نامه ای با رونوشت صنعت و معدن و فرمانداری ارسال کردیم که چرا به اتحادیه نانوایان اطلاع رسانی نشده تا به نانوایی ها اعلام کنیم که اکنون با این مشکلات درگیر نباشند.

رییس اتحادیه نانوایان کرج با اشاره به اینکه سالها پیش پدافند غیرعامل تعدادی از نانوایی ها را به صورت نیمه، تجهیز کرد که رها شده می افزاید: این بحران یک ساعته را با همت مسئولان می توان حل کرد اما باید برای آن برنامه ریزی و عمل داشت.

قربانی می گوید: برای گذر از این بحران وموارد مشابه با دادن تسهیلات کمی در اختیار نانوایان برای تهیه موتور برق می توان در چنین شرایطی بدون خسارت وزیان دوام آورد.

وی با تاکید بر اینکه در 4 سال گذشته نانوا ضرر 2 طرفه دیده می گوید: نانوایی یک کارگاه تولیدی است که با ظرفیت 70درصدی باید بگذراند واین ظرفیت مستلزم این است که حداقل400 کیلوآرد پخته شود اما نانوایی های ما با حتی 150کیلو آرد اموراتشان را می گذرانند واین وضعیت به دلیل بخش نامه های متفاوتی است که هر روز توسط افراد جدید ابلاغ می شود. این در حالی است که از یک طرف نانوا نرخ جدید نمی گیرد از طرفی هم در هر کوچه و پس کوچه ای نانوایی جدیدی راه اندازی می شود و طبق قانون اتحادیه موظف است در 10 روز برای متقاضیان جدید جواز صادر کند.

قربانی می گوید: شرایط حاکم بر این صنف باعث می شود که نانوایی های نماز شب خوان تحت فشار، ایمان خود را به نانشان فروخته وبا تخلف زندگی کنند.

قطعی برق؛ چالشی دیگر برای نانوایان/ کمبود دستمزد و گرانی کمر نانوا را خم کرد

 

برنامه ریزی و اطلاع رسانی راهکار برون رفت از بحران

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، اظهار می کند: در جلسه مشترک 21 تیر مصوب شد شرکت توزیع نیروی برق ساعات خاموشی مناطق را در سایت و شبکه ها اطلاع رسانی کند تا مردم بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند.

«پرویز زرگر» می گوید: با توجه به اینکه برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک که با برق کار می کنند در چنین شرایطی متضرر می شوند لازم بود از طریق اداه برق برنامه ریزی و اطلاع رسانی شود تا هم مردم و هم واحدهای تولیدی بتوانند با آگاهی شرایط را بگذرانند.

زرگر با بیان اینکه در سامانه اداره برق اطلاع رسانی در مورد زمان خاموشی انجام می شود می گوید: مردم وادارات باید اطلاعات درست را رصد کنند تا دچار خسارت کمتری شوند.

وی برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق را راهکار این بحران دانسته و تاکید می کند: با اجرای دقیق این برنامه و همچنین رعایت مردم و واحدهای تولیدی و...باید همه در رفع این بحران کمک کنند.

قطعی برق؛ چالشی دیگر برای نانوایان/ کمبود دستمزد و گرانی کمر نانوا را خم کرد

توضیحات روابط عمومی شرکت توزیع برق برای مشکلات موجود

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق البرز با بیان این که در ماه رمضان کار فرهنگ سازی و رایزنی های لازم را برای چنین شرایطی انجام دادیم می افزاید: هر روز در سایت شرکت و از چند روز گذشته نیز در رادیونما اطلاعیه خاموشی را چاپ می کنیم و سایت های مختلف و صداوسیما نیز لیست زمان بندی خاموشی را منتشر می کنند.

«شاهین عباس زاده» می گوید: در جلسه ای که در ماه رمضان با رییس اصناف و اتحادیه های زیرمجموعه آنها برگزار شد اعلام کردیم که امسال به دلیل گرمای هواو خشکسالی در کشور نیروگاه های سیستم برق آبی خارج از مدار است و جلوی بخشی از نیروگاه ها که با آب کار می کنند را گرفتند چرا که اگر جلوی آن را نگیرند و سد ها را باز کنند مردم در جنوب کشور بی آب می مانند و اکنون این خاموشی های با برنامه حاصل این امر است.

عباس زاده با بیان این که امسال 6هزار مگاوات از نیروگاه ها از مدار خارج شده می گوید: اگر این 6هزار مگاوات در مدار بود مشکل قطعی آب نداشتیم و این نارضایتی ها و مشکلات وجود نداشت.

وی می گوید: در جلسه اصناف مطرح شد که امسال این مشکل را خواهیم داشت تا برای تهیه ژنراتور وتجهیزات لازم اقدام کنند و اگر برخی از اتحادیه ها کم کاری کرده و به زیر مجموعه هایشان ابلاغ نکرده اند مشکل بر گردن ما نیست.

عباس زاده اظهار می کند: با تاکید و نامه رییس جمهور مبنی بر لزوم کاهش 10درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته در ادارات با هماهنگی استانداری مقرر شد اداره ها ساعت کاری را یک ساعت جلو بکشند. همچنین مقرر شد هر اداره ای که نسبت به سال گذشته 10درصد کاهش مصرف نداشته باشد از استاندار اجازه گزفته و بار اول با اخطار و برای بار دوم برق آن را قطع می کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان می افزاید: وضعیت ومشکل امروز پیشتر از این در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد به بسیج ادارات، روابط عمومی استانداری وهمچنین به همه ادارات نامه داده شده بود تا اقدامات لازم را برای کاهش مشکل و خسارات انجام دهند و همچنین در سمیناری که برای صنایع بزرگ استان برگزار کردیم با ارائه طرح های تشویقی از آنها خواستیم مصرف را کاهش داده و تعطیلات تابستانی که برای پرسنل خود دارند را در این بازه زمانی اعمال کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر