۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۶۵۲۷
طبق یک پیش‌بینی تا سال 2025 حدود دو سوم از جمعیت جهان دچار کمبود نسبی یا شدید آب خواهند بود
آب و منابع آب در هسته مباحث مربوط به توسعه پایدار قرار دارند، دسترسی به آب آشامیدنی مناسب یک از مهمترین اهداف توسعه هزاره است. از امنیت غذایی گرفته تا موضوع سلامت و تا محیط زیست همه و همه تحت تاثیر آب هستند. آب منجر به بهبود در رفاه اجتماعی و رشد همه‌جانبه و بهبود معیشت میلیاردها نفر در جهان می‌شود. تقاضای جهانی برای آب تا حدود زیادی تابعی از رشد شهرنشینی و سیاست‌های کلان اقتصادی، جهانی شدن تجارت و تغییر رژیم غذایی جمعیت در کره زمین است. مطالعات نشان می‌دهد که تا سال 2050 تقاضای جهانی مصرف آب 55 درصد رشد خواهد داشت.

همچنین تا سال 2050 با توجه به روند افزایش جمعیت جهان بخش کشاورزی نیاز به 60 درصد افزایش تولید در سطح جهان و 100 درصد افزایش تولید در کشورهای در حال توسعه دارد و نیز تقاضای بخش صنعت برای منابع آب بین سال‌های 2000 تا 2050 ، 40 درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که وضعیت منابع آب هم‌اکنون نگران‌کننده است. چرا که سطح آب زیرزمینی 20 درصد کاهش یافته و بسیاری از مناطق جهان با بحران بی‌آبی روبرو هستند.

به طوریکه طبق یک پیش‌بینی تا سال 2025 حدود دو سوم از جمعیت جهان دچار کمبود نسبی یا شدید آب خواهند بود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در مقیاس جهانی نقطه تلاقی میزان تقاضای جهانی برای آب و میزان آب در دسترس حدود سال 2040 خواهد بود که در برخی مناطق این نقطه تلاقی از هم‌اکنون آغاز شده است. یکی از بحرانی‌ترین مناطق به لحاظ منابع آب منطقه خاورمیانه است که در این بین کشور ما نیز با 250 میلیمتر بارش سالانه جزو مناطق کم‌آب به شمار میرود که در کمربند خشک جهان واقع شده به‌طوریکه اگرچه یک درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است تنها 36/0 درصد منابع آب تجدید‌پذیر جهان را در اختیار دارد.

تا سال 1400 با فرض جمعیت 100 میلیون نفر برای ایران، سرانه آب تجدیدشونده حدود 1000 تا 1300 مترمکعب برای هر نفر خواهد بود که از نظر معیارهای جهانی مرز بحران شناخته می‌شود

از طرفی دیگر خشکسالی‌های اخیر نیز باعث شده است که صحبت از بحران آب در کشور توسط کارشناسان به میان بیاید. طبق یک پیش‌بینی سرانه منابع آب در کشور که در سال 1990، 7025 متر مکعب بوده در سال2050 به رقمی حدود 750 تا 850 متر مکعب نزول کند که این آماری واقعا هشداردهنده است. طبق یک پیش‌بینی دیگر تا سال 1400 با فرض جمعیت 100 میلیون نفر برای کشور، سرانه آب تجدیدشونده حدود 1000 تا 1300 متر مکعب برای هر نفر خواهد بود که از نظر معیارهای جهانی مرز بحران شناخته می‌شود.


تا سال 1400 با فرض جمعیت 100 میلیون نفر برای ایران، سرانه آب تجدیدشونده حدود 1000 تا 1300 مترمکعب برای هر نفر خواهد بود که از نظر معیارهای جهانی مرز بحران شناخته می‌شود

مطالعات علمی نشان میدهد که از کل ۴۳۰ میلیارد مترمکعب آب ورودی کشور، چیزی در حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب (6/59 درصد از آب تجدیدپذیر کشور) صرف کشاورزی میشود ولی بخش عمده‌ای از آب قبل از اینکه به زمین زراعی برسد هدر رفته و ۷۰ درصد نزولات آسمانی از طریق تبخیر اتلاف می‌شود. نکته قابل ذکر دیگر در این زمینه نابرابری توزیع آب در جهان است. آمارها حاکی از واقعیت تکان‌دهنده‌ای است که 80 درصد جمعیت جهان تنها به 20 درصد منابع آب آشامیدنی سالم جهان دسترسی دارند. این شواهد باعث شده‌اند تا برخی از صاحبنظران ادعا کنند که درگیری‌ها، تنش‌ها و جنگ‌های داخلی، منطقهای و بین‌المللی در آینده‌ای نه‌چندان دور بر سر دسترسی به آب خواهد بود.


محمدرضا متانت 
صیانت پایدار، ماهنامه عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر