۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۳۶۶۰
اذعان پایگاه تحلیلی "پابلیک سرویس یوروپ":
“پابلیک سرویس یورپ” در مقاله ای تحت عنوان "واقعیت هولناک جنگ با ایران هسته ای" به تبعات سنگین تجاوز نظامی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران برای آن کشورها اشاره می کند و به غربی ها توصیه می کنند که فرصت ایجاد شده کنونی برای پیگیری دیپلماسی با ایران را از دست ندهند.
به نقل از پابلیک سرویس یورپ، "جان واتس" پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مردم آن کشور امیدوار کننده است. وی وعده داده که روابط با غرب را بهبود می بخشد و با دیپلماسی موجب کاهش تحریم های وضع شده علیه ایران از سوی کشورهای غربی خواهد شد. غرب نیز در این میان بایستی تلاش نماید تا راهکاری دیپلماتیک برای رفع مسائل منطقه ای بیابد. انتخاب حسن روحانی بعنوان رییس جمهور منتخب ملت ایران فرصتی مناسب برای غرب است تا به دیپلماسی با ایران ادامه دهد. با این حال،  غرب بایستی هشیار باشد که عواقب شکست احتمالی مذاکره با ایران عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.
 
اکنون مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران بخصوص با اعلام نتیجه انتخابات آن کشور قدری به آرامش رسیده است. با این وجود، کشورهای غربی بایستی بدانند که در صورت حمله نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران تبعات گسترش دامنه جنگ و بی ثباتی اقتصادی در منطقه غیر قابل تصور خواهد بود. ایران پیشتر اعلام کرده بود که در صورتیکه مورد تجاوز نظامی قرار گیرد واکنشی متقابل بعمل خواهد آورد. از نظر داخلی نیز برنامه ریزان نظامی آمریکایی از این موضوع نگران هستند که حتی در صورت عدم دخالت آمریکا در حمله ای نظامی علیه ایران این موضوع به جنگی تمام عیار بیانجامد. دولت آمریکا در صورتیکه نتواند رژیم صهیونیستی را مهار کند خود بخود به درون جنگی ناخواسته کشیده خواهد شد. تبعات منفی چنین جنگی بر وضعیت اقتصادی غیر قابل پیش بینی خواهد بود. ایران هشدار داده که در صورت هرگونه تجاوز نظامی خارجی تنگه هرمز که شاهراه اصلی انتقال 35 تا 40 درصد از نفت روزانه جهان می باشد را خواهد بست. همچنین جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود تا ناوگان پنجم نظامی آمریکا که در خاک بحرین واقع شده است را هدف حملات خود قرار دهد. از سوی دیگر در صورت آغاز چنین جنگی قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز به شکلی غیر منتظره افزایش خواهد یافت. سال گذشته شبکه خبری "بلومبرگ" گزارش داد در صورتیکه ایران تنگه هرمز را مسدود نماید قیمت نفت به میزان 20 تا 40 دلار به ازاری هر بشکه افزایش خواهد یافت. "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا بطور لفظی اظهار داشته که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از هر فرصت دیپلماتیک برای رسیدن به توافق با ایران استفاده نماید. با این حال نگرانی بسیاری از آمریکایی ها آنست که اوباما نتواند رژیم اسرائیل را مهار کند و  این رژیم بطور یکجانبه دست به تجاوز نظامی علیه ایران بزنند."
 
نویسنده مقاله با اذعان به "احمقانه" بودن استفاده از گزینه نظامی توسط آمریکایی ها علیه کشورمان می افزاید "اقدامی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران سبب خواهد شد تا احساسات "ضد آمریکایی" در سرتاسر خاورمیانه اوج بگیرد و این موضوع بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت. گزینه نظامی گزینه ای نامطلوب است."
 
نویسنده مقاله با اذعان به قدرت هسته ای کشورمان و تضعیف سلطه آمریکا در منطقه می نویسد "در طول یک دهه گذشته ایران با پیشرفت های هسته ای خود هژمونی آمریکا در منطقه خاورمیانه را به چالش کشیده است. همچنین کمک ایران به "حزب الله" لبنان نیز چالشی دیگر برای آمریکایی هاست. عربستان سعودی به همین خاطر و به منظور مقابله با جمهوری اسلامی ایران در سوریه از تروریست های سوری حمایت می کند."
 
تحلیلگر "پابلیک سرویس یوروپ" در ادامه معتقد است که بدلیل تبعات سنگین تجاوز نظامی احتمالی علیه کشورمان غربی ها می بایستی از اجرای چنین گزینه ای برحذر باشند و در این باره می افزاید "می بایستی بدلیل تبعات شدید تجاوز نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران این گزینه را کنار گذاشت. انتخاب "حسن روحانی" بعنوان رییس جمهور منتخب ایران فرصتی مناسب برای غربی هاست که می بایستی از آن استفاده نمایند. غربی بایستی از این فرصت استفاده کنند تا دیپلماسی با ایران به بن بست نرسد." 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
حسین درزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۳
0
0
بسم الله الرحمن الرحیم
از تلاش و زحمات بی وقفه شما و همکارنتان در این امر و اطلاع رسانی که به ارتقا و رشد و سربلندی کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران بسیار کمک میکند
بنده حقیربعنوان یک عضو کوچکی از این جامعه از شما تشکر فراوان میکنم واز خداوند منان برای شما و کلیه دلسوزان و زحمتکشان کشورمان سلامتی و توفیق روزافزون را آرزومندم
پاسخ