۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۳۶۸۳۷
استاندار هرمزگان ازمراسم حفاظت از اکوسیستم های مانگروخبرداد :
استاندار هرمزگان گفت: باید برای احیا طبیعت به کمک دولت بیایند و برای هر اقدام توسعه ای باید یک پیوست محیط زیستی ، پیوست فرهنگی و پدافند غیر عامل داشته باشیم زیرا حفظ طبیعت و جنگل های منحصر به فرد مانگرو ،یک اکوسیستم مهم و حساس است .

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، فریدون همتی در مراسم روز جهانی حفاظت از اکوسیستم های مانگرو با حضور مدیر کل دفتر جنگل های خارج از شمال ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ،مدیر کل حفاظت محیط زیست ،سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس ،رییس دانشگاه هرمزگان ،رییس سازمان سیما ،منظر و فضای سبز شهرداری و محققان ،دانشگاهیان و جوامع محلی  افزود: دانشگاهیان ،محققان و پژوهشگران باید برای احیا طبیعت به کمک دولت بیایند و برای هر اقدام توسعه ای باید یک پیوست محیط زیستی ، پیوست فرهنگی و پدافند غیر عامل داشته باشیم زیرا حفظ طبیعت و جنگل های منحصر به فرد مانگرو ،یک اکوسیستم مهم و حساس است .

اوافزود: اگر گفتمان اجتماعی را در حوزه محیط زیست تطبیق دهیم هم توسعه انجام می شود و هم حفظ و احیا صورت می گیرد و باید موضوع حفاظت از جنگل های حرا تبدیل به گفتمان اجتماعی شود همه اقشار و بخش ها به عنوان حافظان طبیعت و محیط زیست باشند و دغدغه همه مردم حفاظت از طبیعت باشد .

او افزود: 9 میلیون اصله نهال حرا تاکنون به همت اداره کل منابع طبعی هرمزگان کاشته شده که در نوع خود بی نظیر است و این راه باید ادامه داشته باشد و این موضوع دغدغه مهم محیط زیست و منابع طبیعی است که باید  به گفتمان اجتماعی تبدیل شود.

همتی از مدیران دستگاهای مرتبط خواست در راستای کاهش تهدید و خسارت به جنگل های مانگرو و توسعه آنها با همکاری دانشگاهیان و مردم برنامه ای تدوین شود تا مردم با ثروت بزرگ استان خود آشنا شوند و در جهت حفظ نگه داری و احیا آن بیشتر بکوشند و استانداری نیز از این برنامه حمایت می کند.

استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان با دارا بودن بیشترین میزان جنگل های مانگرو در ایران این ظرفیت را دارد که نشست های بین المللی علمی با حضور کشورهای دارای جنگل مانگرو برگزار کند و و هرمزگان با برگزاری دهها نشست بین المللی در طول سال در زمینه حفظ جنگل های مانگرو میتواند در مدار اخبار بین المللی قرار گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: جنگل های مانگرو از اکوسیستم های ویژه مناطق حاره اند که امروزه این جنگل ها در کانون توجه سه معاهده زیست محیطی جهان یعنی کنوانسیون تالابها ،تنوع زیستی و میراث های جهانی قرار دارد.

امیدذاکری افزود: 56 کشور در دنیا و 13 کشور در آسیا دارای جنگل مانگرو هستند که ایران از نظر وسعت جنگل های مانگرو رتبه 43 و در آسیا رتبه 10 را دارد و هرمزگان با بیش از 20 هزار هکتار جنگل مانگرو بیشترین میزان جنگل های مانگرو در کشور را داردبه طوریکه 81 درصد پوشش جنگلی در استان ماست .

او گفت: طبق تحقیقات انجام شده علاوه بر اینکه رویشگاه جنگل های مانگرو کاهش نیافته بلکه افزایش سطح نیز داشته است و در هرمزگان از خور کرتی جاسک تا سایه خوش بندرلنگه رویشگاه جنگل های مانگرو است 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در سالهای اخیر با توانمندسازی جوامع محلی ، آموزش ، ساماندهی و گروه بندی آنها تلاش کردیم توسعه جنگل های مانگرو رابا تزریق اعتبارات به مردم و جوامع محلی واگذار کنیم و مردم نیز در نگه داری از این گونه های جنگلی بسیار موفق عمل کرده اند

مجید وفادار مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز گفت: قاچاق سوخت ،توسعه راههای ساحلی ،سدها و ساخت اسکله ، موج شکن ها و حضور صنایع بزرگ و کشتی سازی ،آلودگی پساب و فاضلاب از جمله تهدیدات زیست محیطی جنگل های مانگرو است. 

در پایان از فعالان توسعه و حفظ جنگل های مانگرو تجلیل شد


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر